نشست شورای امنيت سازمان ملل درباره اوکراین در ميان اختلافات شديد پايان يافت .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، شبکه المیادین در خبری فوری از پایان نشست شورای امنیت در میان اختلافات شدید در مورد اوکراین خبر داد.

از جمعه گذشته تاکنون این برای چهارمین بار است که شورای امنیت نشستی برای بررسی اوضاع اوکراین برگزار می‌کند.

"یوری سرگی یف" نماینده اوکراین در سازمان ملل اظهار داشت: اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش می کنند تا با استفاده از همه امکانات از ما حمایت کنند بنابر این انتظار می رود که تحریم ها ضد روسیه تاثیر گذار باشد. امروز این تحریمها در اوکراین به اجرا درآمد. این تحریمها علیه اشخاصی بود که اوکراین را به این وضعیت دچار کرده اند و همچنان بر موضع خود اصرار دارند. ما همچنان امیدواریم که بتوانیم با مسکو وارد مذاکره شویم ولی مسکو این مساله را نپذیرفته است. اما پس از نشست پاریس و گفتگو با لاوروف، روسیه اعلام کرد که در این مورد اقداماتی انجام خواهد داد. 

وی در مورد همه پرسی در شبه جزیره کریمه گفت: جامعه بین الملل اعلام کرد که برگزاری این همه پرسی بر خلاف قوانین بین المللی و قوانین اوکراین است. اگر چنین همه پرسی که با زور سلاح قرار است برگزار شود، صورت گیرد غیرقانونی خواهد بود. روسیه ازحامیان همه پرسی پشتیبانی می کند که این مساله نقض استقلال اوکراین محسوب می شود. هرچند پلیس ما در شبه جزیره کریمه مورد تعرض مسلحانه قرار گرفته اما نمی خواهد پاسخ این اقدامات را بدهد. ما خواهان جنگ نیستیم چرا که امنیت اوکراین و منطقه را از بین می برد.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از این نشست و در گفتگویی مطبوعاتی گفت: از روسیه می‌خواهیم اجازه دهد ناظران بین‌المللی وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا و سازمان ملل به سراسر اوکراین و از جمله کریمه سفر کنند.
وی افزود: روسیه باید از قدرت خود برای تامین دسترسی و امنیت این ناظران استفاده کند.
حدود چهل ناظر وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا روز پنجشنبه برای ورود به کریمه با ممانعت افراد مسلح روبه‌رو شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، سامانتا پاور از سوی دیگر افزود: بر اساس قانون اساسی اوکراین، برگزاری همه‌پرسی در منطقه کریمه درباره پیوستن این منطقه به روسیه غیرقانونی است و ما نتیجه این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسیم.
مارک لیال گرانت نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در پایان این نشست گفت برگزاری این همه‌پرسی آشکارا غیرقانونی است و بسیاری از اعضای شورای امنیت همین نظر را دارند.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در پاسخ به سوالی درباره این همه‌پرسی گفت کشورش در این زمینه یک ناظر است اما باید موضع‌گیری کند.

وی از سوی دیگر گفت افراد مسلحی که روز چهارشنبه فرستاده سازمان ملل به شبه جزیره کریمه را تهدید کردند، سربازان روس نبوده‌اند.

اعضای شورای امنیت این موضوع را نیز در نشست خود مطرح کردند.

از روز جمعه تاکنون، این چهارمین نشست شورای امنیت سازمان ملل بود که درباره اوکراین برگزار شد. پانزده عضو شورای امنیت هنوز موفق نشده‌اند بیانیه مشترکی درباره این موضوع منتشر کنند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل از سوی دیگر تاکید کرد برگزاری این نشست‌ها مفید است اما احتمال اندکی وجود دارد شورای امنیت بتواند طی روزها‌ی آینده در این زمینه به توافقی دست یابد.

وی افزود شورای امنیت باید به‌زودی درباره بحران اوکراین تشکیل جلسه دهد.

سامانتا پاور نیز گفت برگزاری این نشست‌ها دست‌کم این فایده را داشته که باعث شده انزوای روسیه در این زمینه آشکار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار