ازدواج بستری است که همه نیازها در آن تأمین می‌شود. ازدواج به موقع و مناسب، معنا و مفهوم حیات واقعی و زندگی آرام‌بخش را در پی دارد ، دیرکرد ازدواج با آثار روحی که برای فرد ایجاد می‌کند شکنندگی و حساسیت‌ او را بالا می‌برد.

حسین حقیری کارشناس مذهبی و مشاوره ازدواج در رابطه با ازدواج و دیرکرد آن در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: ازدواج بستری است که همه نیازها در آن تأمین می‌شود. زمانیکه ازدواج به موقع و مناسب اتفاق بیافتد، معنا و مفهوم حیات واقعی و زندگی آرام‌بخش ایجاد خواهد شد. هرچه جلوتر می‌رویم اهمیت ازدواج بیشتر احساس می‌شود، زیرا آمار انحرافات و مشکلات اخلاقی بیشتر می‌شود.

حقیری در زمینه مهمترین نیازهای انسان گفت: از یک منظر مهمترین نیازهای انسان به نرتیب اولویت شامل: نیاز احساسی که نیاز به محبت و احترام از جانب دیگران، نیاز عاطفی که نیاز فرد به ابراز محبت به دیگران، نیاز غریضی،‌نیاز اقتصادی و امرار معاش، نیاز به عزت اجتماعی که نیاز فرد به محبوبیت اجتماعی است. در واقع همه این نیازها در ظرفی به نام ازدواج شکل می‌گیرد.

این کارشناس مشاوره مذهبی در رابطه با آسیب‌های دیرکرد ازدواج بیان داشت: وقتی ازدواج صورت نگیرد و نیازهای فرد تأمین نشود مطمئناً فرد دچار آسیب می‌شود، از جمله آسیب فردی که آثار روحی و روانی زیادی را برای فرد در پی دارد، مانند عدم اعتمادبه نفس،‌ بی‌ارادگی، بی‌حوصلگی، افسردگی، اضطراب و احساس کمبود و خلأ.

وی ادامه داد: وقتی فرد ازدواج می‌کند، با قدرتمندی بیشتری به سمت انجام وظایف پیش‌می‌رود، ولی صنفی که در اثر عدم ازدواج ایجاد می‌شود، شکنندگی و حساسیت را بالا می‌برد. این افراد اگر در خانواده‌ای با فرهنگ و اعتقادات ضعیف رشد کرده باشد با سرکوب‌های همیشگی، به خود لطمه می‌زنند و در ارتباط با خانواده با عدم درک، شماتت و سرزنش آن‌ها مواجه می‌شوند.

حقیری در رابطه با عوامل زمینه ساز دیرکرد ازدواج گفت: مهمترین عامل، نقش پدر ومادر است گاهی والدین نسبت به ازدواج فرزند خود دچار افراط و تفریط می‌شوند و به خاطر ملاک‌ها و افکارخود این امر را برای فرزندان خود به تعویق می‌اندازند ، در اصل عدم تعامل درست بین والدین و فرزندان موجب شکاف و فاصله فکری بین آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: یک اتفاق ریشه‌ای، عدم پایبندی به مسائل دینی و اعتقادی و مفاهیمی از قبیل برکات بعد از ازدواج است. عدم شناخت و درک صحیح از ازدواج و اینکه فرد مسائل دیگر را به ازدواج مقدم دانسته و به اهمیت آن پی نبرده باشد، در دیرکرد ازدواج از مسائل مهم است.

حقیری ادامه داد: با توجه به موقعیت اقتصادی و فرار از بار مسئولیت بسیاری از افراد فکر می‌کنند با ارتباط‌های معمولی می‌توانند نیازهای خود را مرتفع کنندف در واقع مدیریت مردها کمرنگ شده است و ترس از هزینه‌های ازدواج باعث شده کمتر به این امر تمایل داشته باشند.

وی ادامه داد: آثار منفی ازدواج‌های ناموفق همانند طلاق در ازدواج یک فرد مجرد موثر است ، همچنین نسبت به ازدواج نگاه و عمل احساسی داشتن و به دنبال آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها بودن و مقایسه خود با دیگران، نداشتن شغل مناسب و به موقع، عدم مهارت لازم در برقراری ارتباط درست با جنس مخالف نیز از عوامل دیگر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه ازدواج بسیار ضروری است. اگر امر ازدواج درست اتفاق نیافتد جامعه به سمت انحطاط و سقوط در همه زمینه‌ها کشیده می‌شود ، شناخت خود و اجرای فرایند صحیح انتخاب که شامل فکر، تحقیق و مشورت است و رعایت کردن این مراحل در امر ازدواج موثر است همچنین تعامل درست بین والدین و فرزندان می‌تواند در این زمینه تسهیل کننده و تشریح کننده باشد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: اسیب ، ازدواج ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار