خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به دولت قطر گزارش داده است که این کشور تحت فشارهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، سیاست‌های خارجی خود را تغییر نخواهد داد در همین حل مصر اعلام کرد سفیرش در قطر که ماه گذشته فراخوانده شد، به دوحه باز نخواهد گشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، در اقدامی بی‌سابقه، چهارشنبه ۱۴ اسفند، عربستان سعودی، امارات و بحرین، سفرای خود را در اعتراض به سیاست‌های خارجی قطر، از این کشور فرا خواندند. این کشور‌ها در بیانیه‌ای مشترک گفتند که قطر، به توافقنامه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مبنی بر دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر، احترام نمی‌گذارد.

علاوه بر این چهار کشور، عمان و کویت، دو عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس هستند.

پس از صدور بیانیه عربستان سعودی، امارات و بحرین، هیئت دولت قطر در بیانیه‌ای از تصمیم «شرکای» خود در شورای همکاری خلیج فارس، ابراز «تعجب و تاسف»، کرد اما تاکید کرد که مقابله به مثل نخواهد کرد و به امنیت تمام کشورهای عضو شورا، پایبند خواهد بود.

یک منبع نزدیک به دولت قطر، پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که این کشور، در برابر فشار‌ها، سر خم نخواهد کرد.

این منبع افزود «سیاست‌های خارجی قطر در اثر فشار‌ها، تغییر نخواهد کرد. این مساله صرفنظر از بها، مساله ارزش‌ها است.»

منبع نزدیک به دولت قطر گفت: «از زمانی که قطر پایه گذاری شد، تصمیم گرفتیم سیاست استقبال از هر فردی را در پیش بگیریم که به ما پناه می‌برد و هیچ فشاری نمی‌تواند ما را به بیرون راندن این افراد، وا دارد.»

او با بیان اینکه هر کشوری، حاکمیت ملی و سیاست‌های خارجی ویژه خود را دارد گفت که اختلافی میان قطر و کشورهای عربی خلیچ فارس بر سر «مسائل منطقه خلیج فارس» وجود ندارد.

عربستان سعودی و امارات، همواره از سیاست‌های خارجی قطر، ابراز ناخرسندی کرده‌اند

شورای همکاری خلیج فارس همواره سعی می‌کند اختلافات خود را مخفی نگاه دارد. این نخستین بار است که اختلاف‌ها میان کشورهای عضو این شورا، تا این اندازه علنی می‌شود.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر جوان قطر هنگامی که خرداد گذشته قدرت را از پدرش تحویل گرفت، تاکید کرد که در ترسیم سیاست‌های خارجی کشورش، از هیچ‌کس فرمان نمی‌پذیرد.تاکنون شیخ تمیم به تحولات اخیر، واکنش رسمی نشان نداده است.

قطر در پی آن است تا نقش میانجی‌گری در تنش‌های منطقه‌ای ایفا کند

سفیر مصر در قطر به دوحه باز نمی‌گردد

از سوی دیگر مصر اعلام کرد سفیرش در مصر که ماه گذشته به قاهره فراخوانده شد، به دوحه باز نخواهد گشت.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، شورای وزیران مصر، پنجشنبه ۱۵ اسفند در بیانیه‌ای با اشاره به اقدام سه کشور عربستان سعودی، امارات و بحرین، اظهار داشت: «به همین مناسبت ناخرسندی جمهوری عربی مصر را از سیاست‌های دولت قطر علیه اراده مردم مصر و منافعش، اعلام می‌کنیم.»

این بیانیه، به حمایت‌های قطر از اخوان‌المسلمین که محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر از رهبران آن است، اشاره کرده است.

حدود هفت ماه پیش، عبد الفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر، برکناری محمد مرسی را از مقام ریاست جمهوری اعلام کرد. این اقدام پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی با خواست استعفای او صورت گرفت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار