"آیوو دالدر" نماینده سابق آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی شد: روسیه به دنبال اعمال نفوذ بلندمدت در اوکراین و کنترل این کشور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، مقام سابق آمریکایی تصریح کرد : روسیه به دنبال اعمال نفوذ بلندمدت در اوکراین و کنترل این کشور است. 

 "آیوو دالدر" نماینده سابق آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفتگو با این شبکه گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته کنفرانسی خبری برگزار کرد و به تشریح دیدگاه هایش درباره اوضاع اوکراین پرداخت.

 او مشروعیت دولت حاکم بر کی یف پایتخت اوکراین را رد کرد . به نظر پوتین، حاکم مشروع اوکراین فردی است که در تفریحگاه ساحلی اش در خارج از اوکراین و در روسیه است. این درحالی است که خود این فرد یعنی ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده اوکراین، تصور نمی کند که مشروعیت چندانی در اوکراین داشته باشد.

 واقعیت این است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روندی را شروع کرده است که با آن، کنترل اوکراین را برای آینده ای دور در اختیار داشته باشد. اشغال منطقه کریمه اوکراین نیز برای همین منظور است. مرعوب کردن اوکراینی ها از جانب روسیه نیز برای رسیدن به همین هدف است.

 بی تردید با ادامه التهاب در اوکراین، هزینه ای که کشور برای این وضع پرداخت می‌کند بسیار افزایش می‌یابد. اوضاع کنونی اوکراین با اوضاع جمهوری چک و اسلواکی و مجارستان در سال هزار و نهصد و پنجاه و هشت متفاوت است.

 در آن زمان، اتحاد جماهیر شوروی سابق به این کشورها حمله کرد بدون آنکه عواقبی متوجهش باشد. اما اقدام روسیه علیه اوکراین پیامدهای زیادی به همراه داشته است. کاهش ارزش واحد پولی روسیه (روبل) و سقوط شاخص سهام در بازارهای بورس مسکو موید همین مسئله است.

وی در ادامه افزود: ولادیمیر پوتین قدرت نظامی و اقتصادی ندارد که بتواند تحریمهایی را تاب بیاورد که ناشی از تحرک نظامی آن علیه اوکراین است. آمریکا اعمال تحریمهای اقتصادی علیه روسیه را بررسی می‌کند. کشورهای اروپایی نیز در همین مسیر حرکت می‌کنند. 

درواقع، کل جامعه بین المللی به این سمت می‌رود. با این اوصاف، هزینه ای که ولادیمیر پوتین به علت مسائل اوکراین پرداخت خواهد کرد بسیار سنگین خواهد بود. این مسئله برای اقتصاد روسیه که قدرت زیادی ندارد و به شدت به صادرات نفت و گاز وابسته است، بسیار حساس و حیاتی است.

کشورهای غربی باید درمقابل روسیه متحد باشند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) باید برای تامین امنیت کشورهای عضو خودش اقدام کند. این نکته بسیار حائز اهمیت است. کشورهای مختلف جهان باید درمقابل پوتین بایستند و به او بفهمانند  که این شیوه تعامل با کشورهای همسایه اش نیست.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار