قارچ‌های زغالی و سوسک‌های چوب ‌خوار ، درختان بلوط زاگرس در استان کرمانشاه را از پای درآورده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، چند سالی است که در جنگلهای بلوط زاگرس در استان کرمانشاه آفتی به جان درختان بلوط افتاده که یکی پس از دیگری جان این درختان را می‌گیرند بلوط‌هایی که در فصل زمستان خواب به خواب می‌میرند.

گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که از 6 میلیون هکتار جنگل بلوطی که در این استان وجود دارد حدود یک میلیون اصله درخت به این آفت دچار شده‌اند که با یک  حساب سر انگشتی هر هکتار یعنی 20 تا 30 اصله درخت.

مسئولان منابع طبیعی این استان اظهار دارند این آفت از سال 88 جان درختان بلوط زاگرس را گرفته به طوری که اگر اقدامی برای قطع این درختان صورت نگیرد آفت دیگر درختان را خواهد گرفت.

یکی از  مسئولان منابع طبیعی این استان می‌گوید پس از آنکه آفت قارچ زغالی به تنه درخت برسد پایه‌ها ضعیف شده و سوسک چوب‌خوار نیز تنه درخت را ضعیف کرده و باعث می‌شود به مرور درخت دچار پوسیدگی شود.
 
بر اساس این گزارش اقدامات بسیاری توسط اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه برای دفع این آفت‌ها صورت گرفته اما آن طور که باید هنوز اقدام جدی برای شیوع این بیماری صورت نگرفته است.
 
یکی از مسئولان محیط زیست استان کرمانشاه می‌افزاید: 50 سال باید طول بکشد تا یک درخت بلوط تنومند شود. بنابراین اقدام جدی برای رفع این آفت‌ها باید توسط همه ارگان‌ها و سازمان‌ها صورت بگیرد.
 
یکی دیگر از مسئولان منابع طبیعی استان کرمانشاه اضافه می‌کند که بالا رفتن دما کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی پدیده کرد و غبار و چرای بی‌رویه در جنگل‌ها و همچنین حفر چاه‌های غیر مجاز باعث شده تا سطح آب‌های زیرزمینی روز به روز کاهش یابد و ما شاهد چنین مشکلات و آفت‌هایی در جنگل‌های زاگرس شویم.
 
بنابر این گزارش و به گفته مسئولان منابع طبیعی آن طور که انتظار می‌رود اعتبار قابل چشمگیری برای دفع این آفت‌ها هنوز اختصاص داده نشده و ما پیش بینی می‌کنیم هر چه زمان مبارزه و قطع درختان طولانی‌تر شود سرایت به دیگر درختان بیشتر خواهد شد.

برای مشاهده گزارش و فیلم، اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

برچسب ها: درختان ، بلوط ، قارچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار