هدف از اظهارات پوتین کاهش تنش بین شرق و غرب بر سر نگرانی‌ها در خصوص آغاز جنگ در این جمهوری شوروی سابق است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز ، این خبرگزاری در گزارشی به قلم ولادیمیر سولداتکین و آلیسا دو کاربونل نوشت : "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه گفت: این کشور در حال حاضر نیازی به استفاده از نیروی نظامی در منطقه کریمه در جنوب اوکراین نمی‌بیند.

به نظر می‌رسد هدف از این اظهارات پوتین کاهش تنش بین شرق و غرب بر سر نگرانی‌ها در خصوص آغاز جنگ در این جمهوری شوروی سابق است.

پوتین افزود توسل روسیه به زور در اوکراین آخرین گزینه خواهد بود و تحریم غرب علیه مسکو غیر سازنده خواهد بود.

وی در کنفرانسی خبری در محل اقامت خود در خارج از مسکو تصریح کرد یک "کودتای غیر قانونی" در اوکراین صورت گرفته است و ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده این کشور همچنان رهبر مشروع اوکراین است.

پوتین پیشتر به نیروهایی که در تمرین نظامی در غرب روسیه نزدیک مرز اوکراین مشارکت داشتند دستور داده بود به پایگاه های خود بازگردند.

بازارهای مالی روسیه پس از افت شدید روز دوشنبه بار دیگر به حال اول بازگشت و قیمت یورو و دلار در ژاپن افزایش یافت. این در حالی است که نیروهای روس همچنان کنترل منطقه کریمه را در دست دارند.

شبه جزیره کریمه که تا سال 1945 بخشی از روسیه بود تنها منطقه در اوکراین به شمار می رود که اکثر ساکنان آن را روس تبارها تشکیل می دهند و روسیه از گذشته در آنجا حضور نظامی و پایگاه های نظامی داشته است.

روسیه روز دوشنبه بهای مالی سنگینی را برای مداخله خود در اوکراین پرداخت به طوری که بورس ، اوراق بهادار و ارزش روبل روسیه همزمان با افزایش تسلط این کشور در منطقه کریمه با افت شدید روبرو شد.

پوتین تصریح کرد بی ثباتی در بازارهای روسیه یک تصمیم موقتی و تاکتیکی از سوی سرمایه گذاران است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سفر روز سه شنبه خود به اوکراین ، راه هایی را برای مذاکره بین روسیه و اوکراین تحت نظارت یک سازمان چند ملیتی پیشنهاد خواهد کرد.

متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) نیز قرار است روز سه شنبه در نشستی فوق العاده بحران اوکراین را بررسی کنند. این دومین نشست ناتو درباره اوکراین طی سه روز گذشته به شمار می رود.

شرکت گازپروم روسیه به منظور افزایش فشارها بر اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد از ماه آوریل تخفیف گاز صادراتی به اوکراین را لغو خواهد کرد.

با این حال الکسی میلر رئیس گازپروم گفت این شرکت ممکن است پیشنهاد وام دو تا سه میلیارد دلاری را به اوکراین ارائه کند تا بتواند بدهی یک میلیارد و 500 میلیون دلاری خود را به گازپروم پرداخت کند.

پوتین اواخر هفته گفته بود حق دارد برای محافظت از شهروندان و منافع روسیه پس از سرنگونی یانوکوویچ ، به اوکراین حمله کند. 

اما تمرین های نظامی در مرکز و غرب روسیه که هفته گذشته آغاز شد و نگرانی هایی را درمورد احتمال اعزام نیروهای روسیه به مناطق روس زبان در شرق اوکراین بوجود آورد در زمان برنامه ریزی شده پایان یافت.

اوکراین اعلام کرد ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به منطقه کریمه سفر خواهند کرد تا به کاهش بن بست نظامی در این منطقه کمک کنند.

پوتین در کنفرانس مطبوعاتی خود همچنین گفت اگر تحت شرایط کنونی وحشت در اوکراین انتخابات برگزار شود ، روسیه نتایج آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

وی افزود کشورهایی که به دنبال اعمال تحریم ها هستند باید ابتدا به خساراتی فکر کنند که ممکن است این تحریم ها برای آنها در پی داشته باشد. هرگونه تهدید علیه روسیه غیر سازنده و زیان‌بار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار