در شرایطی که بحران اوکراین بین کشورهای غربی و روسیه تنش شدیدی را به وجود آورده است، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گرجستان را به نزدیک شدن به اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) ترغیب کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ؛ " ایراکلی گاریباشیویلی"، نخست وزیر جوان ( 31 ساله ) گرجستان این هفته به واشنگتن سفر و روز دوشنبه با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و جو بایدن معاون او دیدار کرد.
اوباما و بایدن در این دیدارها بر حمایت آمریکا از همکاری این جمهوری سابق شوروی با اتحادیه اروپا تاکید کردند.
به گزارش از واشنگتن، جان کری نیز در نشست « مشارکت راهبردی » آمریکا و گرجستان خطاب به این میزبان خود گفت: « ما می خواهیم بر حمایت آمریکا از پیوستن گرجستان به مشارکت شرقی با اتحادیه اروپا تاکید و این کشور را به امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا ترغیب کنیم .»
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به اوستیای جنوبی و آبخازیا، دو جمهوری جدای طلب گرجستان اشاره کرد که هزاران نظامی روسیه در آنها مستقر شده اند.
وی به علاوه بر حمایت واشنگتن از « حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان در داخل مرزهایی بین المللی شناخته شده » تاکید کرد.
روسیه استقلال این دو جمهوری را بعد از مناقشه اوت 2008 به رسمیت شناخت. این اقدام دوره ای پر تنش را در روابط واشنگتن و مسکو سبب شد.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بر حمایت آمریکا از « تصمیم نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در آوریل 2008 در بخارست و هر تصمیم منجر به عضویت گرجستان در ناتو » تاکید کرد.
تفلیس می خواهد با اتحادیه اروپا توافقنامه همکاری امضا کند و از حدود شش سال قبل تمایل خود را برای عضویت در ناتو به رغم مخالفت روسیه اعلام کرده است.
سفر نخست وزیر گرجستان به آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که اوکراین از جمهوری های سابق شوروی و نامزد عضویت در اتحادیه اروپا با بحران سیاسی رو به رو است.
این کشور هفته گذشته با خشونت های مرگبار رو به رو بود که به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور و روی کار آمدن مقامات موقت منجر شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار