نوروز به همراه خود شادمانی، نشاط، تمیزی و تازگی می‌آورد و چه چیز از این باشکوه‌تر و دلپذیرتر که با هر گردش طبیعت تمام اشیا و اثاثیه منزل پاک و پاکیزه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رسوم پسندیده و ارزشهایی نیک عید خانه‌ تکانی است که یکی دو هفته پیش از عید خانه تکانی یا رفت و روب انجام می‌گیرد و مجددا اثاثیه را جابجا می‌کنند و گردگیری می‌کنند و دوباره آنها را می‌چینند در واقع مردم قبل از رسیدن سال نو تحولی در زندگی خود می‌کنند و خانه را برای پذیرایی از میهمانان عید آماده می‌سازند.

این گزارش حاکیست: هر یک از سنت‌های ما ریشه و عقبه‌ای دارد که بزرگترین سنت ایرانی‌ها که همان عید نوروز است غلبه گرما بر سرما، نور بر تاریکی و نیکی بر پلیدی را اظهار می‌کند که قدمت این رسوم به چهار هزار سال پیش نسبت داده شده که با خانه تکانی در روزهای پایانی اسفند شروع می‌شود اگر در کوچه‌های شهر در آن موقع از سال قدمی بزنید قالیچه‌های پهن شده در آفتاب، شیشه‌های که در حال تمیز شدن هستند و یا از تمیزی بسیار شفاف شده‌اند را حتما می‌بینید.

این سنت مختص ایران نیست هر چند از ایران آغاز شده و قدمت حدود 4000 ساله دارد ولی تاجیکستان، افغانستان و پاکستان نیز با همین نام روزهای پایانی سال خود را به تمیز کاری و خانه تکانی می‌پردازد.

البته سنتهای مشابهی با اسامی مختلف در بعضی از مکانها رواج دارد در فرانسه،‌اسپانیا، تایلند،‌پرو و شیلی همچنین رسوم مشابهی وجود دارد که همه از خانه تکانی ایرانی نشأت گرفته است. 

گزارش از ریحانه جمشیدی

انتهای پیام/


 

برچسب ها: رسوم ، پسندیده ، عید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار