به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مهندس حجت الله بهروز امروز در مراسم رونمایی از آرم طرح ترافیک سال 93 با اشاره به سهم 60 درصدی حمل و نقل عمومی در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران گفت : بزرگترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است و با توجه به جابه جایی روزانه 17 تا 18 میلیون سفر در تهران شهرداری تهران برای رفع این معضل علاوه بر نگاه به تجریبات دنیا به توان داخلی نیز توجه ویژه ای داشته تا سقف حمل و نقل عمومی افزایش یابد و با محدودیت سفر با وسایل شخصی در برنامه 5 ساله دوم حداقل به وضعیت مناسبی برسیم .
وی با بیان این که طی سال های اخیر شهروندان تهران و همچنین سایر کلان شهرها از امکانات به حق خود در زمینه حمل و نقل عمومی بی نصیب ماندند افزود : گسترش حمل و نقل ریلی و اتوبوسی و نیمه عمومی در چند سال اخیر با پتانسیل خود شهرداری صورت گرفت و حمایت جدی بر اساس قوانین از این برنامه ها نشد که امیدواریم با تغییر رویکردها و نگاهی که در دولت فعلی وجود دارد این مشکلات برطرف شود و علاوه بر این که شنیده می شود راهکاری جدی نیز برای آن عملیاتی و اجرایی شود .
بهروز با بیان این که در تمام کلان شهرهای دنیا بیشترین سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل عمومی توسط دولت ها انجام می شود و کمتر شهری است که خود به تنهایی در این زمینه سرمایه گذاری کند تصریح کرد : تهران جزو اولین کلان شهرهایی است که از محدودیت در مرکز شهر استفاده کرده و قوانین قدیمی نیز نگاه زیست محیطی داشتند اما طی سال های اخیر شاهد بودیم که این محدودیت های ترافیکی که بر اساس خودرو محوری بوده است تاثیر چندانی نداشته و باید این محدودیت ها به صورت زیست محیطی باشد که به در برنامه 5 ساله دوم رویکردها تغییر یافته و قرار است تا به تدریج محدوده مرکزی شهر محدوده ای باشد که خودروهای کمتر آلاینده اجازه ورود داشته باشند و اجرای نکات زیست محیطی در آن بسیار مورد توجه است .
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اهمیت معاینه فنی گفت : مجوز معاینه فنی برای همه خودروها و خوردوهای عمومی دارای پلاک "ع" الزامی است و با احترامی که برای شهروندان قائل هستیم این امکان که از سایر شهرها مجوز معاینه فنی دریافت شده باشد و تاییدیه از معاینه فنی تهران اخذ شود بدون پرداخت هیچ هزینه ای در نظر گرفته شده است .
بهروز از ورود خودروهای هیبری و برقی به عنوان خودروهای پاک بدون نیاز به داشتن مجوز طرح ترافیک به محدوده خبر داد و افزود : در راستای داشتن شهری پاک شورای شهر تهران امکان استفاده از خودروها ی مدرن را تصویب کرد و همچنین سال آینده به عنوان سال پایلوت موتورهای برقی جایگزین موتورهای بنزینی می شوند که 30 برابر خودروهای پاک آلودگی ایجاد می کنند و امیدواریم قبل از پایان برنامه 5 ساله دوم موتور بنزینی نداشته باشیم .
وی با اشاره به این که در سال آتی 15 هزار محوز طرح ترافیک روزانه به 40 هزار مجوز افزایش یافته است که از سهم خودروهای سالیانه کاسته شده ، گفت : این امکان عادلانه ای برای عموم شهروندان است و امیدواریم به تدریج از آرم طرح ترافیک به صورت برچسب فاصله بگیریم و با افزایش تعداد دوربین ها به ویژه در محدوده های اضطرار این امکان بیشتر شود .
بهروز در ادامه اظهار کرد : محدوده های طرح ترافیکی تهران از دو محدوده به سه محدوده می رسد که عبور از هزیک از این محدوده ها قوانین خاص خود را دارد و سال آتی عبور از این محدوده ها با تاکید بر وضعیت زیست محیطی آن خواهد شد .
وی افزود : محدوده سوم محدوده های ورودی تهران است و هدف از اجرای این طرح ایزوله کردن تهران از خودروهای آلاینده ورودی به تهران یا خودروهایی است که از تهران خارج می شوند .
بهروز با اشاره به این که استانداردهای زیست محیطی ما بسیار قدیمی است و مجلس نیز با مصوبه خود این قوانین را سهل تر کرد که به قیمت جان بسیاری از شهروندان بوده است ، افزود : با همکاری سازمان محیط زیست این استانداردها ارتقا می یابد تا خودروهای آلاینده و فرسوده امکان تردد کمتری در شهر داشته باشند .
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه خاطر نشان کرد : برنامه 5 ساله دوم شهرداری بسیار منطقی است و این که سالانه 30 کیلومتر مترو محقق شود با حمایت دولت قطعا اجرایی می شود و همچنین توجه جدی نیز به گسترش و نوسازی اتوبوس ها فرسوده شده است .
وی افزود : افزایش قیمت ها در حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی از مترو تا تاکسی حداکثر تا 25 درصد است که به به تورم سالیانه حتی نزدیک هم نیست و امیدواریم به جایی برسیم که کل بخش حمل و نقل عمومی به دست سرمایه گذاران باشد و بهره برداری توسط بخش خصوصی انجام شود و شهرداری فقط ملزم به پرداخت مابه التفاوت باشد .
بهروز در ادامه با اشاره به دستاوردهای سفر به چین گفت : این سفر بسیار موفق بود و در بخش حمل و نقل عمومی بسیاری از مشکلات فاینانس حل شد و با توجه به این که همه خطوط مترو از طریق سیستم فاینانس تامین می شود و طی دو سال اخیز مشکلات زیادی از طرف داخلی در این زمینه بود و بانک ها ی عامل در بازپرداخت آن حمایت جدی را انجام نمی دادند و اولیوت مترو در لیست اولویت سرمایه گذاری ها نبود این سفر بسیاری از مشکلات را حل کرد .
وی افزود : همچنین توافق شد تا سه هزار واگن مترو در طول برنامه 5 ساله دوم از چین وارد شود که دوبرابر آن چیزی است که در برنامه پیش بینی شده بود .
بهروز با بیان این که همه آنچه که در ناوگان اتوبوسرانی طی سال های اخیر بوده است 100 درصد توسط شهرداری تهران تامین شده است ، افزود : در سفر به چین مقرر شد تا ناوگان اتوبوسرانی نیز از فاینانس بهره مند شود که بسیار مهم است چراکه هم اکنون در تهران 6 هزار اتوبوس وجوددارد که دوهزار اتوبوس از آن فرسوده است و در شان شهروندان نیست و امیدواریم در پایان برنامه 5 ساله دوم به 10 هزار اتوبوس دست برسیم .
وی همچنین در مورد وضعیت اکسپرس لاین ها نیز اظهار کرد : این کار وظیفه شهرداری نیست و دو خط از هفت خطی نیز که توسط شهرداری انجام شده با سرمایه گذاری دولت بوده است و شهرداری این آمادگی را دارد تا در صورتی که سرمایه لازم توسط دولت تامین شود اکسپرس لاین های تهران را انجام دهد .
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابراز امیدوار ی کرد تا با تعامل بسیار خوب دولت با شهرداری تهران و حمایت صریح وزیر نفت بتوان از سهم دو هزار میلیارد دلاری حمل و نقل عمومی از صندوق ذخیره ارزی نیز بهره مند شد و تهرانی با هوای پاک با حمل و نقلی در شان شهروندان تهرانی داشت .
انتهایپیام/