در آستانه نوروز و بهار طبیعت باغ تاريخي فين کاشان عروس باغهای ایرانی آراسته و مزین شد.

 

مهران سرمديان سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کاشان با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، گفت:سمتي از نقاشي ها و تزئينات کوشک قاجاری باغ تاريخي فين کاشان که نوعي پيکره نگاري زيبا و نفيس به جامانده از مکتب زند و قاجاریه بود مرمت شد.

وی با اشاره به اجرای این طرح مرمت در مدت پنج ماه افزود: پاکسازي، تثبيت، استحکام بخشي و موزون سازي رنگي چهار پيکره شاهزادگان قاجار در نقاشیهای کوشک قاجاری باغ تاريخي فين از جمله کارهای مرمتی این طرح است.

به گفته وی، نقاشي هاي کوشک قاجار باغ فين مجموعه اي از تزئينات ديوارنگاري منحصر به فرد کاشان است که شامل نقوش تزئيني و تصويري است.

سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کاشان تصاوير این کوشک را الهام گرفته از داستان هاي خمسه نظامي، داستانهاي عاميانه، نخجيرگاه شاهزادگان قاجار و پيکره فتحعلي شاه در حال شکار دانست و افزود:این نقاشیها با سه شيوه آبرنگ، تميرا و طلاچسباني نگارگری شده است.

سرمديان در ادامه اظهارداشت: نقاشي تصوير نام و نشان يکي از پسران خان در لباس هاي بلند و مخصوص درباري در تزینات اين کوشک را یادآورشد و گفت: سقف و طاق گنبدي اين کوشک، صفه مجاور و درگاه ها با انواع نقش و نگارهاي گوناگون هندسي و افسانه اي تزيين شده است.

وی در پایان وجه تسمیه و علت ساخت کوشک قاجاری باغ تاريخي فين کاشان را خاطرنشان کرد و گفت: فتحعلي شاه قاجار که دلبستگي زيادی به صفاي باغ فين کاشان داشت به حاج حسين اعظم اصفهاني سرپرست حکمراني کاشان دستور داد تا خرابي هاي باغ فين را مرمت کند و در اين راستا بود که اين کوشک ‹‹ شترگلو ›› را در سمت جنوب غربي باغ احداث کرد.

گفتنی است:مجموعه باغ تاریخی فين کاشان با 23 هزار مترمربع، نمونه اي از زيباترين و عروس باغ هاي ايراني است که درسال 90 به همراه 8 باغ ديگر کشور در فهرست ميراث جهاني يونسکو ثبت شد./س


 

برچسب ها: اصفهان ، اداره ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.