بن‌مایه های نوین در معماری بوشهر معرفي مي‌شود

کتاب بن‌مایه های نوین در معماری بوشهر در یکصد و نوزدهمین گفتمان هنر و معماری تالیف بهروز مرباغی 14 اسفند معرفي مي‌شود.

"سيدعليرضا قهاري" رئيس انجمن مفاخر معماري ايران در گفتگو با خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: بوشهر، امروز از دل واقعیت، زنده بیرون آمده، واقعیتی که خارج از اراده و نیت ما، شکل گرفته و این همان جهان زندگی ماست  محله ها، بناها، گذرگاه ها و قلمروهای دیگر، حتی اگر عملکرد نخستین خود را نداشته باشند، دارای معنی هستند.

وي افزود: شخصیت محله ها و بناها، ناشی از الگوهایی است که از رویدادها تاثیر پذیرفته و با فرم های هندسی در فضا، در هم تنیده اند همبستگی بین اجزای کالبدی، آنقدر قوی بوده که استفاده نامناسب، با معانی اساسی آن، ممکن است عکس العمل های نامطلوب بوجود آورد.

قهاري تصريح كرد: قلمرو، حریم، چشم انداز، مأمن و نشانه، در این شهر مجموعه ای را تشکیل داده اند و توانسته ویژگی های برجسته خود را از طریق الگوهای مشترک به دنیای بزرگتر ابراز کنند اما چگونگی پذیرفتن تعلقات جدید، در عین حفظ و نوسازی، بحرانی برای شهر پدید آورده است. 

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران اظهار داشت: تغییر در بافت هایی که واجد ارزش اند و بر اساس فرهنگ و هویت گذشته بنا شده اند، سبب از هم گسیختگی تداوم فرهنگی می شوند. چگونه باید در میان چالش های در حال رقابت بر سرِ زمین های مرغوب، بافت های باارزش را به سلامت به در برد؟ چگونه می توان اهمیت خانه های جدید را در قبال یک بنای تاریخی سنجید؟

وي ادامه داد: حفظ معماری و بافت قدیمی بوشهر، ریسمانی است که تار و پود مداخله و مهارت انسان، از آن الگو مي پذيرد و در این میانه تنها، درک زمینه ژرف معماری و فرهنگ این شهر و طرد و یا سازگاری ماهرانه است که می تواند به حل این بحران کمک نماید.

قهاري خاطرنشان ساخت: کتاب بن مایه های نوین در معماری بوشهر کوشیده است که تا این جزئیات را به تفصیل و با دریافت از دانش معماری و احتراز از پرداختن به علوم دیگر، به خواننده عرضه دارد. اگر چه متن کتاب، نگاهی گزارش گونه به وقایع اتفاقیه یک صدسال اخیر بوشهر نیز داشته و نشان می دهد که چگونه معماری شهر تا به امروز از فرهنگ و ایدئولوژی حاکم، علاوه بر فرصت ها و محدودیت های اقلیمی بهره گرفته است.

گفتني است: یکصد و نوزدهمین گفتمان هنر و معماری كه  به معرفی کتاب بن مایه های نوین در معماری بوشهر تالیف بهروز مرباغی اختصاص دارد 14 اسفند در  دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی – میدان ونک – خیابان شهید خدامی – شماره 51  برگزار مي شود.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار