اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز 46تبصره از لایحه بودجه شهرداری برای سال 93 تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در پنجاهمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بررسی 46تبصره بودجه شهرداری در سال 93 پرداختند.

براساس این گزارش در جلسه امروز شورای شهر بحث تبصره 23 مورد بررسی قرار گرفت که طی آن مرتضی طلایی  درخصوص تملک املاک محلاتی نظیر هرندی و اودلاجان اشاره کرد و گفت: در تهران محلاتی وجود دارد که در ظاهر زرق و برق دارند اما از حداقل سرانه‌ها نیز برخوردار نیستند و مشکلات این محلات اگر برطرف نشود به عنوان لکه نامطلوبی در پایتخت باقی خواهد ماند.

دوستی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این بحث با مخالفت با این طرح اظهار داشت: 5طرحی که در این تبصره درنظر گرفته شده به دلیل اولویت بالای این محلات است و نباید این اعتبار را بین محلات دیگر تقسیم کنیم.

در نهایت این تبصره با 5طرح تحت عنوان املاک واقع در مسیر خطوط مترو، طرح باغسار تفریحی رود دره اوین-درکه، طرح بزرگ شهید رستگاری مقدم و شهید شوشتری، طرح 76متری سعیدآباد و طرح ساماندهی دره فرحزاد به تصویب رسید.
در ادامه این جلسه بحث تبصره 24 به بررسی گذاشته شد که این تبصره به نحوه دریافت کارمزد سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری تا سقف 3درصد پرداخت.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این تبصره گفت: برای تبصره 24 باید سقف تعریف کنیم تا سازمان‌های وابسته علاقه‌مندی خود را به قراردادهای کوچک از دست ندهند.

وی افزود: 3درصد قراردادهای بالای 5میلیارد تومان را به 2درصد کاهش دهیم و قراردادهای بالای 5میلیارد تومان را به 4درصد افزایش دهیم .
حافظی رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر در ادامه این بحث گفت: پیشنهاد 4درصد زیاد است و برای 5میلیارد تومان 3درصد درنظر گرفته شود، برای مازاد بر 5میلیارد تومان 1/5 کارمزد در نظر گرفته شود.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران نیز ادامه داد: ما پیگیر ورود کمتر شرکت‌ها و سازمان‌ها به مناقصه‌ها هستیم تا واسطه‌گری نکنند وبخش خصوصی بدون واسطه پروژه‌ها را انجام دهند.

احمددنیامالی نیز در ادامه این بحث اظهار داشت: ما به واسطه حجم زیاد پروژه‌ها 10میلیارد تومان بابت ترانسفر کردن قراردادها و ارزش افزوده به دولت مالیات می‌دهیم که این موضوع هزینه بالایی را به شهرداری تحمیل می‌کند که در نتیجه آن سرمایه‌گذاران پروژه‌ها دچار ضرر می‌شوند و منابع شهرداری نیز به هدر می‌رود.

در ادامه جلسه امروز شورا پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران اظهار داشت: ما سازمان‌ها را محدود کردیم که اگر به سود برسند بابت سود مالیات پرداخت کنند و اگر شرکت‌ها و سازمان‌ها به سود برسند باید پول آنرا به شهرداری بازگردانند.

در ادامه این جلسه تبصره 26مورد بررسی قرار گرفت که در پی آن بدهکاری سازمان نوسازی به بانک‌ها بررسی شد و براساس تحقیق و تفحصی که در شهرداری صورت گرفت مشخص شد شهرداری برای اینکه بتواند بدهی‌اش را به بانک‌ها پرداخت کند باید عوارض نوسازی املاک را پرداخت کند تا پایان کار صادر شود و این تبصره شهرداری را مکلف خواهد کرد مطالبات ناشی از صدور پروانه برای واحدهایی که توسط سازما نوسازی در بافت فرسوده ایجاد شده‌اند از طریق تملک املاک ساخته شده تا سقف 3هزار میلیارد ریال تهاتر کند.

همچنین در ادامه جلسه امروز شورا تبصره 27 مورد بررسی قرار گرفت و طی آن محمد سالاری عضو شورای شهر گفت: تبصره27 کل بودجه متمم را می‌بندد و چه لزومی دارد وقتی هنوز درآمدها حاصل نشده برای آن مخارج تعیین کنیم و پیشنهاد من حذف کل تبصره است.

پیرهادی عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت: پیشنهاد من این است که این تبصره پس از تصویب کمیسون تلفیق اضافه شود.
علیرضا دبیر نیز با بیان اینکه از این تبصره چندین مورد حذف شده تصریح کرد: دو حالت را می‌توانیم انجام دهیم ابتدا اینکه این هزینه‌ها را بعد از اجرا در اصلاح بودجه ببینیم.

پورزرندی معاون مالی واداری شهرداری تهران در این خصوص گفت: سه خط مترو اولویت‌های شهرداری است که برای نخستین بار مقرر شده این سه فاینانس بدون پیش پرداخت انجام شود و ضمانت آنرا وزارت نفت انجام داده است .

در ادامه جلسه تبصره 28 مورد بررسی قرار گرفت که این تبصره شهرداری تهران را موظف می‌کند که برای ساخت مساجد محله‌ای نقشه طرح اسلامی ایرانی را تهیه کند بطوریکه چگونگی مشارکت مردم در ساخت مساجد مشخص شود.

در ادامه جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران تبصره 29لایحه بودجه سال 93شهرداری تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت که براساس این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا به منظور توسعه مشارکت‌های مردمی از محل اعتبارات مصوب به صورت هزینه تمام شده در ازای خدماتی که ارائه می‌شود نسبت به پرداخت هزینه های مربوط اقدام کند که به پیشنهاد احمد دنیامالی این پیشنهاد حذف شد و نتوانست رای اکثریت را به دست آورد.

همچنین در ادامه تبصره 30 لایحه بودجه مورد تصویب قرار گرفت که طی جریان بررسی این تبصره پورزرندی اظهار داشت: دو سال پیش لایحه‌ای را به شورای شهر آوردیم و براساس آن بسیاری از اعتباراتی که به منطقه 1می‌دهیم در سپرده پشتیبان قرار می‌دهیم تا پیش از آنکه اعتبارات به حساب جاری برود در سپرده پشتبان قرار داشته باشد.

در ادامه تبصره 31 در دستورکار اعضا قرار گرفت که براساس آن در راستای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران موظف است مال‌الاجاره املاک را نقداً اخذ و به حساب درآمد عمومی شهرداری واریز شود و گزارش این عملکرد شش ماه یکبار به شورا داده شود.

در ادامه تبصره 32لایحه بودجه به تصویب نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران رسید که براساس این تبصره در راستای افزایش وصولی درآمدهای پایدار شهرداری تهران مجاز است تا سقف 2درصد از افزایش نسبت به وصولی سال 92 از وصولی درآمد عوارض ناشی از مالیات برارزش افزوده را جهت کمک بر تامین و تجهیز ساختمان‌های سازمان مالیات برارزش افزوده و همچنین آموزش و پاداش انگیزشی کارکنان موثر در وصول درآمدهای پایدار هزینه کنند.

همچنین در این جلسه تبصره 33 به منظور نظارت بر عملکرد بودجه هزینه‌های جاری ماموریت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، برنامه‌های کلی اعتبارات مندرج سازمان فرهنگی و هنری و موسسه همشهری مورد تصویب قرار گرفت و براساس این تبصره می‌بایست حداکثر تا پایان اسفند برنامه‌های کلی سازمان فرهنگی و هنری و موسسه همشهری به همراه نشریات تابعه به تایید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برسد.
همچنین این کمیسیون نیز موظف است تا گزارش نظارتی نوبه‌ای خود را از عملکرد برنامه‌ها و اعتبارات فوق الذکر به صورت گزارش سه ماهه در طول سال 93 تهیه و به اطلاع شورای شهر تهران برساند.

در ادامه این جلسه بررسی تبصره 35 لایحه بودجه سال آتی در دستور کار قرار گرفت که در راستای تحقق منابع مورد نیاز شهر تهران به صورت مشترک یا انفرادی با مجوزبانک مرکزی و تایید وزارت کشور نسبت به سهم خود تا سقف 70هزار میلیار ریال اوراق مشارکت  با تضمین خود و بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداری منتشر شود.

براساس این مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های قطار شهری به نسبت 50درصد دولت و 50دردصد شهرداری با نرخ مالیاتی صفر می‌شود.

همچنین براساس بند دوم این تبصره با توجه به بودجه کل کشور به منظور اجرای طرح‌های بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی در بخش‌هی مختلف، توسعه حمل و نقل با اولویت شهرهای بزرگ و مسیر راه‌های اصلی بین شهری، تولید خودروهای کم‌مصرف و نظایر آن به وزارت نفت اجازه داده شده است تا قراردادهایی را با متقاضیان و سرمایه‌گزاران بخش خصوصی و عمومی تا معادل 5میلیارد دلار با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل منعقد کند.
همچنین اعضای شواری اسلامی شهر تهران در تبصره 37لایحه بودجه شهرداری را مکلف کرده‌ا‌ند که صرفا بودجه سال 94را منطبق با عملکرد تدوین کند و تا پایان تیرماه 93چارچوب‌های تهیه بودجه براین اساس تهیه شود و به شورای شهر تهران ارائه گردد.
در ادامه این جلسه تبصره 38 لایحه بودجه امروز به تصویب اعضا رسید که شهرداری تهران را مکلف کرده است تا در ساخت ساختمان‌های جدید نظیر مساجد، سرای محلات، ساختمان‌های اداری و نظایر آن الگوهای معماری اسلامی ایرانی را متناسب با کاربری‌های آن طراحی و تخصیص بودجه منوط به ارائه آن در چارچوب  مصوبات قبلی شورا به شورای شهر است.

همچنین براساس تبصره 39 شهرداری تهران موظف است آیین‌نامه اجرایی جلوگیری از تخلفات ساختمانی و چگونگی اقدامات اجرایی شرکت شهربان را تا پایان اردیبهشت ماه سا ل93 تهیه و تایید کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون شهرداری و معماری برساند.

در ادامه این جلسه تبصره 40 لایحه بودجه شهرداری تهران تصویب شد که براساس آن شهرداری موظف است وظایف و ماموریت‌های ‌راهبردی و نگهداری و مدیریت جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی را که تاکنون توسط معاونت خدمات شهری را انجام می‌گرفته را ظرف مدت 3ماه پس از ابلاغ بودجه سال 93 به حوزه معاونت حمل و نقل ترافیک انتقال دهند.

 در ادامه تبصره 41 لایحه بودجه بررسی شد که طی آن در راستای ارتقا و اثربخشی آموزش شهروندی در حوزه خدمات شهری، نحوه هزینه کرد همه عناوین و پروژه‌های آموزش شهروندی در حوزه خدمات شهری در چارچوب دستورالعملی خواهد بود که تا پایان اردیبهشت ماه 1393 توسط کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری خواهد رسید و هرگونه هزینه کرد در حوزه‌های آموزش شهروندی خارجی از این دستورالعمل ممنوع است.
در ادامه جلسه امروز شورای شهر و در یکی از مهمترین مصوبات امروز اعضای شورا تبصره 42لایحه بودجه به تصویب رسید که براساس آن جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با هویت بخشی به شهر تهران با محوریت شهرسازی ومعماری اسلامی ایرانی و ساماندهی سیما و منظر شهری به تصویب رسید.

و براساس این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده خواهد شد تا به میزان 1درصد از کل بودجه سال 93را جهت تحقق این موضوع اختصاص دهند و شهرداری تهران مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به ارائه لایحه دستورالعمل چگونگی اجرایی این تبصره اقدام کنند.
در ادامه این جلسه تبصره 43لایحه بودجه به تصویب رسید که براساس آن ایجاد هرگونه تعهدات مازاد بر اعتبارات بودجه و تبصره‌ها سال 39ممنوع بوده و در حکم تصرف در اموال عمومی تلقی می‌گردد.

در ادامه این جلسه تبصره 44 شهرداری تهران را موظف کرد در راستای ترویج فرهنگ شهروندی و ارتقای سطح فرهنگ پذیری شهروندان تهرانی در قالب دستورالعمل مشخصی که به تایید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران می‌رسد 3درصد از اعتبارات در اختیار معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری را در چارچوب وظایف هر یک از مراکز مذکور در حوزه‌های فرهنگی آموزشی مرتبط از طریق مراکز فوق هزینه کنند.

در ادامه این جلسه تبصره 45لایحه بودجه به تصویب اعضا رسید که براساس آن شهرداری تهران موظف است دستورالعمل‌های مطالعات توجیهی، فنی، اجتماعی و زیست محیطی هر یک از پروژه‌های سرمایه‌ای را که جزئی از موافقت‌نامه‌های متبادله با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری است را به تایید کمیسیون‌های تخصصی در هر یک ازحوزه‌های ذیربط شورای اسلامی شهر تهران برساند.

در پایان این جلسه آخرین تبصره در 46 تبصریه از لایحه بودجه شهرداری تهران در سال 93 به تصویب اعضا رسید که براساس آن برنامه‌های اجرایی مبلغ 100میلیارد ریال مندرج در ردیف بودجه جاری تحت عنوان کمک به ساماندهی رانندگان تاکسی با تایید کمیسیون عمران و حمل ونقل شواری اسلامی شهر تهران تا پایان سال 92 قابل اقدام خواهد بود.


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار