تبدیل تقویم ایران از هجری شمسی به شاهنشاهی، بمباران شیمیایی شهر حلبچه، روز بزرگداشت پروین اعتصامی، ولادت میرزای بزرگ شیرازی، آزمایش نخستین موشک با سوخت مایع و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 25 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 15 جمادی الاول 1435 هجری و 16 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

بمباران شیمیایی شهر حلبچه توسط مزدوران رژیم بعث عراق (1366 ش)
با پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات والفجر 10 و آزادسازی بسیاری از مناطق کردنشین از جمله شهر استراتژیک حلبچه، و استقبال مردم شهرها و روستاها از طلیعه سپاهیان نور و آزادی، رژیم بعثی عراق در یک اقدام غیرانسانی، به قصد انتقام‌گیری از این شکست فاحش و دشمنی با مردم، شهر حلبچه و اطراف آن را هدف بمب‌های شیمیایی قرارداد. آن رژیم با ارتکاب به این عمل ضد بشری، هیروشیمای دیگری آفرید و برگ سیاه دیگری بر پرونده سراسر ننگ خود افزود.

اعزام خبرنگاران خارجی به ایران و بازدید از منطقه، تدریجاً ابعاد این جنایت دهشتناک را افشا کرد و واکنش‌های متعددی را برانگیخت. به کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی عراق در حالی صورت می‌گرفت که این کشور جزو 120 کشور امضا کننده پروتکل ژنو راجع به منع استفاده از سلاح‌های سمی و خفه کننده قرار داشت. تا حدود پس از یک ماه از بمباران حلبچه، بازتاب آن در رسانه‌های خبری خارجی مشاهده می‌شد.

تبدیل روز شمار تاریخ ایران از هجری شمسی به تاریخ مجعول شاهنشاهی (1354 ش)
شاه، تلویحاً کلیه ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌ها و فساد و زبونی‌های گذشته را به آثار و مظاهر بازمانده از غلبه فرهنگی و معنوی مهاجمین و بیگانگان اشغالگر نسبت داد. او اسلام را هدف قرار داده بود و می‌خواست اسلام زدایی را تنها راه رسیدن به ترقی و تمدن قلمداد نماید و مظاهر فرهنگ اسلامی را ناسازگار با فرهنگ شاهنشاهی معرفی کند. از این رو، در پایان سال 1354 ش دو مجلس شورای ملی و سنا در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که مبدأ تاریخ ایران از هجری شمسی به شاهنشاهی تغییر یابد و مردم و سازمان‌های دولتی، موظف شدند تا تاریخ جدید را به کار برند و تاریخ هجری که تاریخی اسلامی و بر اساس هجرت پیامبر اسلام به مدینه است، مورد استفاده قرار نگیرد. از این پس مقرر شد که تاج‌گذاری کوروش هخامنشی در سال 599 قبل از میلاد، مبدأ سال خورشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار گیرد. به همین مناسبت، اول سال 1355 هجری خورشیدی، آغاز سال 2535 شاهنشاهی، سال رسمی کشور شاهنشاهی ایران اعلام شد. این عمل با مخالفت علما و تحریم حضرت امام خمینی (ره) مواجه شد. در نهایت مبدأ تاریخ شاهنشاهی دوام چندانی نیافت و سرانجام در سال 1357 ش به دستور دولت جعفر شریف امامی برچیده شد.

تولد "میرزا محمد حسن شیرازی" مرجع عالی‌قدر و استکبارستیز شیعه (1230 ق)
ابومحمد، محمد حسن بن محمود بن اسماعیل حسینی شیرازی معروف به میرزای مجدد، معزّالدین و میرزای بزرگ شیرازی، مرجع تقلید شیعیان زمان خود و فقیه امامی بود که در 15 جمادی الاولی سال 1230 ق در شیراز متولد گردید. وی قبل از 20 سالگی، صاحب اجازه از سیدمحقق میرسید حسن بیدآبادی شد و در اصفهان به تحصیل پرداخت. از جمله استادان وی صاحب جواهر و صاحب انوارُ الفِقاهَه، محمد ابراهیم کلباسی، محمدتقی اصفهانی و علی تُستَری بودند. شاگردان زیادی در مکتب میرزا کسب علم کرده‌اند که از آن میان حضرات آیات عظام: علامه سیدمحمد کاظم یزدی، آخوند خراسانی، شیخ‌فضل‌اللّه نوری، میرزا حسین نوری، سیدحسین صدر، ابراهیم دامغانی، سید اسماعیل شیرازی و شریف جواهری را می‌توان نام برد. از کارهای بزرگ میرزای شیرازی، صدور فتوای تاریخی تحریم تنباکو در زمان ناصرالدین شاه قاجار به عنوان اولین مقاومت منفی مردمی در ایران علیه بیگانگان بود که باموفقیت انجام شده است. از آثار این مرجع بزرگ: کتابٌ فی الطَّهارَه، نِجاةُ العِباد، رسالةٌ فی الرَّضاع و رسالَةٌ فی المُشْتَق می‌باشد. میرزا در سال 1312 ق در 82 سالگی در سامرا فوت نمود و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

انتشار اولین شماره از روزنامه‌ی "عروةالوثقی" در پاریس (1301 ق)
سیدجمال الدین اسدآبادی، روحانی مبارز و دانشمند بزرگ مسلمان به منظور تحقق آرمان خود، مبنی بر اتحاد ملل اسلامی، انجمنی به نام "عروةالوثقی" دایر کرد و پس از مدتی، روزنامه‌ای نیز به همین نام در پاریس منتشر ساخت. سیدجمال الدین با همکاری شیخ محمد عبده، با درج مقالات اسلامی و نیز مصاحبه با دانشمندان و سیاست‌مداران، نظر مسلمانان را به اندیشه‌های خود و شعار اتحاد ملل اسلامی جلب کرد. سرانجام این روزنامه، در اثر فشارهای سیاسیِ برخی از دولت‌های آن زمان، در ماه ذیحجه‌ی همان سال (1301) پس از چند ماه انتشار در اروپا، هند، مصر، ایران و چندین کشور عربی توقیف شد.

رحلت آیت اللَّه "سیدمحمد حسینی" معروف به "آقانجفی همدانی" مؤلف تفسیر "انوار درخشان" (1417 ق)
تفسیر انوار درخشان از جمله تفاسیر کامل فارسی دوران معاصر ایران است که با جهت گیریهای شیعی در قالب اصطلاحات و مفاهیم فلسفی و عرفانی نگاشته شده است. ویژگی مهم این تفسیر را باید در بحث‌های معنوی و اخلاقی و انسان شناسی این تفسیر دانست. نگارش این تفسیر با نثر و ادبیات فارسی در قالب فرهنگ عمومی حوزه‌های علمیه شیعه و ترکیب جمله‌های فارسی همراه با اصطلاحات عربی متداول است. گر چه این نثر در تمام مجلدات تفسیر یکسان نیست، اما در مجلدات نخست آن آمیختگی کلمات با اصطلاحات فلسفی و عرفانی بیشتر و در مجلدات بعدی نثر آن اندکی آسان‌تر و خوش‌خوان‌تر می‌گردد. در مجموع، مخاطبان تفسیر، افراد آگاه و آشنا با اصطلاحات علوم اسلامی و ادبیات عرب و اهل مطالعه در رشته تفسیراند، نه توده مردم.

روز بزرگداشت پروین اعتصامی، شاعره نامدار معاصر ایران

پروین اعتصامی متولد ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ خورشیدی در شهر تبریز است پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) از سکنه گیلان و اصالتا آشتیانی و مادرش اختر فتوحی از اهالی آذربایجان بود پروین ادبیات را زیر نظر استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت او در راه رسیدن به اوج بلوغ شاعری خود و در سن ۳۵ سالگی در تهران درگذشت و در حرم فاطمه معصومه در قم به خاک سپرده شد.

ولادت میرزای بزرگ شیرازی
ابومحمد، محمدبن‌محمودبن‌اسماعیل حسینی‌شیرازی معروف به میرزای مجدد، معزالدین و میرزای بزرگ شیرازی، مرجع تقلید شیعیان زمان خود و فقیه امامی و مجاهد استکبار ستیز در 15جمادی الاولی سال1230 ق در شیراز متولد شد. وی قبل از 20سالگی، صاحب اجازه از سیدمحقق میرسیدحسن بیدآبادی شد. ایشان پس از شیخ‌مرتضی انصاری، مرجع عالم اسلام شد و در حدود 30 سال این سمت را به‌عهده داشت. از شاگردان ایشان می علامه سیدمحمد کاظم یزدی، آخوند خراسانی، شیخ‌فضل‌الله نوری، میرزاحسین نوری، سیدحسین صدر، ابراهیم دامغانی، سیداسماعیل شیرازی و شریف جواهری را نام برد. صدور فتوای تاریخی تحریم تنباکو از طرف ایشان در زمان شاه قاجار به‌عنوان نخستین مقاومت منفی مردمی علیه بیگانگان بود.

میلاد امام سجاد (ع)، بنا بر روایتی
ولادت امام سجاد (ع) به روایتی در تاریخ یک‌شنبه پانزدهم جمادی‌الاولی سال ۳۸ هجری قمری و به روایت دیگر، در پنجم شعبان‌المعظم همان سال در مدینه به وقوع پیوست. مادر مکرمه‌ی آن حضرت، شهربانو و پدر بزرگوارشان حضرت امام حسین (ع) می‌باشند. سجاد و زین‌العابدین از القاب مشهور آن امام همام می‌باشد که این القاب به‌دلیل کثرت عبادت به آن حضرت اطلاق شده است. آن امام عظیم‌الشأن در طول عمر پربرکتشان و در حوزه‌ی سیاسی برای پیش راندن مسلمانان به سوی نفرت از بنی‌امیه و افزودن حس مبارزه‌جویی با آنان، تلاش‌های مؤثری را به انجام رساندند و در فرصت‌های مختلف، مردم را بر ضد امویان تحریک می‌کردند. آن امام بزرگوار برای آگاهی مردم، شیوه‌ی دعا را به‌کار گرفتند، به‌گونه‌ای‌که به گفته‌ی بسیاری از عالمان علوم اسلامی، دعاهای آن حضرت، بازگوکننده‌ی رویدادهای عصر آن حضرت‌اند. صحیفه‌ی سجادیه که به زبور آل‌محمد (ص) مشهور است، اثر بی‌همتایی می‌باشد که در جهان اسلام، پیوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنفان قرار گرفته است.

آزمایش موفقیت آمیز نخستین موشک با سوخت مایع در امریکا (1929 م)
در شانزدهم مارس 1929 م، اولین موشک، که عامل اصلی نفوذ بشر در فضا برای تحقیق درباره سیارات بود، توسط دکتر رابرت گدارْدْ، فیزیک‌دان بزرگ امریکایی باموفقیت آزمایش شد. این موشک با سوخت مایع کار می‌کرد. در این موشک، سوخت، قبل از رفتن به اتاق احتراق، به حالت مایع است و در این اتاق با یک‌دیگر مخلوط و محترق می‌شوند. دکتر رابرت گدارد پس از این آزمایش، به عنوان پدر موشک لقب گرفت. وی در راه تکمیل این وسیله سریع‌السیر برای تسخیر فضا، زحمات زیادی متحمل شده است.

اشغال کامل چکسلواکی توسط آلمان هیتلری قبل از جنگ جهانی دوم (1939 م)
هیتلر در دوازدهم مارس 1938 م اتریش را به آلمان ملحق کرد و با ادعای اینکه منطقه سودِت در چکسلواکی، ساکنانی آلمانی زبان دارد، خواهان الحاق آن به آلمان شد. در این میان هر چند مسؤولان سیاسی انگلیس و فرانسه مذاکراتی را با هیتلر برای امضای قرارداد عدم تعرض به چکسلواکی به انجام رساندند ولی هیتلر بار دیگر ضمن اولتیماتومی، به بهانه جلوگیری از آزار ساکنان آلمانی ناحیه سودت، ادعای خود را برای الحاق این ناحیه به آلمان تکرار کرد. پس از چندی در جریان کنفرانس مونیخ، قرارداد دوستی انگلیس و آلمان و تعهد هر دو کشور درباره خودداری از جنگ علیه یک‌دیگر به امضا رسید و زمینه‌های پیوستن سودت به آلمان فراهم گردید. در نهایت، ناحیه سودت در اول اکتبر 1938 م به آلمان ملحق شد. پس از تجزیه سودت از خاک چکسلواکی و انضمام آن به آلمان، هیتلر بروز اختلاف بین دولت مرکزی چکسلواکی و مقامات محلی اسلواکی را بهانه کرده، رهبران اسلواکی را به تشکیل یک حکومت مستقل و استمداد از آلمان تشویق نمود. این مسئله دامنه اختلافات را بالا برد و هیتلر طی شش ماه، چکسلواکی را از نقشه اروپا حذف کرد. بدین ترتیب که تا 16 مارس 1939 م، قسمت اعظم این کشور ضمیمه خاک آلمان شد و بخش کوچکی هم که اقلیت‌های مجار و لهستانی در آن زندگی می‌کردند، ضمیمه مجارستان و لهستان گردید. با این وصف، جمهوری چکسلواکی، دومین کشوری بود که پس از تصرف اتریش، به اشغال آلمان هیتلری در آمد. روند تجاوزگری هیتلر در الحاق سومین کشور اروپایی یعنی لهستان به آلمان، آتش جنگ جهانی اول را در سپتامبر آن سال روشن کرد و دنیا را به مدت بیش از 5 سال در خود فرو برد.

درگذشت بانو "سِلْما لاگِرْلوف" نویسنده سوئدی (1940 م)
خانم سلما لاگرلوف در 24 فوریه سال 1858 م متولد شد. با مشخص شدن توانایی او در نویسندگی، وی از آموزگاری دست برداشت و سراسر عمر را به نگارش پرداخت. او در سال 1904 م، مدال طلای فرهنگستان سوئد را از آن خود کرد و در سال‌های بعد، به عنوان نخستین زن، وارد همین فرهنگستان شد. لاگرلوف در سال 1909 م موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. و به همین جهت اولین زنی بود که به دریافت این جایزه توفیق یافت. لاگرلوف دوره حاکمیت سبک ناتورالیسم را که حاکی از تسلط قوانین خشک علمی بود پشت سر گذاشت و زیبایی، اصالت و جاذبه شعر را به ادبیات سوئد بازگرداند.

حتی هنگامی که مسئله‌ای اجتماعی و روانی از عصر نویسنده در داستان‌ها پیش کشیده می‌شود امور عجیب و خارق‌العاده نیز به کمک گرفته می‌شود. تقریباً در تمامی داستان‌های خانم لاگرلوف، هنر انکارناپذیر و استعداد او در نقل سرگذشت‌های زیبا وجود دارد و هم‌چنین توجه به طبیعت و تسلط تخیل بر تعقل در آثار وی به نحوی بارز ترسیم شده است. افسانه عیسی (ع) و رشته‌های نامرئی از دیگر کتاب‌های اوست. لاگرلوف سرانجام در 16 مارس 1940 م در 82 سالگی درگذشت.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1536: ابراهیم پاشا بزرگ وزیر عثمانی در 45 سالگی به قتل رسید.
1190: 500 تن از یهودیان انگلستان که از چندی پیش از این تحت اذیت و آزار قرار گرفته بودند و در «یورک» به انان پیشنهاد شده بود مسیحی شوند تا نجات یابند دست به خودکشی گروهی زدند.
1912: سروان البرت بری نخستین فردی است که باچتر نجات از هواپیما فرود امد.
1931: جیکوب شیک ماشین ریش تراشی برقی را اختراع کرد.
1935: مسلح شدن مجدد آلمان آغاز گردید.
1959: میان شوروی و عراق یک قرارداد همکاری های فنی به امضاء رسید.
1999: دادگاههای چین مکلف شدند که جز در موارد اختلافات خانوادگی با حضور تماشاگر و علنی جلسه محاکمه تشکیل دهند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار