یک متخصص اطفال گفت: کم تحرکی یا بی‌تحرکی جنین در شکم مادر ممکن است نشانه خطری باشد که جان او را تهدید می‌کند.

دکتر سلما رضوی فوق تخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: جنین به صورت طبیعی از‌‌ همان اول حرکت دارد ولی این حرکات در ماه اول توسط مادر حس نمی‌شود به طور معمول برای خانم‌هایی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند حس حرکات جنین از ۲۰ هفتگی و برای کسانی که تجربه دوم یا بیشتر آنهاست از ۱۴ تا ۱۵ هفتگی قابل لمس است. 

وی اظهار داشت: بیشترین حرکات جنین در ۲۵ و۲۶ هفتگی و کمترین حرکات در ۳۲ هفتگی است، زیرا در این زمان جنین رشد کامل کرده و قادر به تحرک زیاد نیست. 

رضوی تاکید کرد: بی‌حرکتی جنین ممکن است به یکی از علل یا خواب بودن او، گرسنگی مشکل بند ناف، کم شدن آب دور جنینی و مدفوع جنینی در شکم مادر باشد. 

وی توصیه کرد: مادرانی که نگران از بی‌تحرکی فرزندشان هستند، بعد از مصرف غذا به پهلوی چپ خوابیده و دست را بر روی شکم قرار دهند و هر حرکت یا ضربه حتی کوچک جنین را محاسبه کنند و اگر این حرکات از ۴ تا در یک ساعت کمتر بوده باید سریعا به متخصص مراجعه نمایند. 

وی در پایان تاکید کرد: یکی از علائم زمان زایمان، بی‌تحرکی جنین است، ‌به همین دلیل اگر در دو هفته پایانی بارداری با این علامت مواجه شدید سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید. 



انتهای پیام/
برچسب ها: جنین ، بارداری ، زایمان ، پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار