گاهی فقط لازم است یک عادت بد، مثل سیگار کشیدن را ترک یا یک عادت خوب مثل نوشیدن کافی آب را اضافه کرد تا پوست شفاف‌تر، مرطوب‌تر و بدون چروکی داشته باشیم.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، برخی جوانان امروز به استقبال پیری زودرس و چروک پوست می‌روند، در سال‌های اخیر، استعمال قلیان در کشور ما بخصوص در میان جوانان افزایش یافته است که نتیجه آن پیری زودرس و شلی پوست است.

 وی افزود: عوامل متعددی در بروز پیری زودرس پوست در خانم‌ها نقش دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ژنتیک، استرس، قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب، تغییرات هورمونی اشاره کرد.

دکتر نیلفروش‌زاده تصریح کرد: قلیان بسیار خطرناک‌تر و مضر‌تر از سیگار است. کار‌شناسان و محققان در این زمینه می‌گویند توتون و تنباکوی قلیان، به علت داشتن آمونیاک، چند برابر بیشتر از سیگار، جذب بدن می‌شود، پس اینکه چرا پوست خانم‌ها و آقایان علاقمند به قلیان تا این حد آثار کم‌خونی و کم‌اکسیژنی را نشان می‌دهد، قابل توجیه است.

 وی خاطر نشان کرد: این افراد بین ۸ تا ۲۰ سال پیر‌تر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند. زیرا چروک‌های بیشتر و عمیق‌تری دارند که نسبت به افراد غیر سیگاری در سنین کمتری ظاهر می‌شود. همچنین در نواحی دور لب و دور چشم به علت تاثیر فیزیکی سیگار کشیدن و فرم چهره‌ در حال دود کردن سیگار، این چروک‌ها بیشترند.

 

انتهای پیام/
برچسب ها: پیری ، پوست ، سیگار ، قلیان ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناءیریکا
۰۸:۱۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۳
سلام وقتتان بخیر.خوشبختانه من نه سیگار میکشم نه قلیان اما سنم 10سال بیشتر از سن واقعیم(25سالمه) میخوره. تو این چندسال تحصیلم خیلی فشار بهم اومده آخریش پارسال دیماه فوت مامان بزرگم زمانی که من اصفهان نبودم اتفاق افتاد و الان دچار پیری زودرس شدم باید چیکار کنم صورتم به سن واقعیم بخوره؟