پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت لعاب‌‌های شیشه- سرامیک سفیدرنگ و فاقد زیرکن جهت کاربرد به عنوان لعاب پخت سریع کاشی کف شدند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران،‌ سارا بنی ‌جمالی مجری این طرح در این خصوص گفت: لعاب شیشه-سرامیک سفیدرنگ و فاقد زیرکن ساخته شده در طرح پژوهشی حاضر متعلق به سیستم CaO-Al۲O۳-B۲O۳-SiO۲ می‌باشد. 

وی افزود: لعاب ساخته شده با توجه امکان تامین سفیدی با استفاده از مواد اولیه ارزان -قیمت و حذف زیرکن از ترکیب، افزایش سختی و مقاومت سایشی به‌ واسطه تشکیل فازهای بلورین با خواص مکانیکی مطلوب در آن‌ها و نیز سازگاری با رژیم حرارتی پخت سریع، جایگزین مناسبی برای لعاب‌های سفید شده با زیرکن در صنعت کاشی کف می‌باشد. 

بنی جمالی با اشاره به مراحل مختلف جهت پیشبرد طرح حاضر اظهار داشت: براساس آزمون پراش پرتوهای ایکس، آنورتیت فاز بلورین اصلی در لعاب شیشه- سرامیک ساخته شده می‌باشد و این لعاب دارای شاخص سفیدی ۶۵% می‌باشد که با توجه به عدم حضور هرگونه اپک‌ کننده‌ای در ترکیب آن، سفیدی قابل توجهی می‌باشد، همچنین سختی این لعاب نیز (حدود GPa۸-) بیشتر از سختی لعاب ‌های مرسوم کاشی کف (حدود GPa۵-۵/۵) می‌باشد. 

وی خاطر نشان کرد: انتخاب ترکیب اولیه و طراحی فرمولاسیون لعاب، ذوب آمیز انتخاب شده، تهیه فریت و آسیای فریت شیشه، زین‌تر و عملیات حرارتی همزمان طی برنامه پخت سریع ومشخصه‌ یابی لعاب‌های شیشه-سرامیک نهایی به لحاظ رنگ، سختی، ضریب انبساط حرارتی و ریزساختار از مراحل ساخت این لعاب‌های شیشه- سرامیک می‌باشد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار