وزیرامورخارجه انگلیس گفت تلاش می‌کنیم از همه راهکارهای دیپلماتیک برای دیدار مستقیم مقامات ارشد روسیه و اوکراین استفاده کنیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "ویلیام هیگ"، وزیرامورخارجه انگلیس گفت:  تلاش می‌کنیم از همه راهکارهای دیپلماتیک برای دیدار مستقیم مقامات ارشد روسیه و اوکراین استفاده کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم دولت روسیه و اوکراین با یکدیگر وارد گفتگو شده اند. روسها در طی روزهای اخیر حاضر نبودند در سطح مقامات ارشد با مقامات اوکراین گفتگو کنند.

هیگ افزود: امروز صبح بر اساس یادداشت هزارو نهصدو نودو چهار بوداپست جلسه ای تشکیل شد. سال هزارو نهصدو نود و چهار ، روسیه ، آمریکا ، انگلیس و اوکراین توافقنامه ای را درباره حفظ تمامیت ارضی اوکراین به امضا رساندند و کشورها متعهد شدند بر ضد اوکراین به قوای نظامی متوسل نشوند اما از آنجا که روسیه تمایلی به حضور در این نشست نداشت ، ما بدون حضور این کشور با یکدیگر رایزنی کردیم.

آمریکا و انگلیس توافق کردند برای هماهنگی امور یک گروه تماس تشکیل داده و موضوع امروز عصر با سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه مطرح خواهد شد. البته من به نتیجه آن خوشبین نیستم اما باید از همه امکانات سیاسی برای فرونشاندن بحران موجود استفاده کنیم.

 اگر نتوانستیم به موفقیتی دست یابیم ، همانطور که قبلا گفتم و نخست وزیر انگلیس و باراک اوباما نیز بدان اشاره داشتند ، این اقدامات پیامدهایی برای روسیه به همراه خواهد داشت و روسها باید بهای آن را بپردازند و در واقع به خاطر نقض حاکمیت و استقلال کشور دیگری باید هم عواقبی برای روسیه در بر داشته باشد.

 با این حال ما باب کانالهای ارتباطی خود با روسیه را باز خواهیم گذاشت. نشست عصر امروز نیز در واقع آزمایشی است  مبنی بر اینکه آیا روسیه حاضر است با مقامات اوکراین دیداری داشته باشد یا نه و ما بطور جدی به روسیه درباره این دیدار توصیه می‌کنیم.

وی افزود:شورای اروپا فردا تشکیل جلسه می‌دهد و  به نظر من حوادثی که در شورای اروپا بوقوع می‌پیوندد بسته به عملکرد امروز روسیه و دیدار مقامات این کشور با مقامات اوکراین خواهد داشت و مقامات روسیه نباید این نکته را فراموش کنند.

 بنابراین ، دیدار مقامات روسیه و اوکراین آزمایشی برای روسیه به شمار می‌آید اما همانطور که می‌دانید ، روسها معتقدند اوکراین فاقد یک دولت قانونی است و این کاملا اشتباه است. اما ما معتقدیم ، یانوکوویچ رئیس جمهور سابق اوکراین ، از کشور فرار کرده است.

 بنابراین ، اوکراین باید فردی را به عنوان کفیل ریاست جمهوری انتخاب می کرد و این انتخاب با حمایت اکثر نمایندگان پارلمان اوکراین ازجمله حمایت خود حزب یانوکوویچ صورت گرفت. بنابراین دولت کنونی اوکراین ، دولتی مشروع است اما روسها نظر دیگری دارند و به همین علت هم هست که مقامات روسیه حاضر نیستند با مقامات اوکراین دیدار کنند.

 ما هم معتقدیم تا زمانیکه روسها حاضر نشوند با اوکراینی ها دیدار کنند ، چطور می توانند تنش های موجود را برطرف کنند و طرفین برای فرونشاندن تنش باید با هم گفتگو کنند.

هیگ درباره نحوه کاهش تنش موجود گفت: این موضوعی است که باید یک گروه بتوانند درباره آن گفتگو کنند. به همین علت از روسها خواستیم در غالب گروه تماس یا همکاری به همراه کشورهایی مانند فرانسه ، انگلیس ، آلمان و آمریکا با اوکراین وارد گفتگو شوند تا بتوانیم با مشارکت هم بر روی نحوه کاهش تنش موجود گفتگو کنیم.

 البته به نظر ما ، فرونشاندن تنش مستلزم آن است که روسیه پایبندی خود را به توافق های بین المللی که در گذشته به امضا رسیده است حفظ کند. مثلا ، نیروهای روسی مستقر در جزیره کریمه باید به مفاد توافقنامه سال هزارو نهصدو نودو هفت درباره پایگاههای این کشور در دریای سیاه عمل کنند.

براساس این توافق ، نیروهای روسیه تنها با موافقت مقامات اوکراین می توانند از پایگاههای خود خارج شوند.

درخصوص اقداماتی که  اروپا ممکن است درباره روسیه بکار گیرد ، این سران کشورها هستند که در نشست فردا باید تصمیم گیری کنند. دستیابی به توافق میان بیست و هشت کشور درباره مورد خاص ، مستلزم تلاش بسیاری است. من با آقای لوران فابیوس ، وزیر خارجه فرانسه صحبت کردم و مشخص شد مواضع نزدیکی با هم داریم.

 نخست وزیر انگلیس نیز با فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل طی یکی دو روز گذشته تلفنی صحبت کرد. بنابراین ، درست نیست از الان بخواهم درباره نتایج نشست سران شورای اروپا به حدس و گمان متوسل شوم اما نتایج این نشست به تحولات امروز بستگی دارد. اما تردیدی ندارم اتحادیه اروپا می تواند برای اتخاذ تدابیری مهم به توافق دست یابد.

وزیر خارجه انگلیس درباره اینکه آیا امکان دارد انگلیس در درخواست خود از روسیه برای حل بحران اوکراین و رفع تنش تعدیل ایجاد کند گفت: امروز همه تلاش خود را بکار می گیریم تا روسیه را وارد یک روند دیپلماتیک کنیم. به نظر من باید از تمام فرصتهای موجود برای توسل به دیپلماسی بهره گرفت و ما بر روی این قضیه تمرکز می کنیم تا روسیه و اوکراین بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند.

 در واقع ما خواهان آغاز مذاکره میان مقامات دو کشور هستیم و تمام تلاش خود را در چند روز آینده بکار خواهیم گرفت. از سوی دیگر ، این نکته برای شورای اروپا مهم است که ثابت کنند اقدامات روسیه برای این کشور عواقبی در بر خواهد داشت و برخی از این پیامدها نیز آغاز شده است، یعنی عواقب دیپلماتیکی که روسیه با آن مواجه شده است. مثل ، آمادگی برای حضور در نشست گروه هشت و مسائلی از این قبیل. اما روسیه ممکن است در دراز مدت با عواقب وخیم تری مواجه شود.

 ما شاهد عملکرد روسیه در جزایر کریمه هستیم ، چند سال قبل هم شاهد حوادث گرجستان بودیم ، بعد شاهد حوادث مولداوی بودیم که این مسئله می تواند موجب تغییر روابط روسیه و اروپا گردد و روسیه باید این قضیه را جدی بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار