بلومبرگ در گزارش کوتاهی نوشت دیپلماسی ایران و امریکا برای حل مسئله هسته ای ایران نتیجه بخش بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، بلومبرگ در خصوص تحولات اخیر در خصوص برنامه هسته ای ایران و نشست شورای حکام گزارش کوتاهی منتشر کرده و از خوشبینی موجود بر سر راه حل مناقشه هسته ای ایران خبر داد.

بلومبرگ در گزارش خود می نویسد دیپلمات های ایالات متحده و ایران گفتند که در مسیر حل چند دهه مناقشه بر سر برنامه هسته ای این کشور فارسی زبان حوزه خلیج فارس پیشرفت هایی انجام شده است. شوارای حکام 35نفره آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به دو روز مذاکره خود در مورد ایران پایان دادند . کارشناسان فنی نیزدر حال برگزاری جلسات موازی در پایتخت اتریش هستند که در آن آنها جزئیات یک معاهده نهایی احتمالی را چکشکاری می کنند. جوزف مک مانوس، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی ، به خبرنگاران گفت: " بر اساس فرایندی که در حال اجرا است و پیشرفتی که انجام شده است خوش بینی هایی وجود دارد   او گفت:" یک جدول زمانی بلند پروازانه، چیز خوبی است ."

این گزارش می‌افزاید: توافق موقت سال گذشته در ماه ژوئیه به پایان می رسد. به گفته ناظران از جمله بن برنانکه رئیس سابق فدرال رزرو حل تنش ها با ایران، که چهارمین ذخایر اثبات شده نفت جهان را دارد ، ممکن است برای اقتصاد جهانی حیاتی باشد.

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی گفت: " ایران می خواهد سوء ظن آژانس در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای اش " هر چه سریعتر " از بین برود. او گفت ، ایران همچنان صحت اسناد و مدارک آژانس را رد می کند.

بررسی همه جانبه داده ها
یوکیا آمانو روز سه شنبه اعلام کرد، آژانس داده های ارائه شده توسط سازمان های اطلاعاتی را مورد بازبینی همه جانبه قرار داده و به این نتیجه رسیده است که "این اطلاعات به طور گسترده با فعالیت نظامی سازگار است ".آژانس قبلا در گزارش ماه نوامبر 2011 که اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده بود ،از اطلاعات ارائه شده به آژانس ، تحت عنوان" معتبر " یاد کرده بود.

مک مانوس گفت: " پاسخ به شبهات بخش اصلی این مذاکرات " بود . ایران و شش قدرت جهان دور دیگری از مذاکرات را روز 17مارس  در وین برگزار خواهند کرد .

اوایل این هفته آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: که ایران نیمی از حساس ترین ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از بین برده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار