وزیر نیرو گفت:‌طی چندین سال گذشته در جهت استفاده از انرژی های تجدید پذیر اعم از خورشیدی و بادی حرکت کندی داشته‌‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت چیان وزیر نیرو در حاشیه ششمین نمایشگاه انرژی‌های تجدید پذیر در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر که دانش پایه است صرفه جویی مقادیر عظیمی از انرژی‌های فسیلی را به دنبال دارد.
 
وی افزود با ذخیره انرژی فسیلی می‌توان محصولات ارزشمندی را صادر کرد و میزان مصرف انرژی‌های فسیلی نیز کاهش می‌یابد.
 
وزیر نیرو تصریح کرد: در بحث ساخت نیروگاه‌های خورشیدی حرکت کندی داشتیم و همچنین در خصوص نیروگاه بادی نیز تنها 180 مگاوات ساخت نیروگاه صورت گرفته است.
 
چیتچیان با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر حافظ محیط زیست است اظهار داشت: در حال حاضر میزان مصرف انرژی در کشور بالاست به طوری که بخش قابل توجهی از انرژی در کشور هدر می‌رود.
 
***در جهت اصلاح و رفع نواقص سیاست‌های راهبردی این وزارت خانه گام بر می‌داریم

 
وزیر نیرو همچنین در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز گفت:‌ در اقتصاد مقاومتی سیاست روشن و شفافی را در خصوص اقتصاد کشور بیان شده است و یکی از ارکان آن بر اقتصاد دانش کشور مبتنی است.
 
وی ادامه داد: افزایش بهره ‌وری، صادرات برق کاهش مصرف انرژی ایجاد ارزش افزوده در زنجیره صنایع و برق از جمله مواردی است که در اقتصاد مقاومتی بیان شده است.
 
وی با بیاین اینکه وزارت نیرو در این خصوص سیاست‌هایی را مدنظر قرار داده ادامه داد: در حال حاضر در حال تدوین این سیاست‌ها هستیم و از چند سال  گذشته نیز برنامه‌های راهبردی برای وزارت نیرو تدوین شده است.
 
چیتچیان با بیان اینکه در برخی موارد سیاست‌های این وزارت خانه را با بندهای اقتصاد مقاومتی مطابقت داده‌ایم ادامه داد: برخی از سیاست‌های این وزارت خانه را به جهت تحقق بندهای اقتصاد مقاومتی اصلاح کرده‌ایم.
 
وی تصریح کرد:‌ برای این منظور نیز شورای عالی تدوین راهبردی در وزارت نیرو تشکیل شده است تا راهبردهای گذشته را با سیاست‌های فعلی هم‌سو کند و خلاءها را پر کند و به همین منظور تمامی واحدها ملزم به اجرای این سیاست‌ها هستند.
 
چیتچیان همچنین در خصوص صادرات برق که در یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است گفت:‌ در این زمینه نیز اقدامات لازم را برای صادرات برق به کشورهای همسایه فراهم کرده‌ایم .
 
وی با بیان اینکه بازار صادرات برق به کشورهای همسایه بسیار گسترده است افزود: در سال 92 ، 11 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شده است که این رقم در سال آینده به 12 میلیارد کیلووات ساعت خواهد رسید.
 
چیت چیان با بیان اینکه در بحث صادرات برق اولویت اول تأمین نیاز برق داخل کشور است افزود:‌ بیشتر صادرات برق در زمستان صورت می‌گیرد چرا که پیک مصرف برق در این بازه زمانی کاهش پیدا می‌کند.
 
وی همچنین گفت: قیمت برق صادراتی هشت برابر قیمت برقی که در داخل به فروش می‌رسد فروخته می‌شود.
 
وی همچنین در خصوص افق 1404 نیز گفت:‌ از حدود 4 سال پیش برنامه راهبردی راجع به تحقق اهداف چشم انداز تدوین شده است که مبنای عمل در سال 93 و سال‌های آتی خواهد بود.
 
وی افزود:‌ مطابق با  این راهبردها و سیاست‌های رهبری موارد را اصلاح و یا در صورت نیاز موارد ناقص تکمیل می‌شود.
انتهای پیام/

برچسب ها: برق ، نیرو ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار