اعدام انقلابی "احمد کسروی" نویسنده هتاک و شیعه ستیز، تشکیل نیروی هوایی ایران، کشته شدن "خسروپرویز"، خارج شدن ایران از پیمان سنتو، درگذشت کاشف پنی‌سیلین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 20 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 10 جمادی الاول 1435 هجری و 11 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

اعدام انقلابی "احمد کسروی"، یکی از نویسندگان ضد مذهبی زمان طاغوت (1324 ش)
سید احمد کسروی یکی از نویسندگانی بود که علی‌رغم این که در ابتدا خود در سلک روحانیت قرار داشت، ولی پس از مدتی، در اثر انحرافات فکری، به هتاکی علیه مقدسات دینی اسلام دست زد. کسروی ضمن اینکه مرتباً بر ضد علما و روحانیت شیعه هرزه‌گویی می‌کرد، وقتی که معارض و مبارزی در این مسیر برای خود ندید، پا را فراتر نهاده و شروع به هتاکی به ساحت مقدس امام جعفرصادق (ع) نمود و درصدد بود که با این بی‌شرمی و دریدگی، آخرین میزان غیرت و سرمایه‌های نهفته مکتبی شیعیان را ارزیابی کند. وقتی کار کسروی به این مرحله رسید، در تمام محافل دینی به ویژه در حوزه علمیه نجف اشرف، شور و غوغایی برپا شد. در این حال هنگامی که کتابی از او در اهانت به ساحت مقدس امام صادق (ع) به دست سید مجتبی نواب صفوی رسید، وی کتاب را نزد علمای نجف برد و حکم ارتداد کسروی را از آیت‌اللَّه‌العظمی حاج آقاحسین قمی، از مراجع بزرگ نجف، گرفت.

از این رو راهی ایران گردید و پس از چند بار مناظره، وقتی که کسروی را غیرقابل اصلاح دید، درصدد از میان بردن این مهره منحرف برآمد. اما در زمان حمله به کسروی، گلوله در تفنگ نواب گیر کرد و تنها توانست او را زخمی کند. با این حال، پس از مدتی که از زندانی شدن نواب می‌گذشت، بر اثر فشار مردم و علما از حبس آزاد شد و توانست علیه کسروی شکایت کند. پرونده‌ای برای کسروی تشکیل گردید که سرانجام هنگامی که او به دادگستری مراجعه نمود توسط یاران فداییان اسلام اعدام انقلابی شد. برادران امامی که عامل اصلی این ترور بودند نیز پس از مدتی بر اثر درخواست‌های مکرر مردم و دفاع قاطع علما، از زندان آزاد شدند. بدین ترتیب، نخستین اقدام انقلابی فداییان اسلام به بار نشست و کسروی و اندیشه‌های پلیدش به گورستان تاریخ پیوست.

تشکیل نیروی هوایی ایران با هفت فروند هواپیما (1304 ش)
در اواخر سال 1304 ش، چند فروند هواپیمای فرانسوی و روسی خریداری شد که با نام پرندگانی از قبیل عقاب، سیمرغ، کرکس، تیهو و... خوانده می‌شدند. محل استقرار این هواپیماها، آبادی قلعه مرغی در جنوب غربی تهران انتخاب شد که وسعت کافی جهت نشستن هواپیما داشت. پس از آن، عده‌ای دانشجو جهت گذراندن دوره‌های آموزشی خلبانی به کشورهای روسیه و فرانسه اعزام شدند. تا این که در همان سال، نیروی هوایی ایران تشکیل گردید. پس از مدتی، با تاسیس آموزشگاه‌ها و دانشکده‌های خلبانی و فنی و دیده‌بانی، تربیت و آموزش نیروها نیز در داخل کشور انجام گرفت.

رحلت فقیه برجسته و عالم مجاهد آیت اللَّه "حاج آقا حسین خادمی" (1363 ش)
آیت‌اللَّه حسین خادمی اصفهانی در سال 1280 ش در اصفهان به دنیا آمد. آیت‌اللَّه خادمی در 26 سالگی به مقام رفیع اجتهاد نائل گشت و پس از بازگشت به اصفهان، حلقه درس فقه و اصول خود را تشکیل داد و شاگردان فراوانی تربیت نمود. ایشان در جریان کشف حجاب، با سخنرانی‌های آتشین خود به مبارزه با رژیم رضاخان برخاست و در ملی شدن صنعت نفت نیز در کنار آیت‌اللَّه کاشانی و شهید نواب‌صفوی فعالیت زیادی نمود. آیت‌اللَّه خادمی از آغاز نهضت امام خمینی، در تشویق و ترغیب مردم در برپایی جنبش اسلامی ضد سلطنتی و بیان اهداف امام، در اصفهان نقش ارزشمندی ایفا نمود. از آیت‌اللَّه سیدحسین خادمی تالیفات متعددی برجای مانده که کتاب رهبر سعادت در زمینه اثبات دین اسلام با دلایل علمی، فلسفی، تاریخی و با تحلیل‌های منطقی، شهرت دارد. این عالم بزرگوار در 20 اسفند 1363 ش در 86 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در شهر مشهد مدفون گردید.

از طرف محمدعلی شاه مسعود میرزا ظل السلطان...(1286 ش)
به فرمانروائی فارس، میرزا محمودخان علاء الملک به حکومت اصفهان، سردار معتضد به والیگری کرمان و ظهیرالدوله به حکومت گیلان منصوب شدند.

معرفی وزیران سپهدار به نایب السلطنه (1289 ش)
سپهدار رئیس الوزراء و وزیر جنگ، معاون الدوله وزیر پست و تلگراف و وزیر تجارت، علاء السلطنه وزیر علوم و وزیر فوائد عامه، مستشار الدوله وزیر داخله، محتشم السلطنه وزیر خارجه، ممتاز الدوله وزیر مالیه، مشیرالدوله وزیر عدلیه

وفات "امام بیهقی" از مشاهیر محدثین و حافظ قرآن (458 ق)
ابوبکر فخرالزَّمان احمد بن حسن، معروف به امام بیهقی از مشاهیر محدثین، حافظ، زاهد و در علوم گوناگون دارای دستی توانا بود. به جهت تحصیل احادیث و سنن نبویّه به بلاد بسیاری سفر کرد. او را بر امام شافعیان به واسطه‌ی تألیفات خود حقّی روشن است. بیهقی در 458 قمری در نیشابور وفات یافت و جنازه‌اش را برای دفن به بیهق (نزدیک نیشابور) انتقال دادند. الاربعین، الاسماء و الصفات، الاعتقاد، البعث و النشور، از جمله آثار اوست.

کشته شدن "خسروپرویز" پادشاه مغرور سلسله‌ی ساسانیان (7 ق)
خسرو پرویز از سلاطین ساسانی است که در مدائن می‌زیست و از سال 590 میلادی - بیست سالگی حضرت محمد (ص) - به مدت 38 سال بر ایران حکومت کرد. وی در عصر پیامبر اسلام (ص) می‌زیسته و حضرت طی نامه‌ای، او را به اسلام دعوت نمود. این پادشاه مغرور نامه‌ی پیامبر اکرم (ص) را پاره کرد و به نماینده‌ی خود در یمن، دستور دستگیری پیامبر را داد. هنگامی که فیروز، نماینده خسرو پرویز به حضور پیامبر رسید گفت: خداوندگارم، خسرو، مرا فرموده که تو را به نزد او ببرم. حضرت فرمود: خدای من، مرا خبر داد که دیشب خدای تو به قتل رسیده است. پس از چندی خبر قتل خسرو پرویز و جانشینی پسرش، شیرویه، به مدینه رسید و فیروز و همه‌ی همراهانش به اسلام گرویدند.

خارج شدن ایران از پیمان سنتو (1357 ش)
با توجه به اهمیت استراتژیک ایران و نیاز مبرم اروپا و آمریکا به منابع عظیم انرژی طبیعی ایران همچون نفت و گاز، غرب درصدد برآمد که به هر طریق ممکن، ایران را از جمله متحدان خود سازد. از این رو، پیمان نظامی بغداد در سال 1333 ش میان عراق، ترکیه و انگلستان منعقد شد. چند ماه بعد ایران و پاکستان نیز به این پیمان پیوستند و نام آن به سازمان پیمان مرکزی یا سنتو تغییر یافت، ضمن آنکه آمریکا نیز به عنوان عضو ناظر در این پیمان حضور داشت. هرچند امضای این پیمان با مخالفت‌های شدیدی در ایران مواجه گردید ولی دولت به اعتراضات مردمی توجهی نکرد و پیمان سنتو را به رسمیت شناخت. پیمان سنتو حلقه میانی پیمان ناتو در اروپا و پیمان سیتو در شرق آسیا بود و همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و اطلاعاتی را در برمی‌گرفت.

 پس از خروج عراق و پاکستان و سرانجام با سرنگونی رژیم شاه و خروج ایران از پیمان سنتو، این پیمان عملاً از هم پاشید. قبل از انحلال پیمان سنتو، در سال 1354، در پی سرنگونی رژیم ویتنام جنوبی، پیمان سیتو نیز منحل شده بود. با این وصف، حلقه محاصره آمریکا به دور شوروی در آسیا، عملاً در اواخر دهه 1350 ش از بین رفت. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و خروج جمهوری اسلامی ایران از این پیمان استعماری، رشته‌های آن از هم گسیخت و به جای آن، سازمان همکاری‌های اقتصادی "اکو" در راستای منافع کشورهای منطقه پا گرفت.

درگذشت آیت اللَّه "حاج میرزا علی‌اکبر نوقانی" فقیه و مجتهد (1370 ق)
حاج میرزا علی نوقانی فقیه، متکلم و شاعر، متخلّص به فقیر، در سال 1300 ق در محله‌ی نوقان مشهد دیده به جهان گشود و تا 27 سالگی در محضر اساتیدی چون ادیب نیشابوری اول، حاج شیخ حسنعلی تهرانی و حاج سید عباس شاهرودی در حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد به تحصیل علوم اسلامی پرداخت. سپس به نجف اشرف رفته و از محضر آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی و شریعت اصفهانی بهره جست و پس از اخذ اجازه اجتهاد به مشهد بازگشت. او خطیبی توانا و در مناظره، استادی زبردست بود و طبع شعر موزون داشت. میرزا علی‌اکبر نوقانی همچنین خطوط نسخ و نستعلیق را به خوبی می‌نوشت و در این فن، استاد بود. نوقانی سرانجام در اثر سکته‌ی قلبی در هفتاد سالگی در مشهد درگذشت و در حرم امام رضا (ع) دفن شد. سه مقاله‌ی نوقانی و تعلیقی بر شرح نهج‌البلاغه‌ی ابن ابی الحدید، از جمله آثار این عالم دینی می‌باشند.

تولد "هنری جِیْمز" نویسنده بزرگ امریکایی (1843 م)
هنری جِیمز، رمان نویس معروف امریکایی در 11 مارس 1843 م در نیویورک به دنیا آمد. در غالب نوشته‌های جِیمز، فرهنگ و تمدن اروپا و امریکا و نیز تضاد و اختلافات زندگی معنوی بین اروپاییان و امریکاییان مورد توجه قرار گرفته است. رمان‌های وی از نظر تناسب و توازن ساختمان و قدرت و ظرافت، بی‌رقیب دانسته شده‌اند. در بیشتر آثار او که به بیست اثر می‌رسد، جِیمز به تشریح تمدنی مختلط از امریکا، فرانسه و انگلستان و نیز تجزیه و تحلیل آنها پرداخته است. در این میان آثاری هم‌چون تصویر یک زن، بال‌های کبوتر، جام طلایی و سفیران، از کتب معروف وی می‌باشند. رمان‌های جِیمز شکل بدیع و کاملاً غیرمعمول هنری دارد. داستان‌هایش آنچنان از ظرافت، استادی، هوش‌مندی، زیبایی و تنوع فراوان برخوردار است که ستایندگان و پیروان بسیار به دست آورد. جِیمز در تاریخ داستان‌سرایی جهان مقامی برجسته دارد. هنری جِیمز سرانجام در 28 فوریه 1916 م در 73 سالگی درگذشت.

درگذشت "الکساندر فلمینگ" دانشمند انگلیسی و کاشف پنی‌سیلین (1955 م)
الکساندر فلمینگ در 6 اوت 1881 م در غرب اسکاتلند به دنیا آمد. فلمینگ در جریان جنگ جهانی اول، در بهداری ارتش انگلیس به خدمت مشغول بود. فلمینگ مشاهده می‌کرد که حتی بهترین وسایلی که علم جراحی در آن زمان فراهم آورده است قادر نیست بیماران مبتلا به عفونت زخم را از مرگ نجات دهد. وی از همان زمان مصمم شد تمام عمر خود را در راه تحقیق و مطالعه درباره باکتری معمولی که موجب عفونت زخم می‌شود صرف کند. در نهایت، ده سال پس از پایان جنگ، در چهارم سپتامبر 1928 م، در پی یک اتفاق تصادفی و یک مطالعه دقیق موفق به کشف پنی‌سیلین گردید. پنی‌سیلین بدان صورت که فلمینگ کشف کرد کاربردی نداشت؛ تا این‌که یازده سال بعد در سال 1939 م با کمک دو دانشمند میکروب شناس و زیست شناس به نام‌های هوارد فلوری و ارنست چین، این آنتی بیوتیک به صورت داروی ضد عفونت عرضه شد. در طی جنگ جهانی دوم، آنتی‌بیوتیک‌ها کاربرد وسیعی پیدا کردند وجان میلیون‌ها نفر رانجات دادند. فلمینگ، 17 سال پس از کشف پنی‌سیلین، در سال 1945 م، به دریافت جایزه نوبل پزشکی نایل آمد و به لقب بهترین خدمت‌گزار کشور مفتخر گردید. الکساندر فلمینگ سرانجام در یازدهم مارس 1955 م در 74 سالگی درگذشت.  

مرگ "ریچارد بیرد" مکتشف و قطب شناس امریکایی (1957 م)
ریچارد ایولین بیرْدْ، در 25 اکتبر 1888 م در وینچستر امریکا به دنیا آمد. او پس از پشت سر گذاشتن دروس متوسطه، به دلیل علاقه به سیر و سیاحت، وارد دانشکده نیروی دریایی امریکا گردید و در جریان جنگ جهانی اول، فرمانده نیروی هوایی امریکا در کانادا شد. بیرْدْ از کودکی شوق فراوانی برای سفر به قطب جنوب داشت. به همین دلیل همیشه خود را برای این سفر آماده نگه می‌داشت به طوری که برای اینکه خود را به سرما عادت دهد، در زمستان با لباس نازک به سر می‌برد. سرانجام طی مأموریتی، از فراز قطب شمال پرواز کرد و پس از چندی راهی قطب جنوب شد. بیرد در طی سفرهای خود، تحقیقات مفصلی درباره قطب شمال و جنوب به انجام رساند و علاوه بر کشف پنج جزیره، شش رشته کوه و تعدادی خلیج و تنگه در نواحی قطبی، مجهولات زیادی را درباره قطب، برای بشر روشن ساخت. وی هنگامی که پیروزمندانه از سفر برگشت، هزاران نفر از او استقبال کردند و دولت امریکا با این‌که چهارده سال قبل از آن او را از خدمت نظام اخراج کرده بود، به او عنوان دریاسالاری داد. ریچارد بیرد سرانجام در یازدهم مارس 1957 م در 69 سالگی درگذشت.

درگذشت شیخ "محمد غزالی" روحانی و مصلح بزرگ مصری (1996 م)
شیخ محمد غزالی، در سال 1917 م در مصر به دنیا آمد. شیخ محمد غزالی در 24 سالگی از دانشکده وعظ و تبلیغ دانشگاه الازهر فارغ‌التحصیل شد. غزالی بیش از هر چیز به تحولی فرهنگی در جهان اسلام معتقد بود. وی بر آن بود که بدون تدارک اندیشه و فرهنگی پویا و اسلامی، نمی‌توان در برابر تهاجم سیاسی جهان استکباری ایستاد. غزالی می‌گفت: "من بر این عقیده هستم که حتی اگر تمدن شرق کمونیست و غرب صلیبی از هم بپاشد، باز گرهی از مشکلات کنونی جهان اسلام گشوده نخواهد شد، چرا که گرفتاری‌های ما از درونْ نشأت می‌گیرد و همه ناشی از عوامل خارجی نیست. البته فشار خارجی هست، اما عامل اصلی گرفتاری‌های امت اسلام را باید در بافت و ساختار داخلی آن جستجو کرد."

با نگاهی گذرا، اساس اندیشه‌های شیخ محمد غزالی را می‌توان بر سه پایه اصلاح معرفت دینی، تقریب مذاهب و ردّ اندیشه‌های قومی، استوار دانست. وی راه خود را از سلفی‌گری و ارتجاع رایج و وهابیت جدا کرد و در محافل و جوامع اهل‌سنت از حریم اسلام ناب و اهل‌بیت به دفاع برخاست. غزالی همیشه با نگاهی مثبت به انقلاب اسلامی ایران می‌نگریست و پیروزی انقلاب را پیروزی بزرگ تمام مسلمانان می‌دانست. وی سخت مجذوب شخصیت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران بود و چهره‌های شاخص و مبرّز دینی ایران اسلامی را به دفعاتْ می‌ستود. وی با هدف بیان دیدگاه‌های اسلام در زندگی، کتاب‌های متعددی به نگارش درآورد که اسلام و اوضاع اقتصادی، اسلام و استبداد سیاسی، نبرد دین، کارزارِ قرآن و ریشه‌های عقلی و قلبی ایمان از آن جمله‌اند. شیخ محمد غزالی سرانجام در حالی که برای حضور در کنفرانس فرهنگی در ریاض به سر می‌برد، در یازدهم مارس 1996 م دچار سکته قلبی گردید و در 79 سالگی درگذشت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
222: «واریوس باسیانوس» پس از چهار سال ریاست بر امپراتوری روم درگذشت. وی در سوریه به دنیا آمده بود.
1302: به نوشته شکسپیر، رومئو و ژولیت در این روز با هم ازدواج کردند.
1918: لنین پایتخت روسیه را از سن پترزبورگ به مسکو انتقال داد.
1966: ژنرال سوهارتو در اندنزی کودتا کرد.
1970: حزب سوسیالیست بعث عراق ملت کُرد این کشور و اقلیم کردستان را برسمیت شناخت.
1977: مسلمانان حنفی در شهر واشنگتن با تصرف سه ساختمان عده ای را به گروگان گرفتند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار