از آنجا که اسیدهای چرب ترانس موجود در روغن‌های گیاهی باعث تشدید مشکلات کیسه صفرا خواهد شد، هنگام خریدن روغن مایع روی بسته بندیشان را بخوانید که میزان اسید‌های چرب ترانس آن صفر باشد.

 شاهین شهبازی متخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زنان، افراد چاق و افراد بالای ۴۰ سال، بیشتر در معرض ابتلا به "سنگ کیسه صفرا" قرار دارند. 

سنگ کیسه صفرا یکی از چهار جراحی شایع و بزرگی است که روی انسان انجام می‌شود و شایع‌ترین بیماری مجاری صفراوی در انسان است. 

وی افزود: شیوع برداشتن کیسه صفرا تقریبا معادل "آپاندیسیت" است. از مهم‌ترین علایم سنگ کیسه صفرا، درد شکم که در ناحیه بالا و سمت راست شکم است. بطور معمول این درد بخصوص بعد از صرف غذای چرب ایجاد می‌شود و بعد از ۳۰ دقیقه به مرور از بین می‌رود. 

وی ادامه داد: اگر سنگ حرکت کند و در مجاری اصلی صفراوی قرار گیرد، ممکن است در فرد ایجاد زردی، تب و التهاب کند که در این صورت نیز با علایمی از قبیل پررنگ شدن ادرار، کمرنگ شدن مدفوع، تهوع، استفراغ و سوء هاضمه همراه است. 

این متخصص تصریح کرد: سنگ کیسه صفرا در زنان بخصوص در خانمهایی که زایمان‌های متعدد داشته‌اند شایع‌تر است. پرهیز از رژیم‌های غذایی پرچرب و پر کلسترول از مهم‌ترین راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار