معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، گروههای آموزشی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از عده‌ای معلم باتجربه و متخصص در قالب برگزاری جلسات گردهمایی و بازدید از کلاسهای درس کمک می‌کنند تا اطلاعات و مهارت‌های معلمان مطابق با استاندارهای فعلی باشد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره ابتدایی دوره عمومی و آموزش است و در این دوره نهایت تلاش ما این است که مهارتها و شایستگی های پایه را در دانش آموزان ایجاد و تقویت کنیم.

دیمه‌ور در ادامه گفت: دانش آموزان برای افزایش توان حضور در جامعه به مهارتهای اساسی از قبیل مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و آداب و مهارتهای زندگی اجتماعی براساس سبک زندگی اسلامی نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید دوره ابتدایی اولین کانون اجتماعی است که دانش آموز از آغوش خانواده وارد آن می شود و طبیعتا ما باید شاستگی های پایه را در دانش آموزان ایجاد و تقویت کرده و مهارتهای جامعه پذیری را در آنها ایجاد کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هدف ما در دوره ابتدایی نخبه پروری نیست، اظهار داشت: ما در دوره ابتدایی دنبال نخبه پروری نیستیم بلکه دوره ابتدایی آموزش و پرورش عمومی است و این مباحث بیشتر در دوره متوسطه پیگیری می شود.

دیمه‌ور با اشاره به طرح شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر (شهاب) در آموزش و پرورش گفت: در عین حال ما به استعدادیابی در دوره ابتدایی بی توجه نبوده ایم و طرح شهاب را که با مشارکت بنیاد ملی نخبگان و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود، دنبال می کنیم.

وی افزود: این طرح در دوره ابتدایی و در 5 استان کشور به طور آزمایشی در حال انجام است و به سمت شناسایی توان و استعدادهای ویژه دانش آموزان در قالب این طرح کار می کنیم.

دیمه‌ور با اشاره به جلساتی که سال گذشته برای طرح شهاب برگزار شده است، گفت: امسال نیز این جلسات در حال انجام است و باید به طور آزمایشی بحث شناسایی استعدادهای برتر در دوره ابتدایی بررسی شود.

دوره‌های مهارت افزایی و دانش افزایی و کارگاه‌های ضمن خدمت

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین در خصوص جذب معلمان در دوره ابتدایی گفت: ورودی بخش عمده معلمان ابتدایی از مراکز تربیت معلم سابق و دانشگاه فرهنگیان فعلی هستند و از کسانی انتخاب شده اند که آموزشهای تخصصی را گذرانده اند.

وی ادامه داد: تردیدی وجود ندارد که برجسته ترین متخصصان تعلیم و تربیت، نیروهای فارغ التحصیل مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان هستند و هیچ دانشگاه دیگری به اندازه دانشگاه فرهنگیان قابلیت پرورش و تربیت معلم را ندارد.

دیمه‌ور گفت: عده ای از نیروها نیز به دلیل استخدامهای آزادی که انجام شده، دارای مدارک دانشگاهی از سایر دانشگاهها مانند دانشگاه تهران و دانشگاه های مختلف سطح کشور هستند و طبیعتاً ما دوره های دانش افزایی و مهارت افزایی را ویژه این افراد برگزار می کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت دانش و مهارت معلمان در دوره ابتدایی افزود: دوره های مهارت افزایی و دانش افزایی برای معلمان در قالب کلاسها و کارگاههای ضمن خدمت برگزار می شود زیرا معلمان باید دانش تدریس در دوره ابتدایی را داشته باشند و با محتوای کتب درسی آشنا باشند. از طرفی دیگر مهارت معلمی موضوع مهمتری از دانش است که همان آشنایی با شیوه ها و فنون تدریس و آشنایی با روش تدریس دروس مختلف است.

به روز کردن اطلاعات و مهارت‌های معلمان با کمک نیروهای متخصص

دیمه‌ور با اشاره به مجموعه ای به نام گروههای آموزشی در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این گروهها عده ای از معلمان باتجربه و متخصص هستند که در قالب برگزاری جلسات گردهمایی و بازدید از کلاسهای درس کمک می کنند تا اطلاعات و مهارتهای معلمان مطابق با استاندارهای فعلی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: شیوه ارزشیابی کیفی توصیفی که در حال حاضر در دوره ابتدایی برگزار می شود یکی از پیشرفته ترین شیوه های ارزشیابی در دنیا است و نظام آموزشی ما از این حیث بسیار به روز است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار