یک استاد دانشگاه تاکید کرد: پذیرش غنی‌سازی در خاک ایران امری ضمانت شده است اما سطح و محدوده آن محل چالش خواهد بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از ایسنا جهانبخش ایزدی  با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام نهایی در چارچوب توافق ژنو گفت: مذاکرات اخیر در وین اولین مرحله از گام نهایی بود.

وی گفت: این مذاکرات از امور آسان به امور پیچیده‌تر، سخت‌تر و موضوعات با اغراض سیاسی بالا می‌رسد. در گام نهایی قرار است تکلیف مهم‌ترین مسائل در موضوع هسته‌ای روشن شود که هدف مذاکرات را تشکیل می‌دهند. از جمله اهداف گام نهایی موضوع غنی‌سازی و رفع همه تحریم‌ها در این بخش است؛ چرا که این دو موضوع همیشه وجه سلب و ایجاب مذاکرات ایران و 1+5 بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به ماهیت گروه 1+5 که هم قدرت‌های موثر بین‌المللی هستند و هم اغراض سیاسی بالایی دارند و از سویی در آینده موضوع هسته‌ای تاثیر دارند و درباره تحریم‌ها تصمیم‌گیرنده هستند مذاکرات آینده سخت،‌ دشوار ، دیریاب‌تر و با ملاحظات متعدد حقوقی،‌ سیاسی و فنی خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: گفتمان ایران و 1+5 بعد از مذاکرات وین ناظر بر این بود که در رابطه چارچوب بحث‌ها به نتیجه برسند سپس اولویت‌بندی مذاکرات و سطوح مذاکرات کارشناسی و بالاتر از کارشناسی را ترسیم کردند. آنچه مسلم است در دور اول مذاکرات درباره گام نهایی دو طرف وارد محتوا نشده‌اند.

وی درپاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از اظهارات وندی شرمن در تل‌آویو مبنی بر اینکه نمی‌توان غنی‌سازی را از ایران گرفت، تصریح کرد: گفته خانم شرمن به لحاظ فنی حرف تاز‌ه‌ای نبود آقای اوباما هم پیش از گفته بود اگر می‌توانستند غنی سازی را در ایران بر می‌چیدند اما این آرزوی دست یافتنی و شدنی نیست اما اظهارات خانم شرمن از این جهت قابل ارزیابی است که نماینده آمریکا این اظهارات را در اسراییل که بیشترین استعداد مخالفت و دشمنی با ایران را دارد و در مذاکرات کارشکنی می‌کند مطرح و به وجود غنی‌سازی ایران و ناتوانی در برچیدن آن اعتراف کرد و به لحاظ تبلیغاتی بار روانی قابل توجهی دارد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: شرمن ، اسراییل ، غنی سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار