رئیس دومای روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد پارلمان روسیه به «انتخاب تاریخی» کریمه در همه پرسی پیوستن این شبه جزیره به روسیه، احترام خواهد گذاشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه  ، رسانه‌های روسیه به نقل از سرکئی ناریچکین Sergueï Narychkine، رئیس دومای روسیه اعلام کردند:« ما به انتخاب تاریخی مردم کریمه احترام خواهیم گذاشت.» وی افزود نمایندگان پارلمان روسیه به نفع پیوستن کریمه به این کشور رای خواهند داد. ناریچکین خاطر نشان کرد: ما از انتخاب آزاد و دموکراتیک مردم کریمه حمایت خواهیم کرد.وی این اظهارات را در مسکو و در دیدار با هیاتی پارلمانی از کریمه بیان کرد.

پارلمان کریمه که تحت سلطه طرفداران روسیه است، روز پنجشنبه از ولادیمیر پوتین خواست این شبه جزیره اوکراین را بار دیگر ضمیمه روسیه کند. پارلمان کریمه همچنین 16مارس را تاریخ برگزاری همه پرسی تعیین وضعیت سیاسی در این شبه جزیره اعلام کرد. قرار است رای دهندگان به یکی از دو گزینه: پیوستن به روسیه یا افزایش چشمگیر خودمختاری کریمه رای دهند.

الکساندر تورچینف رئیس جمهور موقت اوکراین، این اقدام را جنایت بر ضد اوکراین و به دست نظامیان روسیه خوانده و آن را محکوم کرده است . وی همچنین آغاز روند انحلال پارلمان کریمه را اعلام کرد.

کشورهای اروپایی و امریکا هم این تصمیم پارلمان کریمه را محکوم و مجازات‌های دیپلماتیک و اقتصادی جدیدی بر ضد مسکو اعلام کرده ‌اند.

در همین حال کرملین بدون ذکر جزئیات بیشتر اعلام کرد ولادیمیر پوتین، روز پنجشنبه در نشستی با شورای امنیت روسیه این درخواست کریمه را بررسی کرد.

سرگئی میرونوف از نمایندگان روسیه و رئیس حزب عدالت این کشور اعلام کرده است طرحی قانونی در باره تسهیل پیوستن دوباره سرزمینی از یک کشور خارجی به روسیه، به دوما ارائه شده است.
کریمه در سال 1954 و در زمان شوروی سابق توسط نیکیتا خورشچف که اوکراینی بود از جمهوری روسیه جدا و به جمهوری اوکراین داده شد . اوکراین برای مقابله با جدایی خواهی در این شبه جزیره در سال 1992 به آن خود مختاری داد.


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، روسیه ، دوما ، کریمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار