مدیر تحقیقات و اطلاعات موسسه بین المللی قدس با هشدار درباره توطئه‌های صهیونیست‌ها برای تسلط بر مسجدالاقصی، تاکید کرد: صهیونیست‌ها برهه‌ی کنونی را برای تسلط کامل بر مسجدالاقصی برهه مناسب می‌دانند و همه گروه‌ها و احزاب صهیونیست نیز در این خصوص اتفاق نظر دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، هشام یعقوب در گفتگو با تلویزیونی «القدس» درباره تلاش های رژیم صهیونیست و کنست (پارلمان این رژیم) برای تسلط بر مسجدالاقصی گفت: شرایط حاکم امروز در مسجدالاقصی بسیار به شرایط اشغالگری زمان صلیبی ها شبیه است. همان نشانه ها و همان شرایط اکنون نیز وجود دارد و چه بسا که نتایج و برآیند این نشانه ها نیز همان نتایج گذشته در اشغال مسجدالاقصی باشد.

وی گفت: وضع موجود مسلمانان نیز به وضع آنها در زمان صلیبی ها بسیار شبیه است. اکنون نیز مسلمانان دچار تفرقه و دودستگی شده اند. امروز، رژیم اسرائیل برای تسلط بر مسجدالاقصی گام بلندی برداشته است. ما در گذشته می گفتیم که رژیم صهیونیستی خواهان تقسیم مسجدالاقصی بین مسلمانان و یهودیان است و همه یهودیان نیز به دنبال تحقق این هدف هستند اما تقریبا از یک ماه پیش موسسه بین المللی قدس درباره تحرکات و اقدامات جدید اسرائیل هشدار داده است زیرا شرایط امروز برای این رژیم مناسب است.

هشام یعقوب افزود: امروز رژیم صهیونیست برای اجرای اقدامات علیه مسجدالاقصی در شرایط مناسب به سر می برد و ما در این خصوص هشدارهای لازم را داده ایم و گفته ایم که این رژیم به مسئله تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی راضی نمی شود بلکه به دنبال تسلط کامل بر مسجدالاقصی است. 

وی درباره تلاش کنست رژیم صهیونیستی برای بررسی حاکمیت این رژیم بر مسجدالاقصی گفت: تلاش های امروز رژیم صهیونیست و کنست نتیجه و برآیند طبیعی انتخابات یک سال پیش کنست است. کنست و کابینه اسرائیل با ساختار و ترکیب کنونی برای تحمیل حاکمیت اسرائیل یا آنچه حق یهودیان در داخل مسجدالاقصی می نامند تلاش می کنند. بسیاری از اعضای کنست به رای دهندگان خود وعده داده اند که به طور مستمر برای تحقق رویای یهودیان که همان تثبیت حق یهودیان در مسجدالاقصی خوانده می شود تلاش خواهند کرد و این چیزی است که ما اکنون در عمل می بینیم. تصور می کنم آنها اکنون منتظر فصل الخطاب یا سخنان خاخام‌های اصلی یهودیان برای عملی کردن این طرح هستند.

وی درباره تلاشهای گذشته رژیم صهیونیستی برای تقسیم مسجدالاقصی و تلاشهای کنونی آن برای تسلط بر آن گفت: از سال دو هزار و هفت نشانه ها و سخنانی از تقسیم مسجدالاقصی بین مسلمانان و یهودیان در محافل یهودی مطرح شد.

آن زمان موشه کاتساو رئیس وقت رژیم صهیونیستی درباره ضرورت تقسیم مسجدالاقصی بین یهودیان و مسلمانان سخن گفت و علاوه بر وی شخصیتهای دیگر سیاسی و دینی نیز در این خصوص اظهار نظر کردند. آنها در این طرح خواهان این بودند که بخشی از مساحت و محوطه مسجدالاقصی به یهودیان داده شود تا آنها مراسم های خود را در آنجا برگزار کنند. آنها آن زمان از محوطه و مناطق جنوب غربی مسجدالاقصی سخن می گفتند و عملا برخی رزمایشهای امنیتی و نظامی صورت گرفت و حملاتی از این منطقه به مسجدالاقصی انجام دادند و تا به امروز نیز این طرح لغو نشده است. بنابراین، آنها براساس این طرح خواهان تسلط بر بخش مشخصی از مسجدالاقصی بودند که مسلمانان حق ورود به آن را نداشته باشند.

این کارشناس فلسطینی در ادامه افزود: امروز، رژیم اشغالگر اسرائیل سقف خواسته و رویاها و توهمات خود را افزایش داده  و خواهان تسلط بر سراسر مسجدالاقصی است تا بر سراسر مسجدالاقصی و نه بر بخشی از آن تسلط کامل داشته باشد و موضوع برعکس شود به این معنا که مسلمانان باید از یهودیان برای ورود به مسجدالاقصی مجوز بخواهند.

وی در توضیح طرح تقسیم مسجدالاقصی گفت: درباره طرح تقسیم مسجدالاقصی طرح هایی درباره تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی ارائه شد. منظور از تقسیم زمانی به این معنا بود که زمان های مشخصی برای ورود یهودیان به مسجدالاقصی مشخص شود و مثلا پیش از ظهر یهودیان وارد مسجدالاقصی شوند و بعد از ظهر نیز مسلمانان و اعیاد یهودیان مخصوص یهودیان باشد و اعیاد مسلمانان نیز مخصوص مسلمانان. تصور می کنم که تقسیم زمانی در عمل برای یهودیان تحقق یافته است زیرا هر روز شاهد هستیم که تندروهای یهودی وارد محوطه مسجدالاقصی می شوند و به برگزاری مراسم های خود اقدام می کنند و در زمان عیدهای خود درهای مسجدالاقصی را به روی مسلمانان می بندند. بنابراین، تقسیم مکانی مانده است که همان تسلط بر بخش مشخصی از مسجدالاقصی است.

هشام یعقوب درباره طرح تحمیل حاکمیت اسرائیل بر مسجدالاقصی که کنست در حال بررسی آن است گفت: در جامعه اسرائیل گفتن اینکه چه کسی چه طرحی دارد دشوار است زیرا همه، تندروها و چپگراها و احزاب مختلف یک طرح را دنبال می کنند و درباره یک مسئله اساسی توافق نظر دارند و آن این است که قدس یکپارچه پایتخت اسرائیل اشغالگر باشد و کوه معبد یا معبد سلیمان در مسجدالاقصی نیز حق مقدس یهودیان است. همه آنها توافق نظر دارند که مسجدالاقصی که آن را «کوه معبد» می نامند حق یهودیان است و موضوع مذاکرات قرار نمی گیرد و امکان ندارد درباره آن مذاکره کنند.

وی گفت: طرح تسلط کامل بر مسجدالاقصی ریشه های قدیمی دارد زیرا بر اساس نظرسنجی های انجام شده بیش از شصت درصد در داخل اسرائیل بر این نظرند که زمان تسلط کامل بر مسجدالاقصی رسیده است. گروهی که از گذشته به دنبال این امر و تحقق این خواسته بود امروز در راس قدرت قرار گرفته است. مسئله دیگر در این خصوص این است که همه سازمان ها و موسسه هایی که به دنبال ساخت معبد [موهوم] سلیمان در محوطه مسجدالاقصی هستند امروز خود را سامان داده و با یکدیگر هماهنگ شده اند. آنها گروهی موسوم به ائتلاف سازمان های معبد تشکیل داده اند که متشکل از نوزده سازمان یهودی است. این ائتلاف به طور گسترده و مجدانه برای تحمیل حاکمیت اسرائیل بر مسجدالاقصی تلاش می کنند.

هشام یعقوب درباره سخنان «موشه فیگلن» عضو تندروی کنست که گفته بود طرح بررسی تحمیل حاکمیت اسرائیل بر مسجدالاقصی موفقیت به شمار می رود گفت: فیگلن فردی عادی نیست. او نایب رئیس کنست اسرائیل  و تنها رقیب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حزب لیکود است. زمانی که او و مجموعه اطراف او ایده ای را مطرح می کنند واقعا باید احساس خطر کرد. در سطح سیاسی در اسرائیل درباره مسجدالاقصی اجماع نظر وجود دارد اما درباره راهها و ابزارهای اجرایی کردن این سیاستها اختلاف نظر وجود دارد و اجرای این طرح ها به واکنش احتمالی فلسطینی ها بستگی دارد. پارسال، موسسه بین المللی قدس در گزارشی اعلام کرد خاخام های یهودی در سخنان خود اعلام کرده اند دستگاه های امنیتی اسرائیل مراکز یهودی را تشویق کرده است حملات به داخل مسجدالاقصی را افزایش دهند تا خواست خود را تحمیل کنند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار