معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گفت: «خراسان رضوی با 41 منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع، رتبه نخست کشور را دارد.»

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، تقی پور در جلسه ای که به مناسبت روز جهانی محیط زیست برگزار شد، افزود : مجموع مناطق حفاظت‌شده و شکار ممنوع ، 21 و یک دهم درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهند.

وی در باره پارک‌ها و مناطق حفاظت‌شده استان بیان کرد : «یک پارک ملی به نام تندوره ، سه اثر طبیعی ملی با نام‌های دریاچه بزنگان ، قله های بینالود و چشمه گراب ، سه پناهگاه حیات‌وحش ، 21‌منطقه حفاظت شده ، 13‌منطقه شکار ممنوع نیز از سرمایه‌های طبیعی استان خراسان رضوی به شمار می‌روند.»
تقی پور با اشاره به قرار داشتن خراسان رضوی در مسیر کریدور مهاجرت پرندگان و وضعیت مطلوب آن از نظر تعداد گونه ها و تنوع زیستی مطلوب افزود : در مجموع 430 گونه از انواع مختلف پستانداران ، پرندگان ، خزندگان و دوزیستان تا پایان بهمن امسال در استان شناسایی شده‌اند .

به گفته وی گونه‌های جانوری مانند پلنگ ، عقاب طلایی ، هما ، شاهین ، هوبره ، جبیر ، گربه وحشی ، گربه جنگلی ، سیاه‌گوش ، زاغ بور ، قرقاول بال نقره‌ای ، قوچ اوریال ، کفتار ، انواع خزندگان و آهو گونه‌های جانوری شاخص استان است .
معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در ادامه تصریح کرد : از این 430  گونه به تفکیک ، ‌69 گونه پستاندار ، 273 گونه پرنده ، 66 گونه خزنده ، 3گونه دوزیست و 19 گونه ماهی در خراسان رضوی شناسایی شده است.

وی یادآوری کرد : آهو به علت وجود بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام که ضمانت آهو را کردند ، نماد تنوع زیستی خراسان رضوی معرفی شده است.
گفتنی است : کنوانسیون تجارت جهانی گونه‌های در معرض خطر انقراض گیاهی و جانوریِ حیات‌وحش ، سوم مارس مصادف با 12اسفند را به عنوان روز جهانی حیات‌وحش معرفی کرده است.
در اعلامیه این کنوانسیون ، از کشورها خواسته شده تا براساس اهمیت گونه‌های مختلف گیاهی و جانوریِ حیات‌وحش، اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز به انجام برسانند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.