اوکراین بار دیگر از جامعه بین المللی به دلیل مشکلات شدید اقتصادی درخواست کمک مالی کرد. این در حالیست که اوباما از ارائه بسته کمک مالی به اوکراين خبر داده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24، اوکراین روز سه شنبه بار دیگر از جامعه بین المللی تقاضای کمک مالی کرد.این کشور از نظر مالی اکنون به زانو در آمده است و اگر هرچه سریع تر کمک های بین المللی مالی به آن نرسد ورشکست خواهد شد.کیف اعلام کرده است برای دو سال آینده به حدود 35 میلیارد دلار وام نیاز دارد. 

صندوق بین المللی پول این درخواست اوکراین را بررسی کرده و مذاکراتی را نیز با مسئولان این کشور آغاز کرده است.

آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر جدید اوکراین به محض آنکه عهده دار این سمت شد، اعلام کرد که صندوق های دولت خالی است . در واقع نخست وزیر اوکراین اینگونه به مردم کشورش پیام داده، که باید خود را برای دوران بسیار دشواری آماده کنند.

یاتسنیوک افزود دولت جدید اوکراین همه شرایطی را که صندوق بین المللی پول برای اعطای وام خود به این کشور تعیین کرده است خواهد پذیرفت و به همه آنها عمل خواهد کرد، زیرا چاره ای جز این ندارد.

نخست وزیر اوکراین در توضیح وضع اقتصادی کشورش گفت:اقتصادی که با وام سرپا ایستاده است و هیچ گونه درآمدی ندارد، مسلما در شرایط فاجعه باری قرار خواهد گرفت. به همین علت ما باید اصلاحات بسیار دشوار را در ساختار اقتصاد خود آغاز کنیم.

اصلاحات اقتصادی که یاتسنیوک از آن سخن می گوید از آن جهت دشوار است که کشور در آستانه ورشکستگی است. اقتصادی که اگر امسال پانزده میلیارد دلار اعتبار مالی به آن نرسد و سال آینده نیز همین مقدار وام را دریافت نکند ورشکست خواهد شد. 

گروه اعزامی صندوق بین المللی پول در ده روز آینده قرار است طرحی برای اصلاحات ساختار اقتصاد اوکراین ارائه کند. از جمله اقدامات که این نهاد بین المللی مالی به اوکرین تحمیل خواهد کرد، آزاد سازی نرخ برابری پول ملی این کشور در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان است، که نتیجه منطقی چنین اقدامی کاهش ارزش برابری گریونا(واحد پول ملی اوکراین) در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان ، افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم خواهد بود.

صندوق بین المللی پول به احتمال زیاد از اوکراین خواهد خواست تا ساختار بخش انرژی خود را نیز اصلاح کند. اصلاح ساختار این بخش نیز این گونه است که دولت باید یارانه های این بخش را قطع کند.

اصلاح دیگری که صندوق بین المللی پول برای اوکراین در نظر گرفته است اصلاح ساختار نظام بانکی این کشور است.در چنین حالتی وام دهی بانک ها به ندرت صورت خواهد گرفت و اگر هم صورت بگیرد با نرخ سود بالایی خواهد بود.

صندوق بین المللی پول همچنین در چارچوب طرح اصلاحاتی خود برای اوکراین از این کشور خواهد خواست روند خصوصی سازی ها را تسریع، هزینه عملکرد دولت را کاهش دهد. 

با این حال،کریستین لاگارد مدیر کل صندوق بین المللی پول هفته گذشته اعلام کرد وضع مالی اوکراین آنقدر هم نگران کننده نیست.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از ارائه بسته کمک مالی به اوکراین برای کمک به ثبات اقتصادی این کشور و کمک به برگزاری انتخابات خبر داد و گفت هنوز فرصت برای روسیه به پایان نرسیده است.
در همین حال اوباما گفت:من از زمانی که در پایان هفته گذشته با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه صحبت کردم دیگر با وی صحبتی نکرده ام. من و تیم امنیت ملی به طور آشکار و گسترده و از نزدیک وقایع اوکراین را زیر نظر داریم.من امروز بار دیگر با آنها جلسه داشتم.همانطور که بسیاری از شما می دانید جان کری وزیر امور خارجه ما در کی یف به سر می برد و من با وی صحبت کرده ام.او حمایت کامل ما را از مردم اوکراین اعلام کرد.

وی افزود:در چند هفته گذشته ما با شرکایمان و صندوق بین المللی پول درباره بسته ای حمایتی که می تواند به ثبات اقتصاد اوکراین کمک کند، مذاکراتی داشته ایم.ما امروز ارائه بسته اقتصادی قابل توجه خود برای حمایت از اقتصاد اوکراین را اعلام کردیم.این بسته همچنین برای آنها پشتیبانی فنی لازم را فراهم می کند.این بسته شامل یک وام تضمینی به مبلغ یک میلیارد دلار است که پشتیبانی کارشناسی فوری را به اوکراین برای ترمیم اقتصاد این کشور فراهم می کند.این وام مهمتر از همه پشتیبانی لازم برای برنامه برگزاری انتخابات اوکراین را فراهم می کند که ما قصد داریم جزئیات و ساز و کار ارائه این وام را به زودی اعلام کنیم.

اوباما در ادامه گفت:همانطور که دیروز گفتم همراهی کنگره با ما در این راه بسیار مهم است.بدون شک کنگره می تواند به ما درباره رفع نگرانی های وطن پرستانه که درباره موضوع اوکراین ایجاد شده است،یاری رساند. کنگره می تواند همچنین به ما در فراهم آوردن منابع مالی لازم برای بسته مالی که می تواند سبب ثبات در اقتصاد اوکراین شود ما را یاری رساند و این اطمینان را بدهد که انتخاباتی منصفانه و آزاد خیلی زود برگزار شود که تبعات ناشی از آن می تواند به کاهش بحران منجر شود.در میان مدت ما با شرکای بین المللی خود مشورت خواهیم کرد.ما و جامعه بین المللی با هم اقدام روسیه در نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین را محکوم کرده ایم.ما دخالت آنها در شبه جزیره کریمه را محکوم کردیم.ما خواهان کاهش تنش هستیم تا ناظران بین المللی به این کشور اعزام شوند.بالاتر از همه ما معتقدیم که مردم اوکراین باید بتوانند درباره آینده خود تصمیم گیری کنند و جهان باید با تمرکز بر روی این موضوع به آنها در ایجاد ثبات اقتصادی و حرکت به طرف برگزاری انتخاباتی منصفانه و آزاد که قرار است در ماه مه برگزرا شود ،یاری رساند.

وی در ادامه گفت:گزارش هایی وجود دارد که بر اساس آنها رئیس جمهور پوتین لحظه ای درنگ کرده و به بررسی اوضاع پرداخته است.

به نظرم از منظر اتحادیه اروپا،آمریکا و شرکایمان از جمله کانادا و ژاپن و دیگر دوستان در جهان این عقیده وجود دارد که اقدام روسیه نقض قوانین بین المللی است.من می دانم که رئیس جمهور پوتین مشاورانی دارد که برداشت های متفاوتی از اوضاع دارند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت:به نظرم همه می توانند تشخیص دهند که اگر چه روسیه منافعی مشروع در آنچه در کشور همسایه اش روی می دهد، دارد اما این موضوع این حق را به آنها نمی دهد که از زور برای اعمال نفوذ در آن کشور استفاده کنند.ما گفته ایم که اگر شواهدی درباره ارعاب اقلیت روس در اوکراین وجود دارد روش هایی برای مقابله با این موضوع از طریق ساز و کارهای بین المللی وجود دارد .ما آماده ایم تا حقوق تمامی اوکراینی ها برآورده شود.در حقیقت در گفتگوهایی که با دولت کی یف داشته ایم آنها خواهان تعامل با جامعه بین المللی و روسیه برای فراهم شدن تضمین های لازم بوده اند.

اوباما افزود:این حقیقت که ما به دنبال مشاهده خروج سربازان از سربازخانه ها در کریمه هستیم نشان می دهد که آنچه در آنجا روی می دهد بر مبنای نگرانی اقلیت روس زبان نیست بلکه بر مبنای این موضوع است که روسیه قصد دارد تا از راه زور نفوذ خود را به کشور تحمیل کند.این موضوع بر اساس قوانین بین المللی نیست.

وی در ادامه گفت:باید به این موضوع اشاره کنم که بر اساس برخی از گزارشها این اقدام روسیه از نظر راهبردی اقدامی زیرکانه ارزیابی شده است اما من معتقدم که در حقیقت این نشانه ای از قدرت نیست بلکه بازتابی از این موضوع است که همسایگان نزدیک روسیه در نگرانی دخالت هایی از این نوع به سر می برندکه این موضوع سبب دور شدن آنها از روسیه می شود.

اوباما درادامه افزود:این قابلیت وجود دارد که اوکراین هم دوست غرب باشد و هم دوست روسیه باشدو هیچکدام از ما در امور داخلی این کشور دخالت نکنیم و منظور دخالت نظامی است زیرا تصمیم گیری صحیح تنها به مردم اوکراین تعلق دارد.این همان اصلی است که جان کری قصد دارد در دیدارش از این کشور درباره آن صحبت کند.من امروز با برخی شرکای خارجی کلیدی کشورمان تماس های تلفنی داشتم .

وی افزود:من دیروز خاطر نشان کردم که تاریخ متعلق به مردم(اوکراین) است زیرا آنها می خواهند که آزاد باشند و درباره آینده خود تصمیم گیری کنند.جامعه بین المللی یکصدا بر روی این موضوع اتفاق نظر دارد زمانی که نشانه ای از خشونت در جایی وجود ندارد نباید شاهد دخالت خارجی بود زیرا دخالت در امور مردمی که تلاش می کنند سرنوشت خود را رقم بزنند در حیطه قوانین بین المللی جایگاهی ندارد. 

اوباما گفت:ما در کنار تاریخ باقی می مانیم و معتقدیم که بیشتر مردم جهان معتقدند که مردم مستقل توانایی تصمیم گیری درباره زندگی خود را دارند.آقای پوتین می تواند حرف های زیادی بزند اما حقایق میدانی نشان می دهد که همین حالا وی از این اصل حمایت نمی کند.اما هنوز فرصت برای روسیه وجود دارد تا این کار را انجام دهد تا در تعامل با جامعه بین المللی در جهت تثبیت اوضاع حرکت کند.

رئیس جمهور آمریکا در پایان گفت:ما پیامی آشکار ارسال کرده ایم که آماده تعامل با هرکسی براساس این موضوع هستیم تا مطمئن شویم اوکراین حاکمیت خود را داشته باشد.همانطور که پیشتر خاطرنشان کردم آنها می خواهند در ماه مه انتخابات برگزار کنند و جامعه بین المللی باید این اطمینان را ایجاد کند که وضعیت بد اقتصادی کنونی اوکراین پایان یابد.این انتخابات باید منصفانه و آزاد برگزار شود تا تمامی مردم اوکراین از جمله روس تبارها بتوانند گزینه های مورد نظر خود را انتخاب کنند.اگر انتخاباتی قدرتمند و مشروع برگزار شود آنگاه دیگر مسئله ای باقی نخواهد ماند و مردم این کشور بدون دخالت های خارجی که ما از طرف روسیه شاهد آن هستیم حاکمیت خود را بر کشورشان خواهند داشت.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار