بزرگترین رویشگاه گیاه دارویی "مُورد"استان کرمان با 50 هکتار وسعت در منطقه کوهشاه شهرستان ریگان واقع است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، با گذر از کویر گرم ریگان به روستایی سر سبز در مناطق کوهستانی شهرستان ریگان می رسیم که آب وهوایی معتدل ، گیاهانی دارویی، چشمه سارهایی جاری وآبشارهایی خروشان دارد.

کوهشاه به دلیل وجود گورستانی با قدمت سه و نیم قرن یکی از روستاهای تاریخی شهرستان ریگان می باشد که با نزدیک شدن به ایام نوروز بر مسافران این خطه افزوده می شود.

از زیباترین جاذبه های طبیعی روستای کوهشاه ، می توان به مراتع وسیع وسبز اطراف روستا، حواشی رودخانه پاسرخ و تنگه گاوکشی سلطان دهکن اشاره کرد، اما آنچه دوستداران طبیعت را به کوهشاه می کشاند، جنگل زیبا وانبوه درختان بادام کوهی است .

"مُورد"گیاه دارویی منطقه کوهشاه

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان گفت: بزرگترین رویشگاه گیاه مُورد در استان کرمان شامل منطقه کوهشاه با 50 هکتار سطح رویش در شهرستان ریگان قراردارد .

ابراهیم زابلی با اشاره به راه‌اندازی انجمن‌های حمایت از منابع طبیعی در اینمنطقه خواستار همکاری مسافران و مردم با این انجمن‌ها برای حفظ این گیاه دارویی شد.

وی تصریح کرد :خشکسالی‌های اخیر تاثیری بر روی این گیاه دارویی که دارای گل‌های سفیدرنگ و زیبایی هستند، نگذاشته است.

فرماندار شهرستان ریگان گفت : برای شناسایی گیاهان دارویی این منطقه در ایام نوروز بزرگترین جشنواره شناسایی گیاهان دارویی شرق استان در روستای هدف گردشگری کوهشاه برگزار خواهد شد.

اعتمادی از ساخت 12واحد مسکونی در قالب مهمانسرا در این منطقه خبر دادوافزود:این مهمانسراها آماده است ومسافران نوروزی می توانند از آنها استفاده کنند.

وی به وجود پرندگان زیبا از جمله کبک وتیهو در این منطقه اشاره کرد یادآور شد : وجود این پرندگان زیبا جلوه ای خاص به این منطقه بخشیده است.

از خواص مورد می توان در درمان تبخال ، به عنوان آنتی سپتیک در درمان التهاب مخاط بینی ، ضد احتقان، قابض، تقویت‌کننده و ضد عفونی‌کننده ، ضد انگل و بهبود زخم اشاره کرد.

روستای کوهشاه در 65کیلومتری از مرکز شهرستان ریگان واقع است./س

گزارش از : موسی ملائیان

برچسب ها: کوهشاه ، رویشگاه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.