پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی نوشت: یکی از عوامل اف‌بی‌آی در شهادت خود تایید کرد، اف بی آی یک مخبر نزدیک به اسامه بن لادن را در دهه 1990 استخدام کرد و این فرد بعدها از سوی سیا نیز به کار گرفته شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی با عنوان "دروغ‌های اف‌بی‌آی و سیا به کمیسیون 11 سپتامبر درباره روابط با اسامه بن لادن" نوشت: یکی از عوامل اف‌بی‌آی در شهادت خود تایید کرد، اف‌بی‌آی یک مخبر نزدیک به اسامه بن لادن را اوایل دهه 1990 استخدام کرد و این فرد بعدها از سوی سیا نیز به کار گرفته شد. 

این دو سازمان این حقیقت را از کمیسیونی که برای تحقیق درباره حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 امریکا تشکیل شد، مخفی نگه داشتند.

این شهادت از سوی "ادوارد کوران" از عوامل پیشین دفتر اف‌بی‌آی در لس‌آنجلس و در جریان پرونده بسیم یوسف باتجربه ترین عامل عرب زبان اف‌بی‌آی مطرح شد.

این پرونده در واقع برای رسیدگی به شکایت بسیم یوسف به رد شدن مکرر حکم ترفیعش مورد بررسی قرار گرفت چرا که اف‌بی‌آی فکر می‌کرد "بسیم یوسف" مسلمان است اما وی در حقیقت یک مسیحی قبطی مصری تبار است.

وی به منظور نشان دادن عملکرد شاخص خود به عنوان یکی از عوامل اف‌بی‌آی خطاب به هیئت منصفه فدرال در واشنگتن، توضیحاتی را درباره نحوه فعالیتش و به کارگیری مخبران برای اف‌بی‌آی ارائه کرد. 

این شهادت شامل ارائه اطلاعاتی از جمله درباره راننده "عمر عبدالرحمان" بود. عبدالرحمان بعدها به اتهام برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی در نیویورک تحت پیگیری قانونی قرار گرفت و زندانی شد.

این راننده سودانی تبار برای عبدالرحمان در لس آنجلس کار می‌کرد و گفته می‌شود اطلاعات مربوط به طرح حملات به جریان‌های فراماسونی در کارولینای جنوبی و نیز اطلاعات "بسیار حساس" را درباره فعالیت کل این شبکه در امریکا و نیز خارج از این کشور منتقل می‌کرده است.

کوران در شهادت خود درباره استخدام این راننده سودانی تبار به عنوان مخبر اف‌بی‌آی گفته است عبدالرحمان راننده خود را برای دیدار با اسامه بن لادن در خاورمیانه و کسب پول برای تامین مالی عملیات امریکا فرستاده بود.

در جریان روند استخدام این فرد، عوامل اف‌بی‌آی ترتیب جدایی این مرد سودانی را از همسر و فرزندانش فراهم و آن‌ها را اخراج کردند و بعدها به عنوان مشوقی برای همکاری‌ها، نوید پیوستن خانواده اش را به وی دادند. البته همسر این مرد بعدها خود برای همکاری با اف‌بی‌آی تحت فشار قرار گرفت.

در سال 1993 اسامه بن لادن تنها چند سال از همکاری نزدیک خود با سیا در زمینه نبرد در افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق فاصله گرفته بود. وی مخالف ورود نیروهای امریکایی به عربستان سعودی در سال 1990 بود اما علنا تا سال 1996 علیه امریکا اعلام نکرده بود.

تنها بخش‌های گزیده‌ای از شهادت کوران و یوسف در سال 2010 اخیرا در رسانه های خبری بازتاب یافت. 

شبکه ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد مخبر اف‌بی آی بعدها از سوی سیا به کار گرفته و با ارائه مبالغ هنگفتی پول به بوسنی فرستاده شد و این در حالی بود که این نهاد در حال بسیج افراط گرایان اصولگرا برای نبرد در کنار دولت اسلامی بوسنی علیه نیروهای صرب بود. القاعده بعدها به وی مظنون شد و او را به قتل رساند.

بخش قابل توجه این گزارش در خصوص این موضوع است که این مخبر که قبلا اسمش فاش نشده بود، در سال 1993 به اف‌بی‌آی گزارش داده بود که اسامه بن لادن قصد دارد در داخل خاک امریکا دست به حملات تروریستی بزند. 

این موضوع مدت زمان کوتاهی پس از نخستین حمله به مرکز تجارت جهانی و هشت سال پیش از وقوع حملات تروریستی یازده سپتامبر امریکا گزارش شد.

اما زمانی که کمیسیون تحقیقات حملات یازده سپتامبر با مقامات بلند پایه اف‌بی‌آی و سیا مصاحبه کردند، همگی آن‌ها ادعا داشتند هیچ منبع اطلاعاتی انسانی نداشتند که در شبکه القاعده نفوذ کرده باشد و آنها هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند که اسامه بن لادن قصد هدف قرار دادن امریکا و حمله تروریستی در این کشور را داشته است.

"پیتر هوکسترا" از اعضای کمیسیون تحقیقات یازده سپتامبر و رئیس سابق کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا در مصاحبه با واشنگتن تایمز گفته است که از افشاگری‌های یوسف و کوران بسیار شگفت زده و مبهوت شده است.

وی در این خصوص گفت : من فکر می‌کنم این افشاگری‌ها پرسش‌های زیادی را مطرح می‌کند که چرا این اطلاعات تاکنون فاش نشده است و چرا کمیسیون تحقیقات یازده سپتامبر یا کمیته‌های اطلاعاتی کنگره هیچگاه به این موضوعات اشاره نکردند.

جالب آن که با وجود این شهادت‌ها و نیز در واکنش به گزارش‌های ان‌بی‌سی و واشنگتن تایمز، اف‌بی‌آی تکذیبیه‌ای را در خصوص هر گونه پنهان کاری یا دروغ گویی به کمیسیون تحقیقات یازده سپتامبر منتشر کرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار