"ویتالی چورکین"، سفیر روسیه، گفت ‌تک تیراندازانی در جریان اعتراض‌های اوکراین هم به معترضان و هم به پلیس شلیک کرده‌ بودند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی، سفیر روسیه در سازمان ملل با هشدار نسبت به  ظهور نازیسیم و فاشیسم در اوکراین، سابقه همکاری گرو‌ه‌های طرفدار نازی‌ها در اوکراین با آلمان هیتلری را بیان کرد.

ویتالی چورکین گفت:من می خواهم درباره بیانیه هولناک یوری سرگئیف نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل متحد در چهارم مارس سخنانی بگویم.من به سوالاتی که وی مطرح کرده است،پاسخ می دهم. وی گفته است اتحاد شوروی سابق تلاش کرد به متحدان غربی فشار وارد کندتا جنبش باندرا و دیگران را « قاتلان» بنامند.چرا دادگاه نورنبرگ این کار را انجام نداد؟ زیرا حقایقی جعل شد و موضع اتحاد شوروی در آن زمان عادلانه نبود.
ویتالی چروکین گفت:شواهد بسیار و مستند ثابت می کند سازمان ملی گرایان اوکراین و ارتش شورشی اوکراین با نازی ها همکاری می کردند. آنها در کشتار جمعی غیرنظامیان وعملیات تنبیهی علیه چریک ها در بلاروس ،اوکراین و لهستان مشارکت داشتند.
وی گفته است در سیزدهم ژوئن 1941 با حمله نازی ها به اوکراین ،استفان باندرا اعلامیه استقلال اوکراین را صادر کرد که موجب تشکیل کشور جدید اوکراین شد و ما با سوسیالیست ملی در آلمان تحت رهبری آدولف هیتلر برای تشکیل نظم جدید در اروپا و جهان همکاری نزدیک داشتیم.
ویتالی چورکین گفت:در سال 1941 هواداران اوکراینی نازی ها اکثریت اعدام کنندگان را تشکیل می دادند که بیش از صد و پنجاه هزار نفر را در بابیار در کی یف به قتل رساندند. اسرای جنگی اتحاد شوروی نیز در آنجا اعدام شدند. در سال 1942 آئون در پاکسازی قومی دروالنیا در لهستان دخالت داشت و بیش از صد هزار کودک ،زن و مرد در آنجا کشتار شدند. مورخان لهستانی اعلام کردند از صد و سی و پنج روش آزار دهنده برای کشتار افراد بیگناه استفاده شد.کارزار وی برای کشتار دسته جمعی لهستانی ها و یهودیان ادامه یافت.
نماینده روسیه گفت:در بیست و پنجم فوریه دو هزار و ده ،پارلمان اروپا قطعنامه ای را تصویب کرد که درآن درباره تصمیمات باندرا ابراز تاسف شدیدی کرد.رهبری که با نازی ها همکاری داشت و قهرمان ملی اوکراین شناخته می شود. پارلمان اروپا از اوکراین خواست درباره این تصمیم تجدید نظر کند و به تعهدات خود در برابر ارزش های اروپا پایبند باشد.
وی گفت:بسیار ناراحت کننده است که هواداران باندرا این روزها در اوکراین قدم می زنند و تمثال فاشیستی خود را بیگناه نشان می دهند.
ما از اظهارات الیاسون تشکر می کنیم و حقیقت این است آقای سیمانویچ در اوکراین است و ما امیدواریم بتواند با مردم درباره وضع حقوق بشر در این کشور دیدار کند.
من همچنین به گفتگوها ادامه می دهم.نشست قبلی در شورای امنیت برقرار شد و در آن برخی از همکاران درباره دموکراسی در اوکراین صحبت کردند. من نسخه گفتگوی تلفنی بین وزیر امور خارجه استونی وکاترین اشتون در پنجم مارس را آوردم که وزیر امورخارجه استونی اظهاراتی مطرح کرد که درست است اما متاسفانه نسخه گفتگوی آنها که در برخی رسانه های روسی و اروپایی منتشر شد،در رسانه های عمده آمریکا نادیده گرفته شد. من می خواهم به دو مسئله در گفتگوهای وزیر امور خارجه استونی اشاره کنم.مسئله نخست این است که وی به مرعوب ساختن نمایندگان پارلمان اوکراین اشاره کرده است.یک نماینده پارلمان در روز روشن در حومه کی یف مورد ضرب و شتم قرار گرفت.بنابراین شما می توانید تصور کنید که در خارج از چشمان خبرنگاران چه اتفاقاتی می افتد.تصور چنین پارلمانی دشوار است.آیا با توجه به فعالیت در چنین وضعی می توان پارلمان اوکراین را پارلمانی مشروع دانست که می تواند تصمیمات مشروع درباره آینده اوکراین بگیرد.
نکته دیگری که من در شورای امنیت به آن اشاره کردم مسئله تک تیرانداز ها است که موجب کشته شدن تعداد زیادی از مردم در کی یف شده است.حقیقت این است دولت جدید از بررسی این تیراندازی و اتفاقات در کی یف در آخرین روزهای بحران که منجر به توافقنامه بیست ویکم فوریه شد،خودداری می کند.من فکر می کنم باید دلیلی برای تلاش آنها برای خروج از توافقنامه بیست ویکم فوریه وجود داشته باشد.باید رسیدگی کامل شود که چه کسی عامل این تیراندازی ها بود.شما ممکن است در اینترنت و تلویزیون دیده باشید که تک تیراندازهای مخالفان حومه کی یف را در اختیار داشتند و به سمت افراد در خیابان ها تیراندازی می کردند.اینها افرادی بودند که موجب کشته شدن پلیس و تظاهرکنندگان شدند تا بتوانند از تظاهرات بهره برداری کنندو با زور قدرت را در دست گیرند.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت:گفتگوهای اصلی ما این بود که چه کارهایی می تواند انجام شود. من همکاران خود را به بیانیه ی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ارجاع دادم.وی درباره احتمال نقش بین المللی در بحران اوکراین گفته است ضرورت دارد درک کنیم معنای شراکت ما چه چیزی است. ما می توانیم مکانیسم های متعددی ایجاد کنیم. مهم است بدانیم درباره چه چیزی حرف می زنیم. ضروری است درباره اجرای توافقنامه بیست و یکم فوریه ،اصلاحات در قانون اساسی ،انتخابات ریاست جمهوری پس از این اصلاحات و تشکیل دولت ائتلافی صحبت کنیم.همچنین مهم است همه مناطق را در این روند شامل کنیم و توافق آنها را برای همه روندها در اوکراین به همراه داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت:من امیدوارم الیاسون و سیمانویچ موضوع تک تیراندازها را بررسی کنند.
وی درباره علت مخالفت روسیه با دولت اوکراین گفت:ما بر هیچ نوع استفاده از زور تاکید نمی کنیم بلکه آنچه که ما می گوییم این است که دولت جدید در اوکراین را به عنوان دولت مشروع به رسمیت نمی شناسیم.ما تماس های غیرسیاسی با آنها داریم. 
وی درباره تصمیم کریمه برای همه پرسی گفت: این تصمیمی است که جمهوری خودمختار کریمه گرفته است.آنها تصمیم دارند همه پرسی برگزار کنند و اراده مردم درباره ملحق شدن به روسیه یا اوکراین را بسنجند.
شبکه راشاتودی عربی در این خصوص گزارش داد: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص وجود تک تیراندازهایی در درگیریهای اوکراین که به سقوط دولت یانوکوویچ انجامید،گفتگویی تلفنی با روماس پایت وزیر امور خارجه استونی داشته که محتوای آن فاش شده و به تایید وزارت امور خارجه استونی رسیده است. در این گفتگو وزیر امور خارجه استونی گفته است، تحقیقات خانم اولگا، پزشک و فعال اوکراینی نشان داده است که نیروهای پلیس و معترضان اوکراینی که در درگیریها کشته شده اند توسط یک سلاح، یک نوع گلوله و با یک روش مورد هدف قرار گرفته اند. 
روماس همچنین در مورد نگرانی مردم اوکراین در مورد نپذیرفتن انجام تحقیقات در این خصوص از سوی حاکمان جدید اوکراین خبرداد و گفت بیشتر اوکراینی ها معتقدند یانوکوویچ در این مورد دخالت نداشته و گروهی در میان حاکمان جدید، تک تیراندازها را به استخدام درآورده بوده اند. 
این گفتگوی تلفنی فاش شده زمینه را برای بازخوانی حوادث اوکراین فراهم کرده است بویژه اینکه وزارت امور خارجه استونی این گفتگو را تایید کرده است. 
در همین حال برخی سازمانهای مرتبط، در حال بررسی دقیق تصاویر مربوط به شلیک گلوله ها در زمان درگیریها هستند تا شاید بتوانند طرف سومی را در این میان بیابند. خبرگزاری اینتر فاکس روسیه در خبری از قول یک منبع نظامی اوکراینی اعلام کرد 300 مزدور که سربازان ثروت خوانده می شوند وارد اوکراین شده اند. این افراد که در شرکتهای امنیتی بین المللی فعالیت می کنند بسیار حرفه ای و با تجربه اند. مسئولان روسیه هم اعلام کرده اند نیروهای این کشور که بر اساس قانون در بخشهایی از اوکراین حضور دارند از سلاح استفاده نکرده اند و حتی یک گلوله هم از طرف آنها شلیک نشده و حضورشان در برخی مناطق برای مقابله با درگیریهای خونین میان مردم،پلیس و نظامیان بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار