منابع خبری لحظاتی پیش از آغاز نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد بررسی تحولات اخیر اوکراین خبر دادند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران منابع خبری لحظاتی پیش گزارش دادند:نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد بررسی تحولات اخیر اوکراین و شبه جزیره اوکراین آغاز شد.

در همین حال "ویتالی چورکین" سفیر دائم روسیه در سازمان ملل در آغاز این نشست طی سخنانی تاکید کرد:آنچه که در اوکراین رخ داده "کودتایی نظامی" است و گروه های افراطی آینده این کشور را تهدید کرده و سعی دارند با توسل به زور حکمرانی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اوکراین کشوری دوست برای روسیه است گفت:ما باید از گسترش افراطی گری در این کشور جلوگیری کنیم.

"چورکین" همچنین با اشاره به اینکه مصالح قانونی روسیه و شهروندان این کشور در اوکراین در معرض خطر قرار گرفته و ما با اقدامات خود برای حمایت از شهروندانمان و همچنین دفاع از حقوق بشر اقدام کردیم اضافه کرد:روسیه از "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور برکنار شده اوکراین پیامی مبنی بر دخالت در اوکراین دریافت کرده است.

سفیر دائم روسیه در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:کسانیکه که مسکو را به اعمال تحریم تهدید می کند همان کسانی هستند که در جهت تنش در اوکراین اقدام کردند اما با این وجود کیف صحنه مانور سیاسی نخواهد بود.

در همین حال "سامانتا پاور" سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل در ادامه نشست اضطراری شورای امنیت در مورد اوکراین با بی پایه و اساس خواندن سخنان سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد:تغییر دولت در اوکراین دخالت روسیه در این کشور را توجیه نمی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نیروهای روسیه بر مواضعی در مرزهای اوکراین تسلط یافته و ناوگان این کشور بندرگاه ها و پایگاه های نظامی اوکراین را به محاصره درآوردند گفت:آنچه که روسیه به آن دست زده نقض قوانین بین المللی و حاکمیت دولت اوکراین است.

"پاور" ادامه داد:تغییر دولت در اوکراین دخالت روسیه در این کشور و همچنین هیچ گونه اقدام نظامی با ادعای اینکه پایگاه های نظامی روسیه در خاک اوکراین در خطر است را توجیه نمی کند.

سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل با اشاره به اینکه هیچ دلیل برای در معرض تهدید بودن شهروندان روسیه در اوکراین نیست تاکید کرد:اقدامات روسیه بحران کنونی در اوکراین را حل نخواهد کرد و مسکو هرچه سریعتر باید با مقامات اوکراین گفتگو کند.

"سامانتا پاور" با ابراز آمادگی آمریکا برای همکاری با روسیه و سازمان ملل برای کمک به اقلیت روسی مقیم اوکراین افزود:واشنگتن آماده استقرار ناظران شورای امنیت در اوکراین است.

وی همچنین از روسیه خواست در مقابل ورود ناظران بین المللی به اوکراین کارشکنی نکند و افزود:دولت کنونی مستقر در کیف از میان ملت اوکراین برآمده و آمادگی حمایت از منافع شهروندانش را دارد اما "ویکتور یانوکوویچ" با توافق صورت گرفته با مخالفان مخالفت کرد و از اوکراین گریخت.

سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل در پایان سخنان خود روسیه را متهم به تجاوز به اوکراین کرد و دخالت نظامی به اوکراین را بسیار خطرناک توصیف کرد.

در ادامه "جرار آرو" سفیر دائم فرانسه در سازمان ملل و شورای امنیت گفت:ارتش روسیه بخش هایی از خاک اوکراین را به اشغال خود درآورده است و دلایلی که روسیه برای دخالت در اوکراین مطرح کرده دروغ و بهتانی بیش نیست.

وی در ادامه گفت:دخالت روسیه در اوکراین اروپا را به 40 سال قبل بازگردانده است.

همچنین سفیر انگلیس در سازمان ملل هم در سخنانی کوتاه اظهار داشت:هیچ دلیلی برای ادعاهای مطرح شده از سوی روسیه برای دخالت نظامی در اوکراین وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار