"بهمن نامور مطلق" گفت: صنایع دستی در گذشته از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و مانند یک جسد نیمه جان به مدیریت جدید صنایع دستی و دولت جدید تحویل شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی در محل باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ "بهمن نامور مطلق" معاون صنایع دستی در نشست خبری که صبح امروز با موضوع اعلام گزارش عملکرد نیمه دوم سال جاری معاونت صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: صنایع دستی مانند یک جسد نیمه جان به مدیریت جدید صنایع دستی و دولت جدید تحویل داده شد و وضعیت آن هر لحظه بدتر می شود.
 


وی افزود: زمانی که به صادرات صنایع دستی در سال جاری نگاه می کنیم شاهد بیش از 14 درصد کاهش هستیم. متاسفانه در این زمینه وضعیت خوبی نداشتیم و سعی داریم به ثبات برسیم.
 
نامور مطلق تصریح کرد: مهمترین مشکلی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد، بحث فرهنگسازی است و با توجه به اینکه هنرهای سنتی و صنایع دستی هویت ما هستند، در این زمینه فرهنگسازی صورت نگرفته است.
 
معاون صنایع دستی اظهار داشت: صنایع دستی در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور در زمره غائبین صنایع در کشور محسوب می شود.
 
وی افزود: مهمترین کاری که در این زمینه می توان انجام داد، تغییر و دگرگونی در باورها است. صنایع دستی در وضعیت بحرانی قرار دارد و اگر توجهی به آن نشود، از بین خواهد رفت.
 
نامور مطلق تصریح کرد: ما بر این باور هستیم صنایع دستی و هنرهای سنتی آینده درخشانی خواهند داشت. این صنایع، صنایع گذشته نبوده بلکه صنایع آینده بشری هستند.
 
معاون صنایع دستی خاطرنشان ساخت: از دیگر اهداف استراتژیک معاونت صنایع دستی اصلاح نظام بازرگانی در حوزه داخلی و خارجی است، اگر در عرصه بازرگانی صنایع دستی فعال شود، باعث تقویت عرصه های دیگر خواهد شد.
 
وی ادامه داد: قصد داریم اردیبهشت سال آینده همایشی با عنوان راهکارهای راهبردی صنایع دستی با حضور اساتید و کارشناسان این حوزه برگزار کنیم .
 
نامور مطلق تصریح کرد: وضعیت خوبی در حوزه حمایت از هنرمندان و تولید نداریم محصولات صنایع دستی هم گران هستند و از کیفیت بالایی نیز برخوردار نیستند، به طوری که بسیاری از آثار ما در گذر زمان از بین می رود.
 
معاون صنایع دستی اظهار داشت: قصد داریم به اصلاح ساختار تشکیلات معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی بپردازیم، سامان‌بخشی به مقررات حقوقی صنایع دستی یکی از حوزه هایی است که باید به صورت جدی روی آن کار شود.
 
وی ادامه داد: هدف بعدی که در معاونت صنایع دستی مدنظر است، بحث اشتغال‌زایی است. در صنایع دستی ما قوانینی داریم که اگر رعایت شود بسیاری از معضلات و مشکلات این حوزه حل خواهد شد.
 
نامور مطلق تصریح کرد: یکی از تهدیدات جدی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد، حذف شدن از صحنه رقابت بوده که تحریم ها باعث آن است، به همین منظور هنرمندان و مدیران صنایع دستی از مذاکرات وزارت امور خارجه حمایت می کنند.
 
وی افزود: یکی از راه های خروج از بحران صنایع دستی تعامل با سایر کشورها بوده ما از مذاکرات دفاع می کنیم، مذاکراتی که اقتدار ما را حفظ کند.
 
معاون صنایع دستی بیان کرد: ایران دارای بیشترین هنرمندان با تحصیلات تکمیلی در رشته های مختلف صنایع دستی است، این بهترین فرصت است تا از حضور آنها استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد:در حوزه صنایع دستی، ایران می تواند با کشورهای چین و هند با توجه به سابقه و پیشینه ای که در این زمینه دارد رقابت کند، اما هنوز نتوانسته از تایلند سبقت بگیرد.
 
نامور مطلق خاطرنشان کرد: کشورمان در تنوع صنایع دستی در دنیا بی نظیر بوده و این یک فرصت استثنایی است که نباید بگذاریم از بین برود.
 
معاون صنایع دستی بیان کرد: قصد داریم چارت تشکیلات صنایع دستی را دوباره بازنگری کنیم و اوایل بهار طرح جدید ساختار را ارائه خواهیم کرد. هنرهای سنتی ما جزء هنرهای فاخر است که متاسفانه در کشور نهاد جدی در این زمینه وجود ندارد.
 
وی درباره تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه صنایع دستی گفت: تاکنون 12 کارگروه تخصصی در رشته های مختلف صنایع دستی راه اندازی شده است و امیدواریم با کمک دوستان و اداره کل صنایع دستی به سمت کارگاه های دانش بنیان صنایع دستی پیش برویم.
 
نامور مطلق تصریح کرد: خانه ملی هنرهای سنتی در آینده ای نزدیک افتتاح خواهد شد و حمایت هنرمندان خواهد پرداخت
 
معاون صنایع دستی بیان کرد: درباره بیمه هنرمندانی که دراای سن کمتر از 50 سال هستند مشکلی نداریم اما هنرمندانی که سن آنها بالای 50 سال است، نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم به همین منظور از دولت خواستیم در مرحله اول برای یک هزار نفر هنرمند 3 میلیارد ريال اعتبار تخصیص دهد.
 
وی ادامه داد: راه اندازی مرکز ملی گوهر (سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی، طلا و نقره) از سوی معاونت صنایع دستی پیشنهاد داده شده و امیدواریم هرچه زودتر این مرکز راه اندازی شود. هرساله در جهان گردش مالی که در زمینه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد یک هزار میلیارد دلار است، ما نیز باید از این گردش مالی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.