آسوشیتدپرس :

اوکراین ؛ جایزه ای پر هزینه برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده

آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در خصوص تحولات اخیر اوکراین با اشاره به فروپاشی مالی این کشور اوکراین را هدیه ای پر هزینه برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ در این گزارش  آمده است : در حالی که  کشور اوکراین به طور شکننده از هرج و مرج خارج شده  ،ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نگاهی به  دفاتر حساب وکتاب دولت اوکراین داشته اند. وضعیت مالی اوکراین تصویر تیره و تاری است که اراده سیاسی و امکانات مالی حامیان بالقوه غربی را مورد سنجش قرار می دهد.

وین مری، یک محقق در اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا گفت:"  اکنون سوال واقعی  این است که چه مقدار از بار اوکراین بر دوش اروپا خواهد بود ، اروپاییان چقدر قادر خواهند بود  این بار را بر روی دوش  مالیات دهندگان آمریکایی بیندازند. .

او گفت، در حال حاضر در بحبوحه مشکلات بزرگتر امریکا در خصوص سوریه، روند صلح اسرائیل و فلسطین و مذاکرات هسته ای با ایران، اوکراین در پایین فهرست اولویت های واشنگتن  قراردارد. 

  یوری کوبولوف، وزیر اقتصاد موقت اوکراین ، می گوید که این کشور برای هزینه های سال جاری و آینده به 35 میلیارد دلار نیاز دارد. او طی دو هفته آینده  چشم امید به کمک اروپا و ایالات متحده  دارد.

"جاناتان آدلمن " ، استاد روابط بین الملل دانشگاه دنور گفت : احتمال کمی وجود دارد که امریکا به هنگام مشکلات بودجه ای اوکراین پا پیش بگذارد ، و تاکید کرد این هفته چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا  پیشنهاد کوچک شدن ارتش آمریکا را مطرح کرد تا ارتش به  کوچکترین اندازه  خود پس از دهه 40 میلادی برسد.

آدلمن گفت: " در اینجا هیچ  اشتیاقی برای پرداخت ده ها میلیارد دلار برای کمک به اوکراین وجود نخواهد داشت. " 

اوکراین تعهد بازپرداخت بدهی های بزرگی را بر عهده  دارد که موعد آن در ماه ژوئن است اما تحلیلگران عنوان می کنند اوکراین  بدون کمک  دیگران در بازپرداخت بدهی هایش مشکلاتی خواهد داشت. تا زمانی که دولتی وجود نداشته باشد، نمی توان  در مورد نجات با کمک وام دهندگان خارجی توافق کرد  و پارلمان اوکراین هم تشکیل  دولت را تا پنج شنبه به تعویق انداخته است .

بحران اوکراین زمانی به وقوع پیوست  که رئیس جمهور ویکتور یانوکوویچ،  در آخرین دقایق سال گذشته میلادی  از معامله و امضای قرارداد با اتحادیه اروپا  به نفع کمک 15 میلیارد دلاری وعده داده شده از سوی روسیه  کنار کشید. این  مسئله  اوکراینی های طرفدار اروپا در مناطق مرکزی و غربی را به خشم آورد. 

پس از این که پارلمان اوکراین روز شنبه به عزل یانوکویچ رای دادند کمک مالی روسیه  متوقف شد . کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت که تا زمانی که دولت جدید اوکراین بتواند برای دریافت یک بسته کامل کمک با صندوق بین المللی پول مذاکره کند، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن آماده کمک به  رفع نیازهای مالی کوتاه مدت اوکراین هستند. او گفت مهم است که روسیه نیز کمک کند.

اما جیمز کالینز ، سفیر سابق ایالات متحده در مسکو و دیپلمات  مقیم در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی ، گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به احتمال زیاد عقب بایستد و اجازه دهد  اوضاع اوکراین فعلا به همین نحو ادامه پیدا کند.

اوکراین، که یک کشور 46 میلیونی  است، بین مناطق غربی طرفدار اروپا و مناطق روسی زبان درشرق و جنوب آن تقسیم شده است. این تنش ها به زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال غیر منتظره اوکراین در سال1991  برمی گردد . در این هفته در شبه جزیره کریمه ، معترضان  علیه مقامات جدید کیف راهپیمایی کردند و خواستار حمایت از سوی مسکو شدند .

کالینز گفت: "ادامه سیاست های گذشته و فشار آوردن به اوکراین  برای انتخاب میان شرق و غرب تقریبا به طور قطع این روند را سخت تر خواهد کرد ." "رویکرد دادن فضای تنفس و زمان بیشتر به اوکراین، به احتمال زیاد فضای مساعدی را برای حصول یک نتیجه مثبت در آینده ایجاد خواهد کرد. چنین سیاستی به نفع روسیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده است. "

مری می گوید ممکن است اروپایی ها متوجه نشده اند که با  نزدیک شدن به اوکراین چه کرده اند.

" بسیاری از مردم در بسیاری از این پایتخت ها -از جمله برلین و پاریس - واقعا فکر می کنند که اتحادیه اروپا چیز زیادی به دست آورده ، فکر نمی کردند اتحادیه اروپا  با این کار درگیر معادله ای با حاصل جمع صفر با روسیه ، شده است .


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار