رئیس دانشگاه تربیت مدرس ضمن ردّ خبر استعفای خود گفت: استعفای من صحت ندارد چراکه اینجانب فرصت خدمتگزاری در این عرصه را از دست نخواهم داد و استعفا نمی‌دهم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "بیژن رنجبر" رئیس دانشگاه تربیت مدرس در نشست خبری، با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس مولود انقلاب است، گفت: امام خمینی(ره) در پیام نوروزی سال 59 فرمودند باید روزی برسد که دانشجویان از کشورهای دیگر به داخل ایران بیایند و همچنین بحث‌هایی را درباره انقلاب فرهنگی مطرح کردند.
 
وی افزود: بر اساس تفکرات امام (ره) طرح دانشگاه تربیت مدرس ریخته شد که در ابتدا مدرسه تربیت مدرس و سپس به عنوان دانشگاه تربیت مدرس مصوب شد.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: اگر درباره دانشگاه تربیت مدرس مطالبی مطرح می‌شود، دوستان باید مدنظر داشته باشند که از یک دانشگاه جوان که 32 سال دارد، صحبت می‌کنیم.
 
رنجبر با اشاره به دستاوردهای دانشگاه تربیت مدرس در سال‌های اخیر اظهار داشت: دانشگاه در حال حاضر 16 دانشکده دارد که در سال 84 تنها 7 دانشکده وجود داشت که به مرور زمان دانشکده‌های تخصصی را از دانشکده‌های مادر جدا کردیم.
 
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی کشور است، گفت: در تمام رشته‌های مختلف دانشکده‌های مستقل داریم که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در آنها تحصیل می‌کنند اما همانطور که می‌دانید دانشکده‌های علوم پزشکی زیر نظر وزارت علوم بودند و چندین سال است زیر مجموعه وزارت بهداشت شده‌‌اند اما در دانشگاه تربیت مدرس هنوز وضعیت اولیه خود را حفظ کرده‌اند.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه تربیت مدرس رتبه 2 دانشگاه‌های جامع کشور را دارد و این رتبه‌بندی نیز بر اساس ارزیابی‌های موسسات بین‌المللی معتبر از جمله شانگهای، us ، لایدن هلند مطرح شده است که بر اساس همین رتبه بندی موسسه لایدن هلند تا سال 2012 دانشگاه تربیت مدرس در بین 3200 دانشگاه ممتاز رتبه 423 را کسب کرد.
 
رنجبر اضافه کرد: دانشگاه تهران بر اساس همین ارزیابی رتبه 1 را دارد و رتبه دانشگاه تربیت مدرس در سال 89 حدود 600 بود که طی 3 سال به رشد مطلوبی رسید.
 
وی  با تاکید بر اینکه دانشگاه تربیت مدرس به باشگاه 500 دانشگاه برتر و ممتاز جهانی وارد شده است، تصریح کرد: این دستاورد در حالی است که دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه جوان است و رتبه‌های بالاتر از دانشگاه چند صدساله را کسب کرده است و این نشان دهنده این است که مسئولان دانشگاه تربیت مدرس، اساتید، دانشجویان و پشتیبانی کارمندان آن با سیاست‌ گذاری مناسب در حوزه آموزش عالی رتبه‌های خوبی در سطح ملی و بین المللی کسب کرده‌اند.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی می‌تواند در حوزه آموزش عالی دانشگاه تربیت مدرس را به عنوان نمونه به جهان اسلام معرفی کند و این دانشگاه می‌تواند به دانشگاه‌های جهان اسلام برای توسعه و راه اندازی دانشگاه‌های دیگر کمک کند.
 
رنجبر با تأکید بر اینکه دانشگاه تربیت مدرس در رشته شیمی به برترین دانشگاه جهان تبدیل شده است، ابراز داشت: "مهراد" رئیس موسسه ISC اعلام کرده است که دانشگاه تربیت مدرس توانسته در رشته شیمی به برترین دانشگاه جهان قلمداد شود که این مسأله را کتبأ به دانشگاه اعلام کرد و تبریک گفت.
 
وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس توانسته است در یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان در رشته شیمی قرار گیرد و این بدین معنی است که دانشجویان ایران دیگر نیاز نیست در این رشته به خارج از کشور بروند بلکه حتی باید دانشجویان کشورهای دیگر برای تحصیل در این رشته به دانشگاه تربیت مدرس مراجعه کنند.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در حوزه تولید علم رتبه دوم را در سال 92 در ISC کسب کردیم، مطرح کرد: توانسته‌ایم در حوزه بیوتکنولوژی رتبه برتر را در سال 91 و در حوزه نانوتکنولوژی در دو سال متوالی 91 و 92 رتبه 2 کشوری را با همت اساتید، دانشجویان، پشتیبانی کارمندان و مسئولان دانشگاه کسب کنیم.
 
رنجبر با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تولید علم تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس در بحث تولید علم و مباحث کاربردی و تبدیل علم به ثروت، طرح‌های کلان و رشد مناسبی داشته است و نه تنها در نشر مقالات بلکه در مرزهای دانش خوب حرکت کرده است؛ علی رغم اینکه این دانشگاه صنعتی نیست اما در بحث ارتباط با صنعت و تبدیل علم به فناوری و گام‌های خوبی را در چند سال اخبر برداشته است.
 
وی در زمینه اختصاص بودجه به دانشگاه تربیت مدرس گفت: در خرداد 89 توانستیم با تعاملاتی که با معاونت نظارت و برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور داشتیم، بودجه دانشگاه را افزایش دهیم چراکه دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاه تحصیلات تکمیلی کشور است و به همین دلیل باید به این دانشگاه در کنار سرانه دانشجویی نگاه ویژه‌ای شود.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه این دانشگاه جوان است، اظهار داشت: علاوه بر بودجه سرانه دانشجویی باید بودجه دیگری داشته باشیم تا بتوانیم دیگر هزینه‌های دانشگاه از جمله خوابگاه، تجهیزات آزمایشی و دانشگاهی را تامین کنیم.
 
رنجبر اضافه کرد: از نظر ابزاری و فضای کاربری نیاز به کمک داشتیم که بر همین اساس در سال 89 شاهد رشد بودجه‌ای بودیم که تاکنون همین طور محفوظ مانده و این بودجه برای سال 93 نیز دیده شده است که مجلس شورای اسلامی همواره در این زمینه به دانشگاه کمک کرد.
 
وی  پیرامون دستاوردهای آموزشی این دانشگاه گفت: دانشگاه تربیت مدرس در سال 84، 118 گروه آموزشی داشت که این تعداد در سال 89 به 122 و تا کنون 139 گروه آموزشی جدید داریم و این گروه‌های آموزشی اکثرا رشته‌های بین‌رشته‌ای بودند.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد در سال 84، 129 عدد بوده که تا امروز به 167 رشته رسیده است. در حوزه دکتری نیز تعداد رشته‌ها از 77 رشته در سال 84 به 127 رشته در سال 92 رسیده است البته این رشد و تاسیس رشته‌های جدید را بر اساس نیاز بومی کشورمان راه اندازی کردیم و این آماری تنها رشته‌های فعال هستند و اگر رشته‌هایی که تنها مجوز گرفته‌اند نیز به این آمار بیفزاییم به 155 عدد می رسد.
 
رنجبر با بیان اینکه از کشورهای مختلف مثل ژاپن، استرالیا، چین و رمانی دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه تربیت مدرس در حال تحصیل هستند، گفت: در سال 84، 39 و در سال 89، 60  دانشجوی غیرایرانی را پذیرش کرده‌ایم که این تعداد در سال 92 به 87 دانشجو در رشته‌های مختلف رسیده است. در حوزه دکتری نیز در سال 84، 28 دانشجو پذیرفته شده‌اند و این آمار در سال 92 به 57 دانشجو رسیده است.
 
وی افزود: 11 دانش آموخته غیر ایرانی دانشگاه تربیت مدرس، در کارشناسی ارشد سال 84 فارغ‌التحصیل شدند و در سال 91 به 22 نفر رسید. در دوره دکتری نیز از یک نفر در سال 84 به 13 نفر در سال 91 افزایش یافت که به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کردند، سرعت رشد ورود دانشجویان خارجی کند شد اما در حال حاضر این روند تسریع شده است.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در بحث پژوهشی رشد عالی داشتیم تعداد مقالات چاپ شده در مجلات ISI در سال 84 حدود 353 عدد بوده که این آمار در سال 91 به 1265 مقاله رسیده است و البته آمار دقیق چاپ مقالات در سال 92 هنوز مشخص نیست.
 
رنجبر اضافه کرد: اگر مقالات علمی پژوهشی داخلی را به این آمار اضافه کنیم، در سال 91 تعداد آن ها به 2107 مقاله در رشته‌های مختلف رسیده است البته تعداد مقالات ما در دانشکده علوم پایه مخصوصأ رشته شیمی و دانشکده فنی و مهندسی بیشتر بوده و علوم انسانی بیشتر در مجلات داخلی و رشته هنر و معماری در تالیف کتب فعال هستند.
 
وی  با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس با توجه به سرعت تولیدعلم توانسته است رتبه‌های برتر را کسب کند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر بحث بودجه که یکی از شاخص هاست فراهم کردیم و در واقع سهم بودجه پژوهشی را افزایش دادیم که کمک شایانی به رشد دانشگاه کرده است.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: دانشگاه باید وضعیت مناسبی را از لحاظ آرامش دارا باشد که اساتید و دانشجویان نگران مشکلات بیرونی در امر پژوهش نباشند که ما این فضا را فراهم کردیم.  
 
رنجبر اظهار داشت: در حال حاضر اساتید ما از نظر اعتبار پژوهشی به ما بدهکارند چراکه هر استاد بر اساس میزان تولید علم مثل چاپ مقالات، ثبت اختراعات، اعتبارات بیشتری به آن ها داده می شود که برخی استادان این اعتبارات را پیشاپیش گرفتند؛ و در این بحث در دانشگاه مدیریت مطلوبی صورت گرفته و به رشد دانشگاه کمک کرده است.
 
وی افزود: در ارائه تعداد مقالات کنفرانس‌های داخلی و خارجی رشد داشته‌ایم که آمار آن در سال 89، 1377 عدد بوده و  این تعداد تا به امروز به 1558 مقاله رسیده است.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های رشد دانشگاه درآمد‌های وصولی آن است، گفت: در اینباره دانشگاه تربیت مدرس از نیم‌ میلیارد تومان در سال 80 به 14.6 میلیارد تومان در سال 91 رسیده که این رشد توسط دانشگاه جوانی صورت گرفته صنعتی نیست اما با این وجود اساتید در طرح‌هایشان به سمت حل معضلات کشور رفته‌اند.
 
رنجبر اضافه کرد: میزان بالاسری در دانشگاه تا کنون رشد داشته یعنی درصدی از طرح‌ها به دانشگاه ارائه می‌شوند، خرج تقویت بنیه پژوهشی دانشگاه شده و به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.
 
وی پیرامون تالیف کتب دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: از 4 تالیف کتاب در سال 84 به 13 تالیف کتاب در سال 91 رسیده‌ایم که این کتب تالیفی مرجع هستند و مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرند، البته اساتید دانشگاه کتاب‌های دیگر خود را در موسسات دیگر چاپ می‌کنند که این موارد در آمار آورده نشده و البته ترجمه کتب نیز از دو عدد در سال 84 به 18 عدد در سال 91 رسیده‌ است.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: تعداد امتیاز مجلات علمی و پژوهشی در رشته های مختلف از 7 عدد در سال 84 به 16 عدد در سال 91 رسیده است و تعداد مجلات علمی پژوهشی از 22 عدد در سال 84 به 59 مجله در سال 91 رسیده است.
 
رنجبر ابراز داشت: دانشگاه تربیت مدرس در هر سال استاد نمونه کشوری داشته است که توسط وزارت علوم انتخاب می‌شود. دانشگاه حتی توانسته است چهره‌ ماندگار نیز به کشور تقدیم کند. همچنین ما در سال 91، 15 استاد نمونه داشتیم که نشان‌گر نشاط علمی فعالیت‌های آموزشی دانشگاه تربیت مدرس است. همچنین تعداد عضویت اعضای هیئت علمی در انجمن های داخلی و خارجی نیز از 144 در سال 84 به 263 نفر در سال 91 رسیده است که نشانگر رشد عضویت اساتید ماست.
 
وی پیرامون قطب‌های علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در دانشگاه تربیت مدرس 4 قطب علمی وجود دارد، از جمله زیست‌ فناوری که تنها قطب بیوتکنولوژی کشور است که با اشتراک 3 دانشکده علوم زیستی و مهندسی شیمی و علوم پزشکی تشکیل شده است، ابرساختار‌های جبری و کاربردهای آن، جغرافیای سیاسی در دانشکده علوم سیاسی که سال گذشته تشکیل شد و فرآیند‌های هیدروکربوری.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره فعالیت‌های عمرانی و منابع انسانی تشریح کرد: در سه سال اخیر یادمان شهدای گمنام را افتتاح و ساختمان شماره 1 علوم پزشکی، کتابخانه مرکزی و 2 سالن آمفی تئاتر، استخر طلائیه در دانشکده کشاورزی را راه‌اندازی کردیم؛ همچنین ساخت دو دانشکده به نام‌های علوم زیستی جدید و دانشکده مدیریت واقتصاد نیز کلنگ‌زنی شده است و موارد و پروژه‌های خاتمه یافته ما در سال 89، 5 عدد با 9640 متر مربع، در سال 90، 5 عدد با 7200 متر مربع و در سال 91 3 عدد با متراژ 8550 متر مربع بوده است.
 
رنجبر اضافه کرد: دانشگاه تربیت مدرس 620 عضو هیئت علمی تمام وقت دارد و مجوزهای دانشگاه مهندسی مکانیک، دانشکده فرهنگ و تمدن ایران و اسلام و مراکز تحقیقاتی حقوق و مدیریت را کسب کرده است.
 
وی درباره دستاوردهای فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: تعداد برنامه‌های فرهنگی و تولیدات آن در سال 84، 205 عدد بوده و در سال 91 به 602 برنامه و تولیدات فرهنگی رسیده است که این آمار به همت معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها و تشکل های دانشجویی به ویژه بسیج دانشجویی، انجمن مستقل و دیگر تشکل‌ها صورت گرفته است.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: هر سال برای فعالیت‌های فرهنگی افزایش بودجه داشتیم و از سال 89 یک معاونت مستقل به عنوان معاونت فرهنگی نیز به این  حوزه کمک بسزایی کرده است.
 
وی اضافه کرد: فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها در شورای فرهنگی دانشگاه با حضور نمایندگان تشکل‌ها و دیگر اعضا و از جمله مسئول بزرگترین تشکل دانشجویی صورت می‌گیرد.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس ابراز داشت: تعداد دانشجویانی که عضو کانون‌های علمی و فرهنگی دانشگاه شدند از 854 عضو در سال 84 به 1125 عضو در سال 91 رسیده است در حالی که افزایش پذیرش دانشجوی ما در حدود 1800 دانشجو بوده و با این وضعیت رشد خوبی داشته‌ایم. البته تعداد کانون‌های فرهنگی و علمی ما نیز رشد داشته و از 84 عدد در سال 84 به 95 عدد در سال 91 رسیده است. تعداد نشریات دانشجویی این دانشگاه نیز از 13 عدد در سال 84 به 27 عدد در سال 91 رسیده است.
 
رنجبر تأکید کرد: فضای آرام دانشگاه باعث شده که روز به روز تعداد دانشجویان متخلف در کمیته انضباطی کاهش یابد و امروز این روند سیر کاملأ نزولی داشته است و باعث شده تعداد این دانشجویان به 4 عدد برسد و این نشان از جو آرام و آزاد دانشگاه دارد.
 
وی عنوان کرد:  بنا به میل اساتید و بر اساس نوع و میزان فعالیت آن ها یکسری استاد مشاور فرهنگی تعریف کردیم که ابداع دانشگاه بود و اکنون 63 تن از آن ها از طرف معاونت فرهنگی دانشگاه حکم دریافت کرده اند.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: هر چه مراجع برای تأسیس و مجوز تشکل های دانشجویی داشته ایم، با آن ها موافقت کردیم و درخواستی را رد نکرده ایم.
 
 رنجبر تأکید کرد: البته مطالبی که بیان شد تنها بخشی از فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس بوده است که منجر به اخذ موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی شده است.
 
وی پیرامون وجود شایعات درباره استعفایش از ریاست دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: استعفای من صحت ندارد و آن هم دو دلیل عمده دارد. دلیل اول این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران که در راس آن ولی فقیه حضور دارد من هیچ وقت فرصت خدمتگزاری در این عرصه را از دست نخواهم داد و سربازی حضرت آقا را انجام می‌دهم و استعفا نمی‌دهم.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: با توجه به فعالیت‌هایی که در دانشگاه در دوره مدیریت بنده صورت گرفته آن هم در ابعاد مختلف آموزشی و فرهنگی و رشد و پیشرفت چشمگیر آن نیازی به استعفا نمی‌بینم، البته هر وقتی که مسئولان مافوق تشخیص دهند که دیگر خدمت کردن ما در این سنگر کفایت می‌کند آن موقع باید نظر آنان اجرا شود که قطعا فردی که عالم‌تر و مدیر‌تر و وفادار‌تر به نظام و ولایت باشد را جای من خواهند آورد.
 
رنجبر ابراز داشت: من چون سرباز این نظام هستم و سرباز مقام معظم رهبری هستم همپای دیگر مسئولان خادمان کشور تا زمانی که به ما گفته نشود بروید، با تمام پتانسیل کارمان را انجام می‌دهیم و توجهی نیز به شایعات نداریم.
 
وی خاطرنشان کرد: بنده که استاد بیوفیزیک دانشگاه هستم حدود 130 مقاله در زمینه‌های کاری خود دارم که با توجه به مشغله مدیریتی‌ توانسته‌ام خارج از ساعات اداری به وظایف آموزشی و پرورشی خود برسم و همچنین با وجود مشغله کاری بسیار در فعالیت‌های خارج از ساعت اداری ثبت اختراع و تالیف کتاب نیز دارم و همچنین خارج از ساعات اداری به خدمت کردن به دانشجویان نیز می‌رسم.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار