معاون وزیر امور خارجه گفت: گزینه‌های روی میز ما همان چیزی است که مردم در 22 بهمن ابراز کردند و من اینجا می‌گویم ملت ایران همواره پشتیبان نظام مقدس اسلامی بوده‌‌اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در دانشگاه علم و فرهنگ در مورد کلیات مذاکرات 1+5 و توافق ژنو به نکاتی اشاره و اظهارداشت: ابتدا باید مذاکرات ژنو را خوب فهمید و بعد در مورد آن قضاوت کرد.

وی افزود: این مذاکرات مسیری بود که ما از 10 سال پیش طی کرده و تلاش‌ها و فداکاری‌های زیادی را برای رسیدن به این توافقات متحمل شده‌ایم، در زمانی که برخی از کشورها با هسته‌ای شدن ایران موافق نبودند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در مذاکرات پیشینی که ما متحمل به تعلیق برنامه هسته‌ای‌مان شدیم، ‌ادعاهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که برای حسن نیت و تعامل وارد مذاکرات شویم و ادعاهای بی‌موردی که در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود را ملغی کنیم.

عراقچی افزود: در آن مقطع تقریبا همین تیم در صحنه حضور داشتند یعنی دکتر روحانی و دکتر ظریف در جریان این مذاکرات به صورت مستمر بودند و در آن مقطع مجموعه نظام تصمیم به تعلیق غنی‌سازی هسته‌ای‌مان گرفتند، البته دلایل مختلفی داشت که در حال حاضر دلیلی برای توضیح آن نمی‌بینم.

وی با اشاره به اینکه تجربه تعلیق غنی‌سازی در آن زمان تجربه لازم اما موفق نبود، گفت: در آن زمان ما در ابتدای راه غنی‌سازی‌مان بودیم و دست ما برای این مذاکرات خالی بود، ولی در موقعیت کنونی با رسیدن به غنی‌سازی 20 درصدی که دسترنج ایستادگی مردم و دانشمندان هسته‌‌ای ماست، ما با دست پر در این مذاکرات ظاهر شدیم و به توافق مطلوبی رسیدیم.

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: ما باید اذعان کنیم که تحریم‌ها ما را به زانو در نیاورد ولی هزینه‌های زیادی به ما وارد کرد ولی در یک مقطع تصمیم گرفتیم که غنی‌سازی را انجام دهیم و هزینه‌های آن را دادیم اما حالا که دست پر هستیم دیگر باید جلوی هزینه‌ها را می‌گرفتیم و بعد از انتخابات اخیر و حضور گسترده که یک حماسه سیاسی را پدید آورد،‌ پنجره‌ای را مقابل ما گشود و فرصتی را برای‌مان پدید آورد تا ما وارد این مذاکرات شده و به توافق هسته‌ای که البته گام اول در رسیدن به توافق اصلی و جامع است، برسیم.

وی مبنی بر نگاه‌ موجود در زمینه مسائل هسته‌ای گفت: به موضوع هسته‌ای نمی‌توانیم تنها از زاویه هسته‌ای نگاه کنیم و این موضوع را باید از منظر استقلال و عزت کشورمان مورد توجه قرار دهیم.

عراقچی تاکید کرد: 10 سال است که ما درگیر موضوع هسته‌ای هستیم و در این 10 سال گذشته دعوای اصلی سر عزت و استقلال ما و تبعیت نکردن از توطئه‌های دشمن بوده است، ولی آن چیزی که بهانه بود موضوع غنی‌سازی بود که ما مسر بودیم غنی‌سازی به عنوان یک حق برای ملت ما متصور است و نباید این حق پایمال شود و زیر حرف زور برویم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به این موضوع که دشمن دکترین‌های امنیت‌ساز کشورمان را می‌داند و این را خوب فهمیده است که ما دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم اشاره کرد: بهانه آنها نسبت به غنی‌سازی هسته‌ای به این دلیل بود که آنها نمی‌توانند اراده‌شان را بر ما تحمیل کنند و ایستادگی ما به خاطر عزت و استقلال بوده است.

وی تصریح کرد:‌ وقتی ارزیابی می‌کنند که دستاورد ما چه بوده و چه کسی موفق بوده است؟ باید بگوییم که در توافق ژنو راجع به دو گام صحبت شد گام اول و گام آخر که مبتنی بر مذاکرات اصلی و جامع است و گام اول گام انتهایی را مشخص می‌کند، در حقیقت باید این گونه بگویم توافق ژنو اشاره دارد به این که ایران غنی‌سازی را ادامه دهد و در گام آخر هم غنی‌سازی وجود خواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد:‌ اینجا بود که چالش در قطع فوری غنی‌سازی ایران که قبل‌تر مطرح می‌کردند به وجود آمد و کشورهای مهم دنیا قطعنامه‌هایشان را کنار گذاشتند پس حالا درمی‌یابیم که پیروز میدان مذاکرات ژنو جمهوری اسلامی ایران است که متناسب با این توافق هم ایران به غنی‌سازی هسته‌ای دست پیدا می‌کند و هم تحریم‌های تحمیل شده خنثی می‌شود.

عراقچی در مورد اظهارات مقامات آ‌مریکایی بعد از توافقات ژنو گفت: هر کشوری دارای توپخانه رسانه‌ای و بعد از این توافقات بود که مقامات آمریکایی با توسل به رسانه‌های خود یک جنگ روانی را به راه انداختند و مشخص است که هر طرفی که امتیاز بیشتری داده باشد سفسته و مغلطه می‌کند و دست به جنگ روانی می‌زند.

وی در مورد اظهارات کری مبنی بر به رسمیت نشناختن "حق غنی‌سازی" هسته‌ای ایران گفت: این موضوع یک سفسطه بین حق و اجرای حق است ما حق‌مان را نه از کشورهای 1+5 می‌خواهیم و نه حتی از ،NPT بلکه این یک حق ذاتی است مثل نفس کشیدن و کسی محق به رسمیت نشناختن این حق نیست ولو اینکه NPT در مرامنامه خود اذعان دارد که حق تام کشورهای عضو است که غنی‌سازی هسته‌ای را انجام دهند ما با حق دادن و یا ندادن آمریکا کاری نداریم و تنها از کشورهای 1+5 می‌خواهیم به "اجرای حق ما" احترام گذاشته شود و این در توافق ژنو به طور رسمی اعمال شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جناحی شدن بحث هسته‌ای ایران گفت: ما باید حق غنی‌سازی ایران را با نگاهی فرا جناحی و ملی مورد ارزیابی قرار دهیم و با در نظر گرفتن این که اوباما در مقابل مقامات اسرائیلی آن جمله تاریخی مبنی براینکه "اگر قدرت داشتیم یک پیچ و مهره هم از برنامه هسته‌ای ایران باقی نمی‌ماند" بر این مساله تاکید داتشه باشیم که مردم ایران زیر بار زور نمی‌روند.

عراقچی در پایان این نشست به سوالات دانشجویان و خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه گزینه‌های روی میز ما در مقابل دشمن چیست گفت: گزینه‌های روی میز ما همان چیزی است که مردم در 22 بهمن ابراز کردند و من اینجا می‌گویم پیروز مذاکرات هسته‌ای ما هستیم، چرا که ملت ایران همواره پشتیبان نظام مقدس اسلامی بوده‌‌اند.

معاون وزیر امور خارجه با توجه به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا در توافق ژنو با توجه به اینکه در بند 77 قانون اساسی آمده است که دستیابی به توافق تنها منوط به تصویب مجلس است، این پدیده اتفاق نیفتاد، اشاره کرد: نتیجه برآمده از مذاکرات ژنو معروف به توافق شده است بلکه آن برنامه اقدام مشترک است یعنی دو طرف داوطلبانه تصمیم می‌گیرند که برای رسیدن به امری به یک نتیجه مشترک برسند و به همین دلیل در این موضوعات نیازی به تصویب مجلس وجود ندارد.

وی با توجه به این نکته که صحبت‌های آمریکا مصرف داخلی دارد گفت: توافق ژنو مخالف‌هایی دارد که در راس آنها اسرائیل است که این رژیم غاصب سیاست صفر برای غنی‌سازی ایران را دنبال می‌کند و با در نظر گرفتن اینکه لابی صهیونیست چقدر در سنا و کنگره آمریکا دخالت داشته تردیدی وجود ندارد که مقامات آ‌مریکایی برای اذهان عمومی خود مجبورند حرف‌های بی اساس و گزافی را اظهار کنند که ما هر بار صحبت‌های آنها را پاسخ مناسبی داده‌ایم.
 
معاون حقوقی و بین‌الملل کشور ما در پاسخ به این سوال که آیا صحبت‌های دکتر روحانی مبنی بر خزانه خالی و گفته‌های دکتر ظریف در مورد غواغای دفاعی ما پیش از مذاکرات دست ما را خالی نکرده است، گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به غلط و با کمی و کاستی انتشار یافته است ما باید قبل و بعد از آن جملات ایراد شده را نیز بنگریم و منظور دکتر ظریف در آن صحبت‌ها اتفاقا اشاره به توانایی‌های ما داشت که بالاتر از توانایی‌های نظامی و لجستیکی ما قرار دارد نه اینکه ما توان نظامی و دفاعی کمی داریم.
 
عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق ژنو به غیر از شکل کتبی آن که انتشار یافته است، شکل شفاهی نیز هم دارد که وزارت امور خارجه انتشار نمی‌دهد، اظهار داشت: این هم یک نوع جنگ روانی بود که ایجاد شبهه کرد.   
 
وی با اشاره به اینکه که اصل توافق ژنو یک توافق 4 صفحه‌ای است که فردای مذاکرات منتشر شد، ‌تصریح کرد: بعد از مذاکرات یک سلسله نشست‌هایی در قالب اجرایی کردن مفاد مذاکرات ژنو انجام شد که به شکل شفاهی بود و این مذاکرات شفاهی به صورت یک متن 9 صفحه‌ای غیررسمی مورد توافق شناخته شد.  
 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان اظهارداشت: اینکه وزارت امور خارجه آنرا منتشر نمی‌کند به این دلیل نیست که قصد مخفی کردن آنرا دارد بلکه اگر این وزارتخانه متن غیررسمی را منتشر کند به آن وجهه رسمی می‌دهد و مطابق همین امر در آمریکا و کشورهای دیگر نیز اتفاق افتاده است و وزارت امور خارجه آن کشورها نیز این متن 9 صفحه‌ای را منتشر نکردند.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مذاکرات بندی وجود دارد که در آن آمده است اگر همه مفاد این توافقات به نتیجه نرسد هیچ یک از مفاد این توافقنامه به تنهایی اجرایی نیست، گفت:‌ در همه توافق‌ها این بند را در متن توافقنامه گنجانده‌اند که به آن اصل همه یا هیچ می‌گویند که البته این نیز به نفع هر دو طرف است.
 
عراقچی با اشاره به 5 مرزبان ربوده شده در مرز پاکستان اظهار داشت: ما همواره درگیری‌هایی را در مرز پاکستان شاهد هستیم و دلیل آن این است که تامین امنیت مرزی از سوی طرف مقابل شکل نمی‌گیرد.  
 
وی افزود: البته دیروز دکتر ظریف با وزیر امور خارجه پاکستان صحبت‌هایی را در ارتباط با وضعیت مرزبانان ربوده شده انجام داده که وزیر امور خارجه پاکستان مصرانه تاکید کرد که در راستای آزادسازی این سربازان اقدامات لازم را انجام خواهند داد.  
 
معاون وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌ اتفاق بدی که وجود دارد این است که ما با گروه‌های تکفیری روبرو هستیم و البته امیدواریم که به زودی شاهد آزاد شدن این سربازان غیور ایرانی باشیم.  
 
انتهای پیام/

برچسب ها: ژنو ، تلاش ، فداکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار