حضور و رخنه عده‌ای در سینما در حال حاضر دلسوزان سینما را منزوی کرده است.

رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی در فوتبال عده‌ای به عنوان تماشاگر به ورزشگاه می‌آیند و هدف، شعار و عمل آن‌ها چیزی به جز هواداری و حمایت و تماشای بازی است. اصطلاح "تماشاگرنما" به آ‌ن‌ها داده می‌شود، من در حوزه سینما و هنر، اصطلاح "هنرنما" را ابداع و آن را به گروهی که ورود آنان در عرصه سینما با واسطه به هر طریقی غیر از روش درست آن و با هدف پرکردن جیب و سودجویی بوده‌، می‌دهم.

وی ادامه داد: سینما از دست دلسوخته‌ها و سینه سوخته‌ها در آمده و عده‌ای بدون تخصص، تحصیلات ناآشنا به سینما، فرهنگ و هنر، بدون شناخت از ذائقه و سلیقه مردم در ا ین حوزه فعالیت می‌کنند.

توکلی ضمن انتقاد به وضعیت نابسامان سینما بیان کرد: اگر برخی از مسئولان با پیدا کردن و به دست گرفتن نبض جامعه، فکری به حال آن می‌کردند و حامی و دلسوز بودند، در حال حاضر شاهد این وضعیت نبودیم، که به نظر من آن‌ها را هم باید مدیرنما و مسئول نما نامید، چون همه مسائل تظاهر است.

این هنرمند اظهار داشت: این مسئول نما‌ها، مخالفت‌ها، موافقت‌ها، فریادها، سکوت‌ها، سخن گفتن‌ها و همه اقداماتشان برای مطرح و دیده شدن است. هنرمندان و دلسوزان واقعی عقب رانده شدند و یک عده غیر متخصص و غیر حرفه‌ای و سودجو مرکز توجه‌اند.

این بازیگر و کارگردان سینما در ادامه بیان کرد: از نظر من سینما می‌تواند یک مرکز پزشکی یا درمانی مثل تئاتر درمانی و بازیگر درمانی و... باشد و در آن طبیبان دلسوز و با دانش به بالین بیمار حاضر شوند. متاسفانه در حال حاضر عده‌ای در انتظار شنیدن یک حرف و قول از کسی هستند که پس از آن دهان به دهان بچرخد و اصطلاحات و حرف‌ها دیگران را کپی کنند. در حال حاضر تمام مشکلات از ادعا است.

وی تصریح کرد: ادعا، غرور کاذب ایجاد می‌کند و غرور کاذب انسان را از خود بیخود می‌کند. چشم‌های شخص را می‌بندد. هنرمند باید از درد، غم، بیماری‌ها، زخم‌ها، جراحت‌های جامعه، دانشمندان و اثر گذاری‌هایش و موفقیت‌هایش، درد و رنج بازنشستگان، محرومان و درد کشیدگان جامعه بگوید اما در حال حاضر شاهد این موارد نیستیم.

این بازیگر اظهار داشت: باید به سینما کمک کرد و آن را به شکل صنعت درآورد، چون در حال حاضر گذاشتن پیشوند صنعت برای سینما فقط در کاغذ و ظاهرا صورت می‌گیرد. تمام هنرمندان سابق و حال حاضر سینما و هنر، منتظر بازگشایی یک راه برایشان هستند، منتظر اعتمادند یا پاسخ اعتماد را بدهند.

توکلی افزود: هنرمند واقعی به دنبال مادیات، ثروت اندوزی، مال و مقام نیست، جامعه هنر و مردم باید متمایز ساختن هنرمند از بی هنر یا همان "هنرمند نما" آن را بشناسد چون تنها یک هنرمند واقعی می‌تواند حامی و دلسوز و امدادگر باشد که متاسفانه راه و جای کار به آن‌ها داده نمی‌شود.

این بازیگر خاطرنشان کرد: وقتی از سینه سوخته، غم، نا برابری و بی عدالتی حرف زده می‌شود، به عده‌ای بر می‌خورد و تاب تحمل شنیدن حقیقت را ندارند و گوش ناشنوا و چشم‌ها از غرور کاذب بسته شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: رضا ، توکلی ، سینما ، بازیگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار