به گزارش روزنامه ساندی تایمز،بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در نظر دارد تا یک طرح جنجالی را به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد کند، که در آن اسراییل با فلسطینیان به توافق خواهد رسید و در عوض آمریکا در مقابل برنامه اتمی ایران موضعی سخت تر را اتخاذ می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به گزارش روزنامه ساندی تایمز بتاریخ یکشنبه 2 مارس 2014، نتانیاهو قرار است طرح "فلسطین در عوض ایران" را در بازدید روز دوشنبه خود از کاخ سفید مطرح کند.

یکی از مشاوران نزدیک نتانیاهو به ساندی تایمز گفت: "نتانیاهو در اصول با تشکیل دولت فلسطین، خروج از بخش عمده ای از کرانه باختری و راه حلی برای بیت المقدس موافقت کرده است. "

او گفت: " با این همه نتانیاهو موضوع فلسطین را فقط یکی از مباحث دفاعی اسراییل می داند، در حالیکه این رژیم با پدیده فروپاشی بسیاری از دولتها در خاورمیانه روبروست. در صورت بی خطر کردن برنامه اتمی ایران، نتانیاهو می تواند موضوع فلسطین را به تصویب مجلس اسراییل برساند."

بر اساس منابع نزدیک به گفتگوی دو طرف آمریکایی و اسرائیلی، نتانیاهو بر سر سه بخش از برنامه اتمی ایران که باید اوباما آنها را مورد توجه قرار دهد پافشاری خواهد کرد.

اسراییل از آمریکا می خواهد تا غنی سازی اورانیوم در ایران متوقف شود، و موشکهای بالستیک ایران با برد بیش از 2000 کیلومتر منهدم شوند. نتانیاهو پشتیبانی کمیته روابط عمومی آمریکا- اسراییل (آیپک)، را هم دارد. روز سه شنبه نتانیاهو به جمع بندی مذاکرات خود با اوباما خواهد پرداخت.

آیپک از نفوذ زیادی در واشنگتن برخوردار است و همواره رابطه نزدیکی با دولت آمریکا دارد.

در ماههای اخیر آیپک در کنگره آمریکا، و برخلاف خواسته کاخ سفید، به لابی در مورد تحریمهای بیشتر ایران دست زده است.

آیپک، در هماهنگی نزدیک با نتانیاهو، در سخت تر کردن مواضع دیپلماتیک آمریکا در مذاکرات اتمی با ایران فعال بوده است.

هفته گذشته وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره کننده اتمی آمریکا با ایران، برای روشن کردن مواضع دولت آمریکا در مذاکرات اتمی به اسراییل سفر کرد.

شرمن گفت: "من می خواهم که هیچ غنی سازی ای نباشد. من می خواهم که هیچ تاسیساتی نباشد... اما من همیشه به هرآنچه که می خواهم نمی رسم. ما باید به دیپلماسی فرصت بدهیم."

به نوشته ساندی تایمز، نتانیاهو پشتیبانی بعضی از کشورهای عرب را هم دارد. یک منبع اسراییلی گفت: "پادشاهی سعودی در برچیدن برنامه اتمی ایران کاملا با اسراییل هم عقیده است. اوباما در سفر ماه آینده خود به ریاض کاملا متوجه این موضوع خواهد شد."

این منبع اسراییلی مدعی شد: " با حمایت آیپک و پادشاهی سعودی، نتانیاهو شانس زیادی در متقاعد کردن اوباما برای سختگیری بیشتر در مورد ایران دارد. در غیر اینصورت اوباما اسراییل، فلسطین و سعودی را از دست خواهد داد."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار