روزنامه هندی "تایمز آو ایندیا" از همکاری تهران، مسقط و دهلی نو برای ساخت خط لوله انتقال نفت و گاز از زیر دریا خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، "تایمز آو ایندیا" گزارش داد: هند بار دیگر در حال بررسی شرایط برای انتقال نفت از کشورهای حوزه خلیج فارس به داخل کشور خود است و این در حالی است که اینبار دیگر پاکستان در این طرح دخیل نخواهد بود.

پایگاه خبری تایمز آو ایندیا در گزارش خود در این زمینه آورده است: با توجه به اینکه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بر اساس توافق هسته‌ای این کشور و گروه 1+5 کاهش یافته است، به نظر می‌رسد مسئله احداث خط لوله انتقال نفت مثبت‌ترین پیامد این کاهش تحریم‌ها باشد.

به همین دلیل هند در حال بررسی شرایط برای احداث این خط لوله، اینبار از زیر دریاست و به این ترتیب نیازی به استفاده از خاک پاکستان برای اجرای این طرح نخواهد بود.

بر اساس طرح جدید قرار است نفت و گاز طبیعی از طریق خط لوله ایجاد شده در عمق دریا از طریق کشور عمان و در ادامه ایران به هند منتقل شود و حتی قرار است کشورهای ترکمنستان و آذربایجان نیز در انتقال انرژی خود به این کشور از طریق این خط لوله مشارکت داشته باشند. این در حالی است که در جریان دیدار اخیر "یوسف بن علاوی بن عبدالله"، وزیر خارجه عمان با "سلمان خورشید"، همتای هندی‌اش احتمال تحقق این امر افزایش یافته است.

عمان یک دهه قبل 90 میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری کرد و این در حالی بود که این سرمایه‌گذاری نتیجه‌ای در برنداشت. اما اکنون با توجه به پیشرفت فناوری و احداث این خط لوله در دریای مدیترانه از الجزایر تا ایتالیا و در دریای سیاه از روسیه تا آلمان، شرایط برای احداث آن میان عمان و هند ایجاد شده است. در عین حال وزیر خارجه عمان نیز به همتای هندی خود پیشنهاد داده است که این خط لوله از طریق ایران و حتی قطر و کشورهای آسیای مرکزی عبور کند.

از سوی دیگر سلمان خورشید در دیدار چند روز اخیر با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود در دهلی‌نو این مسئله را بررسی کرد. این در حالی است که مقامات ایران نیز در پی شکست طرح خط لوله صلح از طریق ایران، پاکستان و هند، مسئله احداث خط لوله در اعماق دریا را مد نظرقرار داده‌اند. ایران در دسامبر سال گذشته طرح ارائه وام 500 میلیون دلاری به پاکستان را لغو کرد و هند نیز به دلیل مشکلات امنیتی و هزینه بالا از طرح خط لوله صلح انصراف داده است. 

از سوی دیگر مشکلات همچنان باقی مانده است. به طوری که عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان باعث شده طرح خط لوله موسوم به "تاپی" از طریق کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند نیز جذابیت خود را از دست بدهد. 

گزارش‌های منتشر شده نیز نشان می‌دهد که ایران از ایده انتقال خط لوله نفت از زیر دریا استقبال کرده است و از سوی دیگر عمان نیز مورد اعتمادترین شریک تجاری هند در خلیج فارس است. از سوی دیگر محمدجواد ظریف نیز این نکته را به پیشنهاد  عمان در این زمینه اضافه کرده است که ترکمنستان از طریق ایران انرژی خود را به بازارهایی مانند هند انتقال دهد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات، ایران به سرمنشا انتقال انرژی نه‌تنها برای خود بلکه برای کشورهای تولیدکننده گاز و نفت در حوزه خلیج فارس از جمله قطر خواهد شد.

"سابود جن"، رئیس شرکت هندی ساگ که مهم‌ترین شرکت تامین‌کننده فناوری خط‌‌ لوله انتقال نفت در اعماق دریاست، در این‌باره می‌گوید: این خط لوله به سرعت و ظرف سه تا چهار سال آینده ساخته خواهد شد و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که هزینه آن 5 میلیارد دلار خواهد بود. در صورت نهایی شدن این طرح امکان انتقال 31 میلیون متر مکعب گاز به سواحل شرقی هند در هر روز فراهم می‌شود.

در صورت از سرگیری روابط تجاری و انرژی میان ایران و هند، بندر چابهار ایران اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. ظریف و خورشید، وزرای خارجه دو کشور در دیدار اخیر خود بر سر سرمایه‌گذاری در این زمینه به توافق نهایی دست یافتند. هند در حال سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری پیش از آغاز تعطیلات نوروز در ایران است و وزارت کشتیرانی این کشور نیز هم‌اکنون مطالعات و برآوردهای لازم در این زمینه را انجام داده است.

در صورت تکمیل توافقات در این زمینه، بندر چابهار به محل انتقال کالاهای هندی به دیگر کشورهای منطقه و آسیای مرکزی تبدیل خواهد  شد. از سوی دیگر در شرایطی که ترکیه در سال 2012 پیشنهاد ملحق شدن به این طرح را ارائه کرد، اما اکنون با توجه به بروز مشکلاتی در روابط آنکارا- تهران، تردیدهای زیادی درباره تحقق این امر ایجاد شده است.

از سوی دیگر در توافق انجام شده میان ایران و هند مقرر شده است که بندرعباس و بندرانزلی در ایران، بمبئی در هند و آستاراخان در آذربایجان در طرح مذکور مشارکت داشته باشند. ان طرح در دیدار اخیر وزیر منابع طبیعی آذربایجان با مقامات هندی مورد توافق قرار گرفت. به این ترتیب ایران و آذربایجان قرار است خط آهن قزوین- رشت- آستارا را با همکاری یکدیگر احداث کنند و به این ترتیب مسیر مورد نظر  برای اجرای طرح مذکور ایجاد خواهد شد.

در پایان این گزارش آمده است: حقیقت ماجرا این است که ایران بار دیگر به موقعیت ژئواستراتژیک خود در منطقه بازگشته است و این مسئله البته مستلزم ایجاد توافق نهایی و جامع در مذاکرات هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار