يکي گفته بود، همه ما مسافريم و من دانستم که اين جاده بلند که از تولد تا مرگ قد کشيده، چقدر پُر است از غيرمترقبه‌ها.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، يکي گفته بود که چه خوب بود آن‌قدر عمر مي‌کرديم که گذرمان مي‌افتاد به تک‌تک جاده‌هاي اين سرزمين و من فکر کردم که چه بهتر مي‌شد اگر هر جاده را به شيوه خودمان مي‌رفتيم، چون اين زندگي يگانه فرصت ماست و هر سفرش يک تجربه اختصاصي.

امشب مي‌خواهيم از جاده‌ها و مقصدهايي براي‌تان بگوييم که لذت ديدن‌شان نه به آثار تاريخي و جاذبه‌هاي طبيعي‌اش که به جنس نگاه شما از سفر بستگي دارد.

پيشنهاد مي‌کنيم نوروز امسال اگر قصد سفر داريد، در انتخاب جاده و مقصد تجديد نظر کنيد و به سمت جاذبه‌هايي برويد که تا به حال کمتر از آن‌ها شنيده‌ايد:

بهشت پنهان

اگر سمت و سوي سفرتان شمال کشور است، در مسيرتان حتما سري به يکي از کم‌شناخته‌ترين نقاط کشور بزنيد. منطقه حفاظت شده «جهان نما» در استان گلستان با چشم‌اندازهاي زيبا و در عين حال ناشناخته همان بهشت گمشده‌اي است که پاي کمتر کسي به آن رسيده است. وجود دهکده‌هاي ييلاقي قديمي، آثار تاريخي و باستاني، وضعيت جغرافيايي و آب و هوايي، وجود کوه، رودخانه، چشمه، انواع وحوش و پرندگان کمياب و نوع پوشش گياهي از جمله جاذبه‌هاي اين منطقه است.

اينجا آن‌قدر زيباست که ديگر دلتان بودن در جاي ديگري را هوس نمي‌کند. براي رفتن به دهکده جهان نما، اين مسير را امتحان کنيد: کردکوي به سمت پارک جنگلي کردکوي روستاي درازنو و رادکان و حاجي‌آباد و دهکده ييلاقي جهان نما. اين جاده 70 کيلومتر است که 30 کيلومتر آن خاکي است و بهتر است با خودروي مخصوص برويد. يک راه ديگر هم از دامغان دارد: دامغان- چشمه علي- ديباج– چمن ساور– حاجي آباد.

در ميان کلاف‌هاي رنگي

«قم» معمولا مقصد خيلي‌ها در ايام نوروز است، اگر بعد از زيارت حرم حضرت معصومه(س) فرصتي دست داد؛ حتما سري به «بازار کهنه قُم» بزنيد تا به دل يک کتاب تاريخ سفر کرده باشيد. اين بازار يک قرن شما را به عقب مي‌برد تا زندگي پدرانِ پدران‌تان را در مجموعه‌اي پُر پيمان متشکل از راسته بازار، چهار سوق، سرا و تيمچه به تماشا بنشينيد.

اما زيبايي واقعي اين بازار در رنگ‌رزي‌هاي قديمي آن است که حال‌تان را دگرگون مي‌کند. اين همه رنگ که کلاف نخ مي‌نشيند، کلاف‌هاي آويزان که زير آفتاب رنگ‌شان خشک مي‌شود و پاتيل‌هاي بزرگ رنگ، تصاوير زيبايي هستند که شايد در فيلم‌هاي سينمايي ديده باشيد.

برخى از بناهاى مجموعه بازار قدمت سلجوقى - ايلخانى دارد و با استامپ‌هاى گچى اين عصر زينت يافته‌اند. قدمت و استخوان‌بندى بازار کهنه و بناهاى همجوار راسته مذکور به پيش از عصر صفوى مربوط است، اما بافت معمارى راسته بازار نو و تيمچه‌ها و سراهاى جانبى آن اغلب متعلق به عصر صفوى - قاجار است.

کليسايي در ميان برف

قره کليسا يا کليساي طاطائوس؛ از آن آثاري است که تا به امروز از آن زياد شنيده‌ايم اما چقدر فرصت گذاشته‌ايم تا اين اثر تاريخي را که در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده از نزديک ببينيم. اين اثر تاريخي زيبا در شمال ‌شرق شهرستان چالدران و جنوب ماکو از توابع استان آذربايجان‌غربي واقع شده است. تاريخ آن به روايت خورناستي مورخ ارمنه به اوايل دوره مسيحيت مي‌رسد.

اين کليسا از معتبرترين و پرنقش و نگارترين کليساهاي ارمنيان در ايران بوده و شهرت جهاني دارد. در چهارم مرداد هر سال برابر با 26 ژوئن ميلادي ارمنيان جهان براي زيارت کليساي طاطائوس به ايران مي‌آيند که به همراه آن‌ها تعدادي از سفراي کشورهاي مسيحي در ايران نيز در مراسم زيارت کليساي طاطائوس شرکت مي‌کنند. قره در زبان آذري به معناي سياه است و وجه تسميه اين نام سياه بودن قسمتي از کليسا است.

ظاهراً ساختمان اصلي کليسا همه از سنگ‌هاي سياه ساخته شده که پس از بازسازي قسمتي از سنگ‌ها به وسيله سنگ‌هاي سفيد جايگزين شده است. اين کليسا در دوره‌هاي مختلفي، بازسازي شده است. در سال 1230 ميلادي (616 هجري) هنگام حمله چنگيز، قسمت بزرگي از اين کليسا ويران شد، ولي هنگام اقامت هلاکوخان مغول در آذربايجان، خواجه نصيرالدين توسي به مرمت آن همت کرد.

آتشي از سينه زمين

شايد شما هم يکي از آن افرادي باشيد که هيجان جزو جدانشدني زندگي‌تان است، اگر اين‌‌طور هستيد، توصيه مي‌کنيم چمدان‌تان را نوروز امسال به نيت يک تجربه فراموش‌ناشدني ببنديد.

«کوهي از آتش» يا «کوهي در آتش» بهترين توصيف‌ها براي کوهي است که در شرق شهرستان رامهرمز جاخوش کرده است. تشکوه يا کوه آتشين رامهرمز قرن‌هاست با آتش ناشي از گوگرد و گاز‌هاي طبيعي زمين مي‌سوزد، به‌دليل وجود گاز‌ در اطرافش کسي نمي‌تواند کنارش آتش روشن کند. تشکوه در فاصله 6‌ کيلومتري روستاي ماماتين در جاده رامهرمز- ابوالفارس واقع شده اما براي ديدنش بايد نشاني دقيق را از مردم محلي پرسيد. همين‌جا بگوييم که پيدا کردن اين کوه کار دشواريست و حتما با خودتان يک راه‌بلد ببريد چون در حاشيه آن کوه‌هاي گُر گرفته ديگري هم هستند که دود ناشي از آن‌ها شما را گمراه مي‌کند.

جزيره‌اي براي پرندگان مهاجر

«ام الگرم» جزيره‌اي کوچک در خليج فارس است که آسمانش به قُرق پرندگان مهاجر درآمده است. اين جزيره زيبا به مسافراني که عزم ديدن آن را دارند، يادآوري مي‌کند که آسمان بالاي سر هم مي‌تواند به زيبايي زمين زير پايشان باشد. ويژگي اين جزيره، وجود گونه‌هاي مختلف و متنوع آبزيان و حيوانات در آن است. در ام‌الگرم، بالاي سرتان هميشه پُر است از هزاران پرنده.

شايد باورش سخت باشد که در نزديکي عسلويه و در فاصله ۸۰‌ کيلومتري اين منطقه جزايري وجود دارند که در آن‌ها، حيات در بکرترين حالت ممکن در جريان است و تنها صداي موجود در آن‌ها، آواز مرغان دريايي است که هر از گاهي با هياهوي دريا در هم مي‌آميزد و در آسمان بي‌انتهاي بالاي جزيره محو مي‌شود. ام‌الگرم، تهمادو، نخيلو و ام‌سيلمه نام چهار جزيره‌اي است که در حاشيه شمال غربي خليج فارس و در منطقه حفاظت شده‌اي موسوم به «مند» قرار دارند. جزايري که پرندگان مهاجر آن را قلمرو خود کرده‌اند و با پرواز بر فراز ساحل آن، زيبايي طبيعت وحش را مقابل چشمان هر بيننده‌اي به تصوير مي‌کشند.

مثلث برموداي ايران

يکي از هيجان انگيز‌ترين مقصدهاي سفر در ايران، منطقه‌اي به نام «ريگ‌جن» است. همان‌ کوير دلهره‌آوري که مردم محلي بر اين باورند که محل زندگي از ما بهتران است! شايد اين باور بومي‌ها هم نشات گرفته از اتفاقاتي باشد که پيش از آن به وقوع پيوسته، مثلا سواراني که بي‌گدار به منطقه رفته‌اند و ديگر هيچ اثري از آن‌ها پيدا نشده است. ريگ‌جن گستره‌اي از شنزارهاي روان است، تا چشم کار مي‌کند نمک است و ماسه و در بعضي مناطق باتلاق. باتلاق‌هايي که اگر شناختي از محل آن‌ها نداشته باشيد قطعا گرفتار آن مي‌شويد.

ريگ جن منطقه‌اي کويري و داراي تپه‌هاي ماسه‌اي (تلماسه) در کوير مرکزي ايران است. اين منطقه در جنوب سمنان، شرق درياچه نمک، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد. کوير«ريگ جن» از صعب العبورترين نواحي دنيا، منطقه کويري و پر از تپه‌هاي شني و باتلاق‌هاي نمکي است. براي سفر به اين بخش از ايران حتما بايد با يک گروه کارکشته همراه شويد، وگرنه هر خطري در کمين شما خواهد بود./خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار