"نیکلاس برنز" معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد در حال حاضر پوتین خود را در موضع برتر می بیند زیرا می‌داند غرب قادر به استفاده از گزینه نظامی نیست و تعهد امنیتی نیز در قبال اوکراین ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "نیکلاس برنز" معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا درباره تحریم های مختلفی که آمریکا می تواند در قبال روسیه صورت دهد گفت در واقع چیزی که رئیس جمهور پوتین بیش از همه از آن واهمه دارد، انزواست؛ از دست دادن بخشی از قدرت نرمی که باور دارد در المپیک سوچی به دست آورده است. در واقع روسیه نیاز به تعامل با اقتصاد جهانی دارد.  از این رو اقداماتی چند هستند که دولت آمریکا و اروپا می توانند صورت دهند ولی این کار باید به صورت منسجم صورت گیرد.

وی ادامه داد آمریکا و اتحادیه اروپا در کنار هم می توانند در وارد کردن هزینه به پوتین بسیار موثر عمل کنند. با این حال به نظر می رسد آلمان ها به مراتب کمتر از آمریکا رویکردی تند گرفته باشند. 

معاون سیاسی سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت در واقع پوتین در موضعی قوی قرار دارد زیرا می داند که آمریکا و ناتو قرار نیست از گزینه نظامی استفاده کنند و تعهد امنیتی نیز در قبال اوکراین ندارند و لزومی نیز ندارد که بر سر این مساله، درگیری عمده ای روی دهد. باید ببینیم در ترکش آمریکا چه تیرهایی وجود دارند. قانون مگنیتسکی هست که در کنگره آمریکا رای گیری شده است. در فصل دوم نیز می توان تحریم های بیشتری را علیه نخبگان دولتی و مقامات بلند پایه روسیه اعمال کرد. 

وی ادامه داد از دیگر سو، روسیه خواستار معاهده سرمایه گذاری دو جانبه است و این گفتگوها ممکن است تعلیق شوند. همچنین گفتگوهایی بر سر سازمان توسعه و همکاری اروپا نیز مطرح است و می توان گفتگوها برای عضویت روسیه در این سازمان را کنار گذاشت. همچنین نشست گروه هشت در سوچی در ماه ژوئن مطرح است. 

برنز گفت البته همه اینها سیاست هایی هستند که الزاما به متوقف شدن پوتین نمی انجامد ولی می تواند شروعی برای هزینه هایی باشد که واشنگتن محاسبه کرده و امیدوار است اروپا از آن حمایت کند.

برنز درباره همکاری اروپا و آمریکا بر سر مجازات روسیه گفت البته من امیدوارم اینگونه باشد و اروپا به آمریکا بپیوندد. دو مساله در این خصوص مطرح هستند. سوال اصلی این است که آیا رئیس جمهور پوتین در کریمه متوقف می شود و نیروهای نظامی خود را به شرق اوکراین که اقلیت روس عمده ای در آن ساکن است گسیل می دهد؟ مساله دوم این است که آیا اروپا و آمریکا حمایت های عمده مالی خود را در اختیار دولت جدید اوکراین قرار می دهند؟ اینها مسائلی هستند که فردا طرح می شوند و به نظر من هر دو در آن واحد دنبال می شوند، حمایت از کیف و افزایش هزینه ها علیه دولت مسکو.

وی درباره اعمال محدودیت علیه نخبگان روس گفت گمان نمی کنم که این گزینه اصلی باشد ولی رئیس جمهور اوباما گفته است که به دنبال چندین گزینه است. 

وی ادامه داد البته اوکراین عضو ناتو نیست ولی استونی، لتونی و لیتوانی عضو ناتو هستند؛ همینطور لهستان نیز عضو ناتو است. ده کشور از اروپای مرکزی بین سالهای نود و هفت تا دو هزار و دو به عضویت ناتو در آمدند و با تاکید بر تعهد خود برای امنیت این کشورها، دیگر شبهه ای برای پوتین باقی نمی ماند که اینها بخشی از قلمرو ناتو هستند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار