اميرعبداللهيان : ايران اوضاع اوکراين را زير نظر دارد

حسین اميرعبداللهيان معاون وزیر امور خارجه ایران گفت ايران اوضاع در اوکراين را زير نظر دارد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاری ایتارتاس ؛ حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت ایران اوضاع در اوکراین را زیر نظر دارد.

این دیپلمات ایرانی افزود : ما معتقدیم مردم اوکراین باید درمورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند. این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه پس از رایزنی با مقامات روسیه در نشست با خبرنگاران در مسکو  افزود: اگر آنچه در کشورهای منطقه روی داده است به تقویت تروریست ها و تکفیری ها منجر شود، می تواند امنیت کشورهای منطقه و حتی جهان را به خطر بیاندازد. 

وی اضافه کرد: اصولا هرگونه اقدام منتهی به تقویت افراط گری و تروریسم به ضرر امنیت و ثبات منطقه ای است و جامعه جهانی باید مانع حمایت برخی طرف ها از تروریسم در منطقه شود. 

امیرعبداللهیان ادامه داد: امروزه جبهه النصره و داعش در سایه حمایت مالی و تسلیحاتی برخی کشورها در سوریه در حال رشد هستند و ادامه این روند می تواند به وقوع حوادث ناخوشایندی در سطح منطقه ای و جهانی منجر شود. 

وی در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای بهار عربی اظهار داشت: آنچه در ورای این تحولات روی داده است اگر به برآورده شدن مطالبات مردم آنها و پیوستن این کشورها به مسیر مردم سالاری منتهی باشد، پدیده مثبتی است، اما اگر ایجاد هرج و مرج و ورود سلاح و ترویست ها به سوریه را به دنبال داشته باشد، پدیده منفی است

امیرعبدالهیان اضافه کرد: علت ناکامی کنفرانس ژنو 2 سیاست های غرب و تمایل شدید معارضان شرکت کننده در کنفرانس برای گفت و گو تنها در مورد یک مساله آن هم تشکیل دولت انتقالی بود. 

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره امکان تشکیل یک بلوک امنیتی منطقه ای متشکل از ایران، روسیه و ترکیه برای تامین امنیت قفقاز اظهار داشت: امروز ایران امن ترین کشور منطقه می باشد و این در حالی است که برخی از همسایگان ما در دو طرف مرزهای کشورمان به ویژه عراق و افغانستان در ناامنی بالایی به سر می برند. 

امیرعبداللهیان افزود: ما معتقدیم با ابتکارات جدید نسبت به امنیت جمعی در منطقه اندیشید. بر این اساس ایران همواره یکی از طرف های جدی در برقراری امنیت منطقه ای بوده است و از این به بعد نیز چنین خواهد بود. 

وی اضافه کرد: همکاری های امنیتی میان ایران و کشورهای دیگر در سطح منطقه ای همیشه وجود داشته است و ظرفیت تبدیل آن به بلوک همکاری های همه جانبه امنیتی و یا همکاری های چندجانبه امنیتی نیز وجود دارد. 

وی  با هشدار نسبت به پیامدهای حمایت از تروریسم و تکفیری ها در سوری اعلام کرد: ادامه این روند می تواند به وقوع حوادثی بزرگ تر از انفجار 11 سپتامبر در هر یک از کشورهای منطقه و جهان منجر شود

دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد : طرفداران و تامین کنندگان مالی و تسلیحاتی تروریست ها و تکفیری ها در سوریه نباید این واقعیت را فراموش کنند که القاعده در افغانستان رشد کرد، اما حادثه 11 سپتامبر هزاران کیلومتر دورتر در نیویورک اتفاق افتاد.  معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با حزب الله گفت: حمایت های ما از حزب الله همواره از جنس معنوی و سیاسی بوده است. 

امیرعبداللهیان افزود: حزب الله برای تامین امکانات مالی خود از روش های قانونی و مشروع استفاده می کند و این امری است که در لبنان در مورد همه گروه های سیاسی فعال صدق می کند، زیرا در این کشور همه طرف ها در عین فعالیت های سیاسی، فعالان اقتصادی و تجاری حرفه ای هستند. 

وی اضافه کرد: در خصوص حمایت از محور مقاومت در ایران کوچک ترین اختلاف نظری بین حکومت و مردم وجود ندارد و مردم ایران اسلامی به وجود حزب الله افتخار می کنند. 

وی ادامه داد: ما هیچ وقت فراموش نمی کنیم که دهها کشور در زمانی که رژیم صهیونیستی در ضعیف ترین وضعیت خود قرار داشت، نتوانستند در مقابل آن بایستند، اما حزب الله در جنگ 33 روزه، رژیم صهیونیستی را در اوج اقتدار و توان نظامی آن شکست داد. 

معاون وزیر امور خارجه خطاب به خبرنگاران حاضردر محل گفت: شما می توانید به ایران سفر کنید و تنفر مردم کشور ما را از رفتارهای رژیم صهیونستی در تمامی سطوح با چشمان خود مشاهده کنید. 

وی افزود: در شرایط حساس امروز منطقه، حزب الله نقش مهم و غیرقابل جایگزینی در برقراری امنیت در لبنان و منطقه دارد.  حسین امیرعبدالهیان معاون خاورمیانه آفریقای عربی وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با مقام های روس به مسکو سفر کرده است.

انتهای پیام / 
برچسب ها: اوکراین ، ایران ، اوضاع ، نظر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار