نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را بزرگترین بحران امنیت ملی این کشور خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، جان بولتون در اظهاراتی در اجلاس محافظه کاران آمریکا موسوم به سی پک در واشنگتن گفت:ما در زمانه ای زندگی می کنیم که بحرانهایی زیادی درباره امنیت ملی کشورمان وجود دارد.در حقیقت بحران های زیادی وجود دارد اما بزرگترین بحران امنیت ملی کشور ما باراک اوباما است.

وی افزود:این رئیس جمهور هرگز به استثنایی بودن آمریکا(ابرقدرت بودن آن) اعتقادی ندارد.او به امنیت ملی آمریکا و جایگاهش در جهان اعتقادی ندارد.او قدرت کشور ما را بخشی از مشکلات ارزیابی می کند و ما را دلیل تنش های بین المللی می داند.این شبیه این است که به جهان از طرف دیگر یک تلسکوپ نگاه کنیم.این جهان باراک اوباما است.

وی افزود: این نوعی چند جانبه گرایی درباره امنیت ملی آمریکاست.او پیرو ودرو ویلسون است. منافع همه ملت ها وابسته به خود آنها است.ویلسون در سخنرانی چهارده ماده ای خود در سال هزار و نهصد و نوزده گفت این یک موفقیت خواهد بود که شما بدون رسیدن به پیروزی به صلح برسید. ویلسون معتقد بود نباید توازن قدرت وجود داشته باشد بلکه باید اجماعی از قدرت ها وجود داشته باشد و ویلسون یک سازمان دهنده اجماعی بود بنابر این او می خواست جهان را برای دمکراسی امن تر کند اما این دشوار است که بخواهیم بگوییم اوباما هم می خواهد این کار را انجام دهد.

وی در ادامه گفت: ما همچنین شاهد بوده ایم که تئودور روزولت گفت ما می خواهیم جهان را برای خود امن تر کنیم.این سنگ بنای سیاست امنیت ملی محافظه کارانه بوده است و مطمئنا در حال حاضر هم نمی توان آنرا تغییر داد.حتی هنوز هم افرادی حضور حتی در جنبش ما هم حضور دارند که معتقدند آمریکا به اندازه کافی در امنیت است و ما باید کار کمی انجام دهیم و یا اصلا کاری انجام ندهیم.باید در برابر این موضوع چه گفت؟ این احیاء انزوا گرایی است.از نظر تحلیلی انزواگرایی یک مشکل است و باراک اوباما از یک نقطه نظر تحلیلی دیگر به جهان می نگرد. نقطه نظر اوباما اگر چه با انزواگرایی متفاوت است اما نتیجه ای مشابه را تولید می کند که هیچکدام از آنها از آمریکا دفاع نمی کنند.

بولتون افزود:حزب دمکرات از مدتها پیش هیچگونه موفقیتی در زمینه امنیت ملی به همراه نداشته است و ما نباید اجازه دهیم که این موضوع برای جنبش محافظه کار روی دهد. چشم پوشی از تهدیدهائی که برای امنیت ملی ما وجود دارد همان ایده اوباما است.تفاوت این ایده با ایده ای که رونالد ریگان داشت را نباید فراموش کرد.ریگان معتقد بودکه صلح باید از راه اقتدار ایجاد شود ونه از راه انزوا و چند جانبه گرایی.امروز آیا شما می توانید تصور کنید که اگر ریگان بود او می توانست با ولادیمیر پوتین تعامل کند.ریگان معتقد بود که وظیفه اصلی دولت حفاظت از آمریکا است.اما آزاد نگرانه تر از وی آدام اسمیت بود که گفت وظیفه حاکمیت حفاظت از جامعه در برابر خشونت و تجاوز دیگر کشورهای مستقل است.

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل گفت:ریگان بودجه دفاعی قدرتمند را لازمه وجود حاشیه امنیت می دانست اما ما در حال حاضر این حاشیه امنیت را در همه جهان از دست داده ایم.ما شاهد دستیابی به صلح از راه اقتدار نیستیم زیرا ما بودجه لازم را به آن اختصاص نمی دهیم.ما حتی از راه ضعف هم به صلح نمی رسیم.ما شاهد این موضوع در اوکراین هستیم به طوریکه ولادیمیر پوتین در این کشور از تدبیر سیاسی لازم برخوردار است و اوباما از این موضوع بی بهره است.ما شاهد افزایش بودجه دفاعی پوتین هستیم و این در حالیست که بودجه دفاعی ما روز به روز کاهش می یابد.

وی افزود:اگر نگاهی به خاورمیانه داشته باشیم بشار اسد عروسک خیمه شب بازی روسیه همچنان در سوریه بر مسند قدرت است.در مصر برای نخستین باز از سال هزار و نهصد و هفتاد شاهد این موضوع هستیم که روس ها تسلیحات خود را به فروش می رسانند واسرائیل بهترین متحد ما در منطقه را تهدید می کنند.

در آمریکای لاتین ما شاهد احیای مجدد نفوذ روسیه در کوبا هستیم.در ونزوئلا آنها حیات خلوت ما را تهدید می کنند.این تنها به روسیه مربوط نمی شود و این یک مشکل است.در چین شاهد بزرگترین رزمایش نیروی دریایی آنها در چهارصد سال اخیر هستیم.این در حالیست که اوباما نیروی دریایی ما را به تمسخر گرفته است.برنامه اتمی و موشک های بالستیک چین سالیانه رو به رشد است.چین بهترین جنگ افزار های سایبری را در اختیار دارد و آنها می توانند ماهواره های بالای سر ما را کور کنند.

بولتون گفت:تهدیدهای غنی سازی اتمی کره شمالی با حرکت به طرف دستیابی به تسلیحات اتمی امنیت ما و هم پیمانان ما را تهدید می کند.

وی گفت:تهدید تروریسم بین المللی موضوعی است که رئیس جمهور به آن اعتقادی ندارد و نمی خواهد بر ضد آن اعلام جنگ کند و توجهی به آن نمی کند.در حقیقت تروریسم و غنی سازی اتمی با هم همراه هستند.زمانی که در یازدهم سپتامبر القاعده به آمریکاحمله کرد ما هیچ درنگی در سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان نکردیم.اگر افغانستان در آن زمان سلاح اتمی داشت اوضاع می توانست متفاوت باشد.اگر ایران به سلاح اتمی برسد این کشور می تواند با مصونیت تمام به حملات تروریستی در تمامی نقاط جهان دست بزند که آمریکا هم می تواند یکی از اهدافش باشد. 

وی افزود:مدیر اطلاعات ملی دولت اوباما تنها چند هفته پیش اعلام کرد که تهدید تروریستها امروز همانند زمان یازدهم سپتامبر است و این در حالیست که ما شاهد به اهتزاز درآمدن پرچم سیاه القاعده در فلوجه و رمادی در عراق هستیم.

بولتون گفت:ما(دولت اوباما) به هم پیمان خود اسرائیل فشار می آوریم که در برابر فلسطینی ها عقب نشینی کند و با این کار خود آنها را در معرض تهدید انتفاضه سوم قرار می دهیم.

وی گفت:اما بدتر از همه موضوع لیبی است.لیبی نمونه بارز شکست دکترین سیاسی اوباما است.او در سپتامبر دو هزار و دوازده به بنغازی حمله کرد و این شبیه حمله به آمریکا بود.در کشورهای دیگر سفیر ما نماینده رئیس جمهور ماست.کشته شدن کریستوفر استیونز تنها کشته شدن یک شهروند آمریکایی نبود بلکه در حقیقت قتل نماینده شخصی رئیس جمهور در لیبی بود و از آن زمان به بعد رئیس جمهور هیچ کاری برای انتقام قتل کریستوفر استیونز انجام نداد.این درسی بزرگ برای دشمنان ما به همراه دارد که آنها بدانند که تحت حکومت باراک اوباما شما می توانید نماینده شخصی وی را به قتل برسانید و از مهلکه بگریزید.

بولتون گفت:من می خواهم که همه بدانند که محافظه کاران قصد ندارند اجازه بدهند که این موضوع ادامه پیدا کند و ما خوشحال خواهیم بود که به هیلاری کلینتون بگوییم که اگر شما تفاوت ها را درک نمی کنید ما می توانیم این تفاوت ها را درک کنیم.

وی در پایان گفت:لازم است که محافظه کاران امسال و سال آینده سبب تحرک اکثریت آمریکایی هایی شوند که همانند ما فکر می کنند.ما نمی توانیم بپذیریم که آمریکا رو به ضعف رود و ارتش آن به تجهیزاتی ضعیف مجهز باشد.ما نمی توانیم بپذیریم که رئیس جمهور آمریکا ضعیف و به سبب تصمیم گیریهای اشتباه سبب عذر خواهی کشورمان شود.ما باید موضوع امنیت ملی را به موضوع اصلی مباحث خود در سال دو هزار و چهارده و انتخابات ریاست جمهوری در سال دو هزار و شانزده بدل کنیم.محافظه کاران باید سیاست های رونالد ریگان را به یاد داشته باشند.ما می توانیم و باید افرادی دیگر را جایگزین سیاست شکست و ضعف اوباما،کلینتون ، کری و بایدن کنیم.ما باید سیاست ریگانی را جایگزین کنیم.این می توان رمز موفقیت ما در ماه نوامبر امسال و انتخابات سال دو هزار و شانزده باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار