"دوزخ اما سرد" می‌گرید

"مهدی اخوان ثالث" شاعر، منظمومه‌های "دوزخ اما سرد" و "عاشقانه‌ها و کبودها" را سروده است.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ مهدی اخوان ثالث شاعر پرآوازه و موسیقی پروژه ایرانی در 14 اسفند 1307 در مشهد متولد شد. تخلص وی در شعر م. امید بود. 
 
اخوان ثالث درشعر کلاسیک ایران توانمند بود و پس از مدتی به شعر نو گرایید و آثاری دلپذیر در هر دو نوع شعر کلاسیک و نو از خود برجای نهاد. همچنین با نوازدندگی تار و مقام‌های موسیقایی آشنایی داشت.
 
وی تحصیلات را تا دوران متوسطه در مشهد گذراند و از دوران نوجوانی به شاعری روی آورد. در آغاز قالب شعری کهن را برگزید و در آغاز دهه بیست زندگی‌اش پس از مهاجرت به تهران در همین شهر آموزگاری را برگزید.  

اخوان چندبار به زندان افتاد و یک بار نیز به حومه کاشان تبعید شد؛ وی در سال 1333 برای دومین بار به اتهام سیاسی زندانی شد و پس از رهایی از زندان، درسال 1336 به کار رادیویی پرداخت و مدتی بعد به تلویزیون خوزستان رفت.  

اخوان در سال 1353 از خوزستان به تهران بازگشت و این بار در رادیو تلویزیون ملی ایران به کار پرداخت در سال 56 در دانشگاه‌های تهران، ملی و تربیت معلم به تدریس شعر سامانی و معاصر روی آورد.
 
وی درسال 1360 بدون حقوق و با محرومیت از تمام مشاغل دولتی بازنشسته شد وی درسال 69 به دعوت خانه فرهنگ آلمان برای برگزاری شب شعری از تاریخ 4 تا 7 آوریل برای نخستین بار به خارج از کشور رفت. 
 
اخوان ثالث چند ماه پس از بازگشت از سفر در 4 شهریور سال درگذشت طبق وصیت‌ وی را در شهر توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپردند.  

اخوان نخستین دفتر شعرش را با عنوان "ارغنون" درسال 1330 منتشر کرد هرچند اخوان در دهه 20 خورشیدی، فعالیت شعری خود را آغاز کرد. 
 
در زمان انتشار دومین دفتر شعرش با عنوان "زمستان" در محافل ادبی آن روزگار شهرت چندانی نداشت.  

اخوان ثالث پس از واقعه 28 مرداد تا مدتی از سیاست روی گرداند چندی بعد شاعران با نیمایوشیج و شیوه سرایندگی وی آشنا شدند شاهکار اخوان ثالث، شعر "زمستان" وی است. 
 
از اشعار وی، "ارغوان"، "زمستان"، "آخر شاهنامه" و "از این اوستا" را می‌توان برشمرد.  

دیگر اشعار وی را می‌توان با عنوان‌های "منظومه شکار"، "پاییز در زندان"، "عاشقانه‌ها و کبودها"،" بهترین امید"، "در حیاط کوچک پاییز در زندان"، "دوزخ اما سرد" و زندگی می‌گوید اما باز باید زیست" یافت.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.