وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امیدواریم زمینه همکاری‌ها بین دو کشور بیشتر شود چرا که روابط اقتصادی ایران و لهستان در شان دو کشور نیست و باید افزایش یابد، گفت: ما معتقد هستیم زمینه برای حضور شرکت‌ها و بخش خصوصی لهستان در ایران فراهم بوده و از این فرصت می‌توان برای پیشبرد منافع دو ملت استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری مشترک با همتای لهستانی‌اش گفت: ایران و لهستان یک رابطه بیش از 500 ساله دارند و این رابطه همواره با ارتباطات مردم و دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همراه بوده است.  
 
وی تصریح کرد: در این سفر درباره موضوعات مختلفی هم چون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رایزنی در حوزه مطالعاتی انجام شد و یادداشت تفاهمی بین دو موسسه غیررسمی در حوزه مطالعاتی به امضا رسید.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: گفتگوها در سطح معاون نخست وزیر و معاون وزیر اقتصاد در تهران ادامه می‌یابد البته در دیدار با وزیر خارجه لهستان درباره موضوعات منطقه‌ای، سوریه، اکراین و مذاکرات کشورمان با گروه 1+5 تبادل نظر شد که مذاکرات خوب و سازنده‌ای بود.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: امیدواریم زمینه همکاری‌ها بین دو کشور بیشتر شود چرا که روابط اقتصادی ایران و لهستان در شان دو کشور نیست و باید افزایش یابد.
 
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید موسسات لهستانی را به همکاری وسیع با ایران دعوت کنید، گفت: ما در حوزه‌های مختلف امکان همکاری با لهستان را داریم البته دو کشور سابقه همکاری دیرینه با یکدیگر دارند اما امروز در حوزه اقتصادی نشان نداده‌اند اما حوزه اقتصادی همکاری‌ها کم بوده البته در حوزه پتروشیمی علاقه‌مند به ایجاد همکاری و پیشنهاد همکاری از طرف کشور لهستان هستیم.  
 
وی ادامه داد: ما معتقد هستیم زمینه برای حضور شرکت‌ها و بخش خصوصی لهستان در ایران فراهم بوده و از این فرصت می‌توان برای پیشبرد منافع دو ملت استفاده کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وقایع اوکراین را چگونه بررسی می‌کنید، اظهار داشت: ما نگران تحولات اوکراین هستیم، چرا که با دخالت بیرونی همراه بوده و به وقایع اوکراین کمکی نکرده است.  
 
وی ادامه داد: امیدواریم مردم اوکراین سرنوشت خود را تعیین کنند و با درگیری با گشت به وضعیت خشونت‌آمیز گذشته نداشته باشند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همکاری دانشگاهی بین دو کشور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ما یک توافق جامع فرهنگی در دست تهیه و تبادل نظر داریم و امیدواریم که به توافق برسیم، البته در زمینه‌های فرهنگی، علمی، دانشگاهی و مطالعاتی امروز موافقنامه‌ای امضاء شد که امیدواریم این همکاری‌ها گسترش یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: رئیس ، دستگاه ، دیپلماسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار