رییس شورای اسلامی شهر تهران امروز در جریان بازدید از بافت تاریخی و فرهنگی منطقه 12از مدرسه دارالفنون و تئاترهای قدیمی این منطقه بازدید کرد که طی آن از احیای مدرسه دارالفنون و تبدیل تئاتر نصر لاله‌زار به موزه تئاتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، احمد مسجدجامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در جریان بازدید از بافت فرهنگی و تاریخی منطقه12 از مدرسه دارالفنون، تئاترهای قدیمی لاله‌زار و گراندهتل بازدید کرد.

براساس این گزارش مسجدجامعی با اشاره به مدرسه دارالفنون به عنوان قدیمی‌ترین مدرسه نظام آموزشی جدید ایران اظهار داشت: مدرسه دارالفنون در زمان ناصرالدین شاه و توسط امیرکبیر وزیر اعظم وی تأسیس شد که 13روز پس از تأسیس آن نیز فوت شد.

وی ادامه داد: میرزارضا مهندس‌باشی نخستین طراح این بنا بوده که بعدها نیز توسط مارکو بازسازی شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان داشت: بسیاری از عناوین نخستین متعلق به این مدرسه است از جمله اولین چاپخانه، اولین زورخانه، اولین تشریح جسد انسان که در حقیقت به این مکان کاربردی دانشگاهی می‌داده است.

وی افزود: همچنین نخستین کتابهای چشم پزشکی توسط پولاک در این مکان نوشته شده است و بسیاری از بنیانگذاران آموزش و پرورش فارغ‌التحصیل از این مدرسه بودند و نخستین شهردار تهران نیز در این مدرسه آموزش دیده است.

مسجدجامعی در ادامه با اشاره به ضرورت تبدیل این مکان به موزه اظهار داشت: قدیمی‌ترین عکس امیرکبیر در این مدرسه قرار دارد و همچنین ورزشکاران بسیاری از جمله تختی در زورخانه این مدرسه به تمرین پرداختند که شهردار منطقه 12نیز قول احیای آنرا داده و پیشنهاد داد این مکان به موزه دارالفنون تبدیل شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از نحوه مرمت این بنای تاریخی ادامه داد: متأسفانه در سالیان گذشته مرمت این بنا برعهده میراث فرهنگی نبوده و روابط میراث فرهنگی در آن رعایت نشده و طراحی آن با روح بنا سازگار نیست که متأسفانه در مرمت انجام شده توسط آموزش و پرورش دیده می‌شود. 

تبدیل تئاتر نصر لاله‌زار به موزه تئاتر

مسجد جامعی در ادامه جریان بازدید خود از تئاترهای قدیمی منطقه لاله‌زار از جمله تئاتر نصر و تئاتر پارس بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید اشاره کرد: تئاتر نصر به عنوان بخشی از گراندهتل بوده که از سال1320 به این هتل اضافه شده و پس از آتش‌سوزی که در آن اتفاق افتاد مجدد بازسازی شده است.

وی افزود: این بنا به لحاظ معماری آرایه‌های ماندگاری را در خود دارد که می‌تواند به عنوان خانه تئاتر محسوب شود.

مسجدجامعی با اشاره به معماری این بنا ادامه داد: تئاتر نصر جز سالن‌های مدرن بوده که به دلیل سیستم‌های  که در آن استفاده شده یکی ازآثار معماری سابقه‌دار و هنری در تهران است که امیدواریم وضعیت مالکیت آن که در حال حاضر بین چند دستگاه قرار گرفته مشخص شود چرا که ظرفیت تبدیل به یک حوزه تخصصی تئاتر را دارد.

مسجدجامعی خاطرنشان کرد: این بنا همچنین برای شروع و راه‌اندازی موزه تئاتر گزینه بسیار مناسبی است که با اضافه کردن چند تئاتر اطراف این محوطه به این بنا می‌تواند محقق شود.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: احیای ، مدرسه ، دارالفنون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مختارپور
۱۵:۱۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
سلام ببخشید نمیدونستم کجا باید اینو بگم من سمپادی هستم تواخرین کنگره قرانی سمپاد استان اذر بایجان شرقی مقام دوم قرائتو کسب کردم منتظر بودم که مرحله قطبی یا همون مرحلهاول کشوری شروع بشه که گفتن لغو شده چون بودجه نداریم چرابودجه نمیدن من سال بعد قراره کنکور بدم این ممکنه اخرین مسابقه دانش اموزیم باشه واقعا نمیدونستم به کی بگم اگه واقعا همه نظرا وحرفارو پی گیرین لطفا یه کاریش کنین
آخرین اخبار