مجموعه ائل گولی يكي از زيباترين و با صفاترين گردشگاه‌هاي تبریز است كه با آب و هواي تميز ، فضاي سبزي دل انگيز و چشم اندازي بي‌نظير همه ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،این مجموعه با وسعت 70 هکتاری در 7 كيلومتري مركز شهر تبريز و در جنوب شرقي آن بنا شده است و در آن استخري به مساحت 5 هكتار وجود دارد.

در جنوب آن نيز تپه بلندي است كه جنگل كاري شده و آب از آن تپه به صورت آبشاري زيبا سرازير مي‌شود.

در وسط استخر عمارتي به صورت شبه جزيره هشت ضلعي با خياباني منتهي به آن از جنوب به شمال ساخته شده كه تالار مخصوص پذيرايي با غذاهاي خوشمزه و سنتي تبريزي است.

رستوران ائل گولي قبلاً از يك طبقه خشت خام ساخته شده بود كه در اثر فرسودگي در سال 1346 ساختمان قديمي آن از طرف شهرداري تخريب و به جاي آن يك ساختمان دو طبقه با ايوان هاي متعدد و با مصالح جديد بتون آرمه بنا گرديد كه 1200 متر مربع زير بنا دارد.

اما آب استخر به شكل جويباري از گوشة جنوب شرقي رودخانة ليقوان و سهند و نهايتا ً از كنار روستاي چاوان گذشته و وارد آن مي‌شود.

احداث بناي اوليه آبگير را به زمان سلطان يعقوب آق قويونلو و توسعة آن را به دورة صفويه نسبت مي‌دهند

تكميل عمارت و گردشگاه مخصوص درباريان را به زمان قهرمان ميرزا پسر هشتم عباس ميرزا نايب الاسلطنه كه حاكم و حكمران آذربايجان بود نسبت مي‌دهند..

در دورة صفويه و قبل از آن محل اين استخر ، بزرگترين مركز ذخيرة آب براي باغات محدودة شهر تا تپه لي باغ و دروازه تهران بشمار مي رفته كه در دورا ن آق قويونلوها ، صفويه و قاجاريه ، تمام محوطة داخل اين آبگير از شن و ماسه و ريگ و آشغال خالي شده و ديواره اي از سنگ و آهك اطراف آن كشيده ، سپس در اطراف چهارگوشة استخر خيابان احداث نمودند و چندين رديف درختان زيبا و قلمه و بيد مجنون و گل‌هاي اطلسي بومي تبريزي كاشته شد ، بطوريكه عطر اطلسي‌هاي اطراف استخر به انسان شور و حال خاصي مي‌دهد ./س
 
 
 
برچسب ها: ائل گولی ، جاذبه ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.