پایگاه اینترنتی "نشنال" نوشت: در زمینه انزوای روز افزون بین‌المللی اسرائیل در پی سیاست‌های این رژیم در سرزمین‌های اشغالی، سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن چندان تاثیرگذار نبود. این سفر همچنین در زمانی صورت گرفت که بزرگ‌ترین گروه لابی اسرائیل با کاهش نفوذ و قدرت خود مواجه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "نشنال" در گزارشی به قلم "تیمور خان" نوشت: نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی در کنفرانس سالانه آیپک از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست کشور یهودی را به رسمیت بشناسد. مقامات فلسطینی به سرعت اظهارات نتانیاهو را محکوم کردند. نبیل شطح نماینده ارشد جنبش فتح در این باره گفت خواسته‌های نتانیاهو به منزله اعلام رسمی پایان یک‌جانبه مذاکرات بود. سفر نتانیاهو به واشنگتن همچنین در حالی صورت گرفت که اسرائیل با متوقف کردن شهرک‌سازی مخالفت کرده و این مسئله به افزایش تنش‌ها با متحدان اسرائیل در اتحادیه اروپا و همچنین تشدید انزوای بین‌المللی این رژیم منجر شده است.

عفو بین‌الملل نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرد ارتش اسرائیل ممکن است در پی کشتار فلسطینی‌ها در کرانه باختری در پی ارتکاب جرائم جنگی محکوم شناخته شود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیش از کنفرانس آیپک در گفتگو با شبکه تلویزیونی "بلومبرگ" هشدار داد: در صورتی که فلسطینی‌ها به این باور برسند که ایجاد یک کشور فلسطینی در مجاورت اسرائیل ممکن نیست، آنگاه توانایی ما در مقابله با مخالفت‌های بین‌المللی محدود خواهد شد. اوباما همچنین پیش از جلسه روز دوشنبه در کاخ سفید نتانیاهو را تحت فشار گذاشت تا تصمیمات دشوار لازمه را برای نجات گفتگوها با مقامات فلسطین و دستیابی به هدف تاسیس دو کشور، اتخاذ کند.

پایگاه اینترنتی "نشنال" می‌نویسد: در حالی که زمان برگزاری‌ گفتگوها با میانجی‌گری آمریکا نزدیک می‌شود، به نظر می‌رسد این گفتگوها در پی ادامه شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

طبق گزارشی که اسرائیل روز دوشنبه منتشر کرد، شهرک‌سازی (در سرزمین‌های اشغالی) در سال 2013 به بیش از دو برابر افزایش یافته است. 

"نشنال" می‌نویسد: مسئله دیگر، مذاکرات میان قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است. نتانیاهو و اوباما در این زمینه با یکدیگر اختلاف نظر دارند و این در حالی است که کاخ سفید بر موضع خود در مورد صحیح نبودن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تا زمان ادامه گفتگوها، تاکید می‌کند. آیپک با حدود 63 سال سابقه، عموما قادر بود به طور یک‌جانبه حمایت لازم را از قطعنامه‌های مورد نظر خود، جلب کند؛ اما این مرتبه آیپک در جلب حمایت نمایندگان سنای آمریکا برای پیش‌برد لایحه مربوط به اعمال تحریم‌ها علیه ایران، با مشکل مواجه شده است. یک عضو لابی آیپک گفت این گروه اکنون در مواجهه با این شکست بی‌سابقه، آشکارا سیاست‌های کاخ سفید را تایید می‌کند چرا که نگران است دشمنی بیشتر با دولت آمریکا برایش هزینه سنگینی داشته باشد.
ناتوانی در جلب حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران یکی از جدیدترین نشانه‌های کاهش نسبی نفوذ این گروه بر واشنگتن محسوب می‌شود.

"نشنال" می‌نویسد: یکی دیگر از نمونه‌های کاهش نفوذ آیپک نیز زمانی آشکار شد که به رغم تبلیغات شدید این گروه، زمانی که اوباما تصمیم‌گیری در مورد حمله به سوریه در پی استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور را به کنگره واگذار کرد، نمایندگان کنگره با اکثریت آراء با این برنامه مخالفت کردند. شکست آیپک در کنگره آمریکا همچنین با شک و تردیدها در جامعه آمریکا در مورد مداخله نظامی جدید این کشور در خاورمیانه، همزمانی داشت. جامعه یهودی آمریکا نیز حمایت خود را از آیپک و دولت نتانیاهو کاهش دادند؛ به طوری که طبق نظرسنجی‌های موسسه «پیو/Pew» در پاییز گذشته، تنها 17 درصد از یهودیان آمریکا معتقدند ادامه شهرک‌سازی به دستیابی به منافع امنیتی اسرائیل کمک می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار