قوهای مهاجر از تالاب سرخرود و درنای سیبری از فریدونکنار به زادگاه‌های خود غرب سبیری بازگشتند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، تالاب‌های منطقه سرخرود و به ویژه اراضی غرقابی کشاورزی وزرامحله سرخرود امسال میزبان حدود 5 تا 4 هزار قطعه از قوهای مهاجر بود.

قوهای مهاجر در این منطقه از آبان ماه امسال به مدت چهار ماه در این منطقه زمستان‌گذرانی کردند و با افزایش تدریجی دما و طول روز از اواخر بهمن ماه مهاجرت برگشت به عرض‌های بالاتر جغرافیایی به سوی سرزمین‌های جوجه‌آوری را آغاز کردند.

قوهای مهاجر با توجه به انگیزه‌های درونی مهاجرت و جوجه‌آور بودن و یا نابالغ بودن، توانایی پرواز و کسب آمادگی مهاجرت‌های طولانی و مبدأ اولیه مهاجرت در فواصل زمان متفاوتی که حدود دو هفته به طول انجامیده است، مهاجرت برگشت را تا 10 اسفند به پایان رساندند.

البته هر ساله در زمان مهاجرت قوها به تالاب سرخرود جمعیت زیادی از علاقه‌مندان به مشاهده پرندگان و پرنده‌نگرها از این پرندگان زیبا بازدید می‌کنند و دوستداران حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران را در ایجاد امنیت و تأمین آذوقه قوها همیاری می‌کنند.

بیش از 90 درصد این قوها از گونه فریادکش بوده و جمعیت اصلی قوی فریادکش حوزه دریای خزر، آسیای مرکزی و غرب سیبری هستند که جوجه‌آوری را در غرب سیبری و تالاب‌های واقع در شمال حوزه دریای خزر انجام می‌دهند و برای زمستان‌گذرانی و فرار از یخبندان شدید آن مناطق چهار ماه از سال به تالاب‌های حوزه جنوبی دریای خزر مهاجرت می‌‌کنند.

همچنین بر اساس گزارش تنها درنای بازمانده از گله غربی سیبری که هر ساله مهاجرتش را به تالاب بین‌المللی فریدونکنار انجام می‌دهد در روز هشتم اسفند 92 این تالاب را به سوی نواحی زیست شمالی در غرب سیبری ترک کرده است./س


برچسب ها: بازگشت ، مهاجر ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.