المانیتور با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران مصاحبه‌ای انجام داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه المانیتور این گفتگو را با "معصومه ابتکار" به فارسی و به صورت تلفنی انجام داد و سپس آن را به انگیسی ترجمه کرده است.

خبرنگار المانتیور پرسید نخستین گام برای حل مسئله آلودگی در ایران چیست؟
معصومه ابتکار گفت:ردیابی ریشه آلودگی در ایران موجب ایجاد فهم عمیق درباره آن می شود. جامعه ما یک جامعه در حال تحول است.جامعه ی که در حقیقت با سرعت بسیار از جامعه سنتی وابسته به کشاورزی به سمت جامعه  صنعتی ،شهری وابسته به نفت تغییر یافت. چنین تحولی نیاز به منابع کافی برای تحصیل افراد و ایجاد نوعی فرهنگ مورد نیاز زندگی شهری واقعی دارد. همکاری شهروندان در کاهش میزان آلودگی حیاتی است.

خبرنگارالمانیتور:چرا ؟آیا به عقیده شما شهروندان ایرانی در این مسئله همکاری کافی نمی کنند؟
معصومه ابتکار گفت:مردم برای این که همکاری کنند نیاز دارند تا به دولت خود اعتماد داشته باشند.آنها همچنین باید جزییات تصمیم گیرها و اولویت ها را بدانند.عنصر مهم دیگر حضور فعال و نقش فعال سازمان های غیر دولتی است که ما در دولت فعلی ارزش زیادی برای آن قائل هستیم.توجه روحانی ،رئیس جمهور به مسائل زیست محیطی و کاستی های مربوطه بسیار زیاد است و من سپاسگزار هستم. 

المانیتور:شما از زمان تصدی سمت در دولت روحانی ، دوازده سفر به استان های مختلف ایران داشتید. شما فکر می کنید این سفرها چگونه می توانند نتیجه بسیار داشته باشند؟
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران گفت:یکی از موضوعاتی که من در جریان این سفرها تاکید می کنم و به این تاکید ادامه خواهم داد این است که با سازمان های مردمی تعامل داشته باشیم و ما نیاز به کمک آنها داریم.مردم به طور کلی امیدوار تر شدند و انتظار تعامل و شفافیت درباره آمار و برنامه ریزی دارند.ما امیدواریم همکاری و ایجاد روابط دوجانبه مشترک در حوزه محیط زیست تسریع شود.

آیا فکر می کنید در کاهش آلودگی شهرهای بزرگ و بیشتر از همه شهر تهران موفق شوید؟
معصومه ابتکار گفت:مشکل آلودگی با برنامه ریزی مناسب قابل حل خواهد بود.
من یک برنامه ریزی را در یک دهه پیش نظارت کرده بودم وقرار بود در طی ده سال انجام شود که به هر دلیلی در دولت قبلی انجام نشد. یارانه های هدفمند و طرح‌هایی برای کاهش آلودگی در شهرهای شلوغ  در نظر گرفته شد.ما نیاز به باور و تفکر جمعی و همکاری نیاز داریم.

المانیتور:آیا شهرهای دیگر که  به مانند تهران مشکل دارند موفق به حل آن شدند؟آیا شما از نظرات و تجارب آنها در این زمینه استفاده می کنید؟
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:طبیعت تهران به خصوص به خاطر رشته کوه البرز یکی از بهترین ها در جهان است اما همین کوهها تهران را محاصره کرده است و مانع از جریان کافی هوا می شود.بنابراین موجب افزایش آلودگی می شود. مکزیک نیز در گذشته چنین مشکلی داشت.این شهر نیز مانند الگوهای شهری و ساختاری شبیه تهران است.آنها توانستند بخشی از مشکلات خود را حل کنند و ما تلاش کردیم از تجارب آنها اعم از نکات قوی و نکات ضعیف بیاموزیم.همه این تلاش ها هشت سال پیش متوقف شد. ضرورت دارد روند برنامه ریزی را از سر گیریم و براساس افزایش جمعیت در تهران اقدام کنیم.

المانتیور:شما از بخش پتروشیمی ایران انتقاد کردید و می گویید که استانداردهای بین المللی در پالایش فراورده های نفتی رعایت نمی شود که منجر به ایجاد سوخت غیراستاندارد برای خودروها می شودکه یکی از مهمترین عوامل آلودگی در شهرهای بزرگ هستند.آخرین خبرها در این مورد چه چیزی است؟
معصومه ابتکار گفت:ما هیچ مشکلی در برقراری ارتباط موثر با وزیر فعلی نفت نداریم. زنگنه (وزیر نفت)بسیار متعهد ،دقیق و باسواد است و ما با وزارت وی در حال همکاری نزدیک هستیم تا زمان از دست رفته را جبران کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: معاونین ما نشست منظم درباره این موضوع دارند.مشکل اصلی ،سوخت غیراستاندارد خودروها است.هم خودروهای وارداتی و هم خودروهای ساخت داخل مشکلات جدی دارندکه به صنعت خودرو و وارد کنندگان هشدار داده شده است.برخی برای حل مشکلات زمان خواستند.سو از مدت زمانی که برای اصلاح مهندسی ،تولید یا مسائل طراحی لازم است،ما آماده هستیم این بهار اقدامات جدی برای اجرای استاندارد یورو چهار برداریم .

المانتیور:نظر شما درباره انتقال پایتخت از تهران به شهر دیگر برای حل مشکل این شهر چیست؟

معصومه ابتکار گفت:عقاید و احساسات مختلف در این زمینه وجود دارد.حتی اگر چنین پیشنهادی عملی شود،مشکلات دیگری به وجود می آید.پیش بینی میزان فایده چنین انتقالی دشوار است و تردیدی درباره جمعیت بیش از حد تهران وجود ندارد. این شهر در سال 1996 به محدودیت های منابع زیست محیطی برخورد کرد و شهری است که به خاطر کمبود فاجعه بار آب  باید آب آن از بخش های دیگر کشور وارد شود .

المانیتور:آیا دوچرخه سواری گزینه مناسبی برای ساکنان تهران است؟آیا فکر می کنید مردم به صورت کافی ترغیب می‌شوند؟
معصومه ابتکار گفت:یک منطقه در تهران است ،منطقه هشت ،که دوچرخه و اقدامات ایمنی برای اجاره دوچرخه از ایستگاه دارد.دیگر مناطق در تهران است که در حال تلاش برای فراهم آوردن امکانات لازم و اجرای اقامات ایمنی برای دوچرخه سواری هستیم.موانعی نیز وجود دارد.یکی از این موانع این است که چون تهران شهری مسطح نیست شهری نیست که با دوچرخه سواری میانه خوبی داشته باشد.مسئله دیگر سطح بالای آلودگی هوای تهران است برخی از روزها نفس کشیدن را خطرناک می کند.در چنین روزهایی بیرون بودن و ورزش منجر به خطرات برای سلامت می شود بنابراین  میل برای چنین فعالیت هایی وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار