دبیر سومین سمپوزیوم بین المللی ایران ١٤٠٤ گفت: دستیابی به اهداف متعالی حوزه انرژی با اتکا به بازنگری الزامات این حوزه و تبیین آن در سند جامع راهبردی انرژی کشور ممکن خواهد بود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرنگار شانا، حمید رضا کاتوزیان صبح امروز (پنجشنبه، ٨ اسفندماه) در سومین سمپوزیوم  بین المللی ایران ١٤٠٤ با تاکید بر نقش و سهم منابع انرژی در اقتصاد ایران، اظهار داشت: سند چشم انداز که با همکاری متخصصان و نخبگان و کارشناسان تدوین شده است، اولین سند یکپارچه و منسجم کشور است که به ترسیم جایگاه ایران در افق ١٤٠٤ پرداخته است.

وی گفت: ایران در افق ١٤٠٤ باید به کشور اول منطقه به خصوص در بعد اقتصادی تبدیل شود و با توجه به نقش انرژِی در اقتصاد ایران، پرداختن به مباحث این حوزه در اولویت است.

کاتوزیان تصریح کرد: نفت و گاز و انرژی های نو با تاثیرگذاری مهمی که در بخش های اقتصاد و فناوری کشور دارند، در تحقق اهداف سند چشم انداز نقش برجسته ای ایفا می کنند و حتی مسائلی نظیر تحقق اقتصاد دانش محور و تعاملات بین المللی از این مساله مهم تاثیر می پذیرد.

وی گفت: کاهش شدت انرژی با اصلاح الگوی مصرف و احراز رتبه اول تولیدکننده محصولات پالایش و پتروشیمی در منطقه به منظور ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدروکربوری از دیگر مسائل مطرح شده در سند چشم انداز است.

این مقام مسئول با بیان اینکه از اواخر قرن ٢٠ و اوایل قرن ٢١، ضرورت اعمال حکمرانی خوب به دغدغه اصلی کشورهای در حال توسعه مبدل شد، ادامه داد: از مولفه های حکمرانی خوب، بسط دموکراسی و توسعه آزادی از یک سو و شفافیت عملکرد و مسئولیت پذیری دولت ها از سوی دیگر است.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه عنوان کرد: این موضوع، مسئولین امر در ایران را نیز بر آن داشت با در دستور کار قراردادن این اولویت، در راستای تعالی کشور گام بردارند و تدوین سند چشم انداز ٢٠ ساله نیز بر همین مبنا صورت گرفت.

وی افزود: تعاملات بین المللی نیز از حوزه نفت و گاز تاثیر می پذیرد و این امر، اهمیت این حوزه را بیش از پیش آشکار می کند و از آنجا که بخش انرژی برای رشد و توسعه خود با چالش ها و مشکلات اجرایی مواجه است، باید مورد توجه قرار گیرد.  

به گفته کاتوزیان، اولین سمپوزیوم بین المللی ایران ١٤٠٤ با هدف تبیین جایگاه سند چشم انداز و دومین سمپوزیوم نیز با محوریت آینده پژوهی و نقش مناطق آزاد برگزار شد و هم اکنون سومین سمپوزیوم بین المللی ایران ١٤٠٤ با محوریت اصلی تبیین مدیریت جامع راهبرد انرژی و واکاوی چالش ها و فرصت های صنعت نفت آغاز به کارکرده است.

گفتنی است دقایقی پیش، سومین سمپوزیوم بین المللی ایران ١٤٠٤ با حضور آیت اله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالن همایش های صدا و سیما آغاز به کار کرد.
 
برچسب ها: راهبردی ، انرژی ، سند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار